Plan naprawczy w Poczcie Polskiej. Zaczną od wypłat

Zarząd Poczty Polskiej chce zmienić system wynagradzania pracowników. Niskie płace były do tej pory zarzewiem konfliktów. Finansowa sytuacja Poczty Polskiej jest nie do pozazdroszczenia, jednak zarząd narodowego operatora pocztowego wdraża plan naprawczy.

Poczta Polska przedstawia nowy system wynagradzania. Podstawą będzie płaca zasadnicza - nie niższa niż płaca minimalna w gospodarce. Zdj. ilustracyjne /123RF/PICSEL Poczta Polska przedstawia nowy system wynagradzania. Podstawą będzie płaca zasadnicza – nie niższa niż płaca minimalna w gospodarce. Zdj. ilustracyjne /123RF/PICSEL

Spis treści:

  • 01 Poczta Polska przywraca znaczenie „wynagrodzenia zasadniczego”
  • 02 Pracownicy Poczty Polskiej często zmieniają pracę. PP chce temu przeciwdziałać
  • 03 Redukcje zatrudnienia w Poczcie Polskiej

Zarząd Poczty Polskiej przedstawił projekt nowego Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy. Najistotniejszą zmianą jest propozycja zrównania minimalnego wynagrodzenia w spółce z poziomem płacy minimalnej.

Poczta Polska przywraca znaczenie „wynagrodzenia zasadniczego”

Poczta Polska informuje, że będzie to „przywrócenie znaczenia wynagrodzenia zasadniczego”. Choć to może szokować, zrównanie minimalnego wynagrodzenia w spółce z poziomem płacy minimalnej, przy obecnych uwarunkowaniach ma oznaczać „realny wzrost wynagrodzenia dla 31 proc. pracowników”.

Z kolei urynkowienie wewnętrznego modelu wyceny stanowisk ma mieć wpływ na wzrost wynagrodzeń kolejnych ok. 43 proc. zatrudnionych – informuje Poczta Polska.

Zarząd Poczty Polskiej wyjaśnia, że obowiązujący dziś system wynagradzania zakładał funkcjonowanie mechanizmu, zgodnie z którym minimalne wynagrodzenie zasadnicze w spółce było mniejsze od ustawowej płacy minimalnej.

„Jest to kluczowa zmiana, gdyż pozwala Poczcie Polskiej wprost wywiązać się z obowiązku przestrzegania przepisów dotyczących wynagrodzenia minimalnego. (…) Zgodność z przepisami uzyskiwano głównie poprzez uwzględnianie do wyliczeń kwoty premii regulaminowej” – napisano w komunikacie.

Pracownicy Poczty Polskiej często zmieniają pracę. PP chce temu przeciwdziałać

Nowy model systemu wynagradzania jest też odpowiedzią „na wyższy niż rynkowy poziom fluktuacji pracowników”, który wskazuje na „wysoki poziom niezadowolenia”. W komunikacie Poczty Polskiej wyjaśniono, że odchodzi się od mechanizmów premiujących niemal wyłącznie pracowników z długim stażem pracy. W zamian założono m.in. przywrócenie znaczenia premii jako elementu motywacyjnego.

Cytowana w komunikacie wiceprezes Poczty Polskiej ds. zasobów ludzkich Joanna Drozd oceniła, że zarówno zarząd, jak i strona społeczna zgadzają, że Poczta Polska zasługuje na nowoczesny system płac, który pozwoli zadbać o interesy wszystkich grup pracowniczych, zatrzymać w organizacji cenionych i doświadczonych pracowników oraz zachęcić nowych do podjęcia pracy w spółce. „Jestem przekonana, że oferta, z którą dzisiaj wychodzimy do związków zawodowych, a która gwarantuje wszystkim pracownikom utrzymanie lub wzrost wynagrodzeń, jest dobrą ofertą” – dodała.

W komunikacie przekazano też, że przedłożone rozwiązanie zakłada wykorzystanie 50 proc. budżetu premiowego na zwiększenie budżetu wynagrodzeń zasadniczych w nowej siatce płac. Pozostała jego część zostanie przeznaczona na premię, która będzie powiązana z wynikami Poczty Polskiej.

Redukcje zatrudnienia w Poczcie Polskiej

Plan zmian w Poczcie Polskiej zakłada redukcję liczba stanowisk, która została „znacząco ograniczona w stosunku do obecnej”.

O wypowiedzeniu dotychczasowego Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy poinformował w 14 sierpnia br. prezes Poczty Polskiej Sebastian Mikosz oraz związki zawodowe. Mikosz ocenił wtedy m.in., że podpisany 10 lat wcześniej układ jest zupełnie niedostosowany do dzisiejszych realiów ani do „potrzeby elastyczności i nowoczesności w sposobie zarządzania kadrami”. Zapewnił, też, że do marca 2025 roku nic się nie zmieni, ponieważ trwa 6-miesięczny okres wypowiedzenia ZUZP i zapowiedział jednoczesne rozpoczęcie prac nad nowym ZUZPem.

W sierpniu br. Mikosz zaproponował też uruchomienie programu dobrowolnych odejść oraz przedstawił plan transformacji Poczty Polskiej. Zakłada on m.in. stworzenie Centrum Usług Wspólnych IT oraz dostosowanie placówek pocztowych do potrzeb klientów. Zapowiedziano, że w miejscach odległych od miast poczta stanie się Centrum Obsługi Obywatela, w którym będzie można odebrać przesyłkę, emeryturę, ale też np. paszport lub inne dokumenty oraz kupić książki i zeszyty do szkoły.

Poczta Polska to spółka Skarbu Państwa, największy operator pocztowy w kraju. Zatrudnia ok. 62 tys. pracowników, a jej sieć obejmuje 7,6 tys. placówek, filii i agencji pocztowych w całym kraju.

***

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *