Ulga mieszkaniowa stanowi korzystną opcję, która pozwala ominąć podatki od spadków i darowizn w określonych sytuacjach dotyczących zakupu nieruchomości lub wsparcia finansowego na potrzeby mieszkaniowe.

Ten artykuł jest częścią tekstu Jak odziedziczyć nieruchomość bez komplikacji? Wyjaśnia prawnik.
Kto może skorzystać z ulgi mieszkaniowej?
Uprawnienie do ulgi mieszkaniowej uzależnione jest od tytułu prawnego, na podstawie którego nieruchomość (np. budynek, lokal lub prawa spółdzielcze) została nabyta, a także od klasyfikacji osoby fizycznej w określonej grupie podatkowej.
- W przypadku osób zaliczonych do grupy podatkowej I (np. dzieci, wnuki, małżonek, rodzice) ulga mieszkaniowa przysługuje w przypadku nabycia nieruchomości w drodze dziedziczenia, zapisu zwykłego, zapisu windykacyjnego, dalszego zapisu, polecenia sporządzonego w testamencie, darowizny lub polecenia darczyńcy.
- W przypadku osób zaliczonych do grup podatkowych II i III skorzystanie z ulgi jest ograniczone wyłącznie do przypadków, gdy nabycie następuje w drodze dziedziczenia, zapisu zwykłego, zapisu windykacyjnego, dalszego zapisu lub polecenia testamentowego.
- W przypadku osób z trzeciej grupy podatkowej ustalono dodatkowy wymóg. Aby kwalifikować się do ulgi, konieczne jest zapewnienie opieki testatorowi, który wymaga takiej pomocy. Opieka ta musi być świadczona na podstawie pisemnej umowy, której podpisy zostały poświadczone notarialnie, przez co najmniej dwa lata poprzedzające śmierć testatora.
Jakie kryteria należy spełnić, aby uzyskać ulgę mieszkaniową?
Aby zachować prawo do ulgi, muszą być spełnione następujące warunki:
- Brak praw własności do innego mieszkania lub domu. Jeśli posiadasz inne mieszkanie lub nieruchomość mieszkalną, musisz przenieść własność na spadkobierców (dzieci, wnuki), Skarb Państwa lub lokalną gminę w ciągu 6 miesięcy od złożenia zeznania podatkowego lub podpisania umowy darowizny.
- Brak praw do spółdzielczego mieszkania. Jeśli posiadasz spółdzielcze prawa najmu do mieszkania, prawa własności do mieszkania lub prawa do domu jednorodzinnego lub mieszkania w małym budynku mieszkalnym, musisz przenieść je na swoich potomków lub spółdzielnię w ciągu 6 miesięcy.
- Brak umów najmu. Jeśli wynajmujesz nieruchomość lub budynek, musisz rozwiązać umowę najmu w ciągu 6 miesięcy.
- Wymagania dotyczące zamieszkania i rejestracji na pobyt stały. Musisz mieszkać w zakupionej nieruchomości lub budynku i być tam zarejestrowanym na pobyt stały przez co najmniej 5 lat.
- Zakaz zbywania nieruchomości. Nie możesz sprzedać ani w inny sposób przenieść nabytego budynku lub lokalu przez 5 lat.
Zwolnienie dotyczy wartości nieruchomości (lub praw do lokalu) do 110 m² powierzchni użytkowej . W przypadku nabycia udziału w nieruchomości, ulga jest przyznawana proporcjonalnie do wielkości udziału.
Jakie kroki należy podjąć, aby skorzystać z ulgi mieszkaniowej?
Aby skorzystać z dodatku mieszkaniowego, należy powiadomić naczelnika urzędu skarbowego przed wydaniem decyzji ustalającej obowiązek podatkowy . Informacji o zamiarze skorzystania z dodatku można udzielić:
- wpisując go w sekcji „Komentarze” formularza SD-3 lub
- poprzez złożenie oddzielnego oświadczenia w formie pisemnej.
Jeśli nabycie nieruchomości (lub udziału w niej) następuje za pośrednictwem aktu notarialnego, takiego jak umowa darowizny, zamiar skorzystania z ulgi należy zgłosić notariuszowi, który sporządza akt przeniesienia własności. W takim przypadku notariusz zgłosi ulgę do urzędu skarbowego w imieniu podatnika.
Kiedy możesz utracić prawo do zasiłku mieszkaniowego?
Możesz utracić prawo do ulgi mieszkaniowej, jeżeli w ciągu 5 lat od jej nabycia :
- rozporządzasz budynkiem, lokalem lub udziałem w nich (np. sprzedajesz
Źródło