Obecnie całkowite zadłużenie serwisów samochodowych, dostawców części i dealerów wynosi 457,7 mln zł, jak podaje Krajowy Rejestr Długów. Rejestr ten obejmuje prawie 13,2 tys. przedsiębiorstw, z których każde wymagało średniej spłaty 34,8 tys. zł swoim wierzycielom.

KRD, powołując się na informacje z Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, zauważył, że liczba zarejestrowanych pojazdów rośnie corocznie. Wzrost ten jest szczególnie zauważalny wśród nabywców indywidualnych, gdzie wzrost w 2024 r. osiągnął jedną trzecią rok do roku. Z kolei klienci instytucjonalni odnotowali 9,3% wzrost liczby pojazdów w tym okresie.
Raport wskazuje, że skumulowane zadłużenie warsztatów samochodowych, sprzedawców pojazdów i dystrybutorów części wynosi obecnie 457,7 mln zł. Krajowy Rejestr Długów identyfikuje prawie 13,2 tys. przedsiębiorstw, z których każde musi spłacić wierzycielom średnio 34,8 tys. zł. Największe długi, jak wskazali autorzy raportu, mają detaliści i hurtownicy z sektora motoryzacyjnego, których zadłużenie wynosi 187,3 mln zł. Na kolejnym miejscu znajdują się firmy zajmujące się konserwacją i naprawą pojazdów, które są winne 156,3 mln zł. Sprzedawcy części i akcesoriów odpowiadają za 77 mln zł, a pozostałe długi przypisuje się producentom.
Wyniki ujawniają, że przedstawiciele sektora motoryzacyjnego mają największe zaległe długi wobec instytucji finansowych i ubezpieczeniowych, wynoszące łącznie prawie 329 mln zł. Ponad 32 mln zł są winni firmom handlowym i podobną kwotę firmom telekomunikacyjnym. Najwięcej dłużników (2603) znajduje się w regionie mazowieckim, gdzie łączna kwota wymagalnej spłaty wynosi 115,7 mln zł. Tuż za nimi plasują się firmy ze Śląska, gdzie 1528 firm ma zadłużenie wynoszące łącznie 51,5 mln zł.
Firmy w Małopolsce są również mocno zadłużone, a kwoty zadłużenia sięgają 45,5 mln zł, podczas gdy w Wielkopolsce zadłużenie wynosi 44,3 mln zł. Najniższe zadłużenie odnotowują przedsiębiorcy z regionu podlaskiego (6 mln zł) i opolskiego (6,9 mln zł). „Branża wykazuje również stosunkowo niewielkie zadłużenie w województwach lubuskim i warmińsko-mazurskim, przy czym zadłużenie każdego z regionów nie przekracza 10 mln zł” – zauważyli autorzy.
Podkreślili, że tzw. „rekordowy dłużnik” pochodzi z Mazowsza – producenta części i akcesoriów samochodowych, którego zobowiązania przekraczają 6 mln zł. Większość tych długów jest zaciągnięta wobec banku, ale są też zobowiązania wobec firmy zajmującej się chemikaliami przemysłowymi i wobec ubezpieczyciela.
„Ocena wiarygodności płatniczej KRD dla branży motoryzacyjnej wynosi 86,5 procent. W ciągu ostatniego roku liczba firm w najwyższej kategorii ratingowej, A, spadła o 10%, podczas gdy liczba firm w innych kategoriach wzrosła. Obejmowało to wzrost o 13,4 procent w najniższej kategorii — H, która obejmuje firmy wymienione w KRD jako dłużnicy” — podsumował KRD. (PAP)
fos/ malk/