Zadłużenie firm motoryzacyjnych dynamicznie rośnie i na koniec kwietnia 2025 r. przekroczyło 309 mln zł, wynika z raportu BIG InfoMonitor i BIK. Zadłużenie firm produkujących części samochodowe wzrosło w ciągu roku z 18 mln zł do 280 mln zł, co stanowi wzrost o 1400%.


Jak zauważają autorzy raportu, przemysł motoryzacyjny w Polsce generuje blisko 8% PKB, 13,5% rocznego eksportu i zapewnia setki tysięcy miejsc pracy. Polska jest znaczącym producentem części samochodowych, które stanowią 5% całkowitej produkcji przemysłowej, o wartości blisko 123 mld zł w 2023 roku.
„Sytuacja branży budzi niepokój. Produkcja samochodów spadła o 17,2% rok do roku, a eksport podzespołów zmniejszył się o 4,5%” – powiedział Waldemar Rogowski, główny analityk BIG InfoMonitor.
Rosnąca presja płacowa i wysokie koszty energii nie pomagają
Ekspert zauważył również, że oprócz międzynarodowego klimatu gospodarczego , na trudną sytuację branży wpływają rosnąca presja płacowa i wysokie koszty energii . Rogowski uważa, że złagodzenie podejścia do rozliczania emisji CO2, zatwierdzone przez Radę Unii Europejskiej, może przynieść pewne ożywienie. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, emisje CO2 będą obliczane jako średnia trzyletnia w latach 2025–2027, co zapewni producentom nieco większą elastyczność w dostosowywaniu się do wymogów klimatycznych.
Z analizy danych z Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor oraz bazy BIK wynika, że po kilku latach stopniowego zmniejszania się zadłużenia przeterminowanego w branży motoryzacyjnej, w 2025 roku sytuacja uległa radykalnej zmianie. Na koniec kwietnia zaległości płatnicze producentów podzespołów motoryzacyjnych przekroczyły 309 mln zł, co oznacza wzrost o ponad 60% rok do roku.
Według raportu, zdecydowana większość tej kwoty pochodzi z niespłaconych należności od firm produkujących części i akcesoria . W tej grupie przedsiębiorstw kwota zaległości wzrosła z niecałych 18 mln zł w kwietniu 2024 r. do ponad 280 mln zł w analogicznym okresie br. Stanowi to wzrost o ponad 1400 proc.
„ Najprawdopodobniej mamy do czynienia ze sprawą dotyczącą jednej lub kilku dużych firm, które w ostatnich miesiącach doświadczyły poważnych problemów finansowych , na przykład wszczęły postępowania restrukturyzacyjne lub ogłosiły upadłość, a ich przeterminowane zobowiązania zostały zgłoszone do rejestru. Możliwe jest również, że wynika to z kumulacji przeterminowanych długów z poprzednich okresów, co zostało już formalnie ujawnione. W 2024 roku w sektorze sprzedaży części samochodowych przeprowadzono aż 62 postępowania restrukturyzacyjne, co było jednym z najwyższych wyników w całej branży motoryzacyjnej. Jednocześnie, według danych rynkowych, ponad połowa firm w Polsce borykała się z przeterminowanymi fakturami powyżej 30 dni, co wskazuje na skalę zatorów płatniczych, które pogłębiają problemy finansowe producentów i dostawców” – wskazał Rogowski.
Jak podkreślają autorzy raportu, wzrost zadłużenia widoczny jest również wśród firm zajmujących się sprzedażą i naprawą pojazdów . Jest on jednak bardziej rozłożony w czasie. Zaległości płatnicze wśród firm zajmujących się sprzedażą pojazdów mechanicznych oraz właścicieli warsztatów samochodowych przekroczyły w kwietniu 1,2 mld zł, ale utrzymują się na podobnym poziomie od około czterech lat.
„Rosnące zadłużenie branży to wyraźny sygnał alarmowy. Dodatkowy czas, jaki producenci zyskali dzięki złagodzeniu unijnych przepisów środowiskowych, nie wystarczy, jeśli nie zostaną podjęte zdecydowane działania” – podsumował Rogowski. (PAP)
gkc/ malk/