Siskel Film Center działający przy Instytucie Sztuki w Chicago ogłosił skład tegorocznego festiwalu filmowego Black Harvest, który rozpocznie się 7 listopada.
Festiwal odbywa się już 31. raz, celebrując czarne kino w diasporze. Zaprezentowanych zostanie osiem filmów pełnometrażowych, dziewięć programów krótkometrażowych, a udział weźmie ponad 50 gości specjalnych.
„Opowiadanie historii o czarnoskórych zawsze było ceremonią – przywoływaniem tego, co trzeba zobaczyć, poczuć i zapamiętać” – powiedziała w oświadczeniu kuratorka festiwalu filmowego Black Harvest, Jada-amina. „Kiedy zbieramy się w ciemności przed wielkim ekranem, tworzy się przymierze – film i filmowiec, film i wierni – każdy z nich tchnie życie w drugiego. Black Harvest kontynuuje tę tradycję, przypominając nam, że widzieć jest święte, słuchać to się uczyć – i podtrzymywać światło nawet po zgaśnięciu ekranu”.
From the Block to wydarzenie prezentujące krótkie filmy chicagowskich filmowców. Prezentuje ono twórczość lokalnych talentów, absolwentów festiwali i nowe głosy. Tegorocznym tematem przewodnim jest „Homelands”. Chodzi o „filmy, które śledzą pamięć, tęsknotę i powrót, odzwierciedlając, jak idea domu rozbrzmiewa w diasporze”.
Jednym z najważniejszych wydarzeń tego roku jest film dokumentalny „BLKNWS: Terms & Conditions” napisany i wyreżyserowany przez Khalila Josepha. Film to „odważna, nowa premiera kinowa, która podróżuje po Czarnym Atlantyku – formalnie śmiała, rozbudowana i wizjonerska, dzieło, które ma ukształtować kanon” – czytamy w komunikacie prasowym.
Move Ya Body: The Birth of House to film dokumentalny Elegance Bratton przedstawiający historię muzyki house i jej narodziny w 1979 roku po „Disco Demolition Night” w Comiskey Park.
Paw Paw & Dayja to komedia familijna w reżyserii Gregory'ego Alana Williamsa opowiadająca o 10-letniej dziewczynce, która za wszelką cenę chce odnaleźć Wielką Stopę. Razem z dziadkiem wyruszają na poszukiwania tego stworzenia.
W wieczór zamknięcia, 16 listopada, festiwal wyświetli film „Black Girl” z 1972 roku w reżyserii Ossiego Davisa. Film, „czuły portret dorastającej młodej tancerki rozdartej między ciężarem świata a marzeniami”, będący adaptacją uznanej sztuki J.E. Franklina, został odrestaurowany w rozdzielczości 4K przez Archiwum Filmowo-Telewizyjne Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles oraz Fundację Filmową.
Pełny harmonogram i bilety są dostępne online.