Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the gd-rating-system domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/gibnews/htdocs/gibnews.pl/wp-includes/functions.php on line 6121
Politechnika Śląska będzie szkoliła mechaników lotniczych kolejnej kategorii - Gospodarka i Biznes News

Politechnika Śląska będzie szkoliła mechaników lotniczych kolejnej kategorii

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Politechnika Śląska uzyskała uprawnienia do szkolenia mechaników lotniczych kolejnej kategorii B3: samoloty tłokowe z niehermetyczną kabiną, o dopuszczalnej masie startowej do dwóch ton – podała we wtorek uczelnia.

Będzie to już czwarta kategoria, w jakiej kształceni są studenci na kierunku transport – specjalność mechanika i eksploatacja lotnicza

Jak zaznaczył, cytowany w komunikacie uczelni, prof. PŚ Jarosław Kozuba, dyrektor prowadzonego przez nią Centrum Kształcenia Kadr Lotnictwa Cywilnego Europy Środkowo-Wschodniej, całość szkolenia będzie realizowana w oparciu o instruktorów i bazę szkoleniową tej jednostki na lotnisku Gliwice.

„W bieżącym roku akademickim zamierzamy przeprowadzić rekrutację i rozpocząć szkolenie w odniesieniu do 30 studentów kierunku inżynieria lotnicza i kosmiczna – po drugim semestrze studiów I-go stopnia” – uściślił prof. Kozuba.

Szkolenie w kategorii B3 obejmuje przygotowanie teoretyczne i praktyczne w ilości 1 tys. godzin zegarowych. Szkolenie mechaników lotniczych realizowane jest nieodpłatnie w ramach dotacji Ministra Infrastruktury, otrzymywanej corocznie na szkolenie personelu lotniczego i utrzymanie ośrodków szkolenia lotniczego Politechniki Śląskiej.

Poza kategorią B3 uczelnia realizuje już szkolenie do poziomu licencji mechanika lotniczego kategorii B1.1 – samoloty z silnikami turbinowymi, B1.2 – samoloty z silnikami tłokowymi oraz B1.3 – śmigłowce z silnikami turbinowymi.

Jesienią ub. roku na gliwickim lotnisku oddano dwa całoroczne hangary Politechniki Śląskiej o powierzchni ponad 1 tys. m kw., które pozwoliły zcentralizować działalność szkoleniową i administracyjną uczelnianych ośrodków lotniczych. Dotychczas Politechnika Śląska korzystała m.in. z obiektów należących do Aeroklubu Gliwickiego i innych jednostek organizacyjnych uczelni na terenie Gliwic.

W jednym z nowych hangarów przechowywane są samoloty, w drugim jest warsztat dla mechaników. Wraz z nimi powstał budynek administracyjno-szkoleniowy. W nowych obiektach są realizowane zajęcia teoretyczne, warsztaty i przedsięwzięcia związane z przygotowaniem do praktycznego szkolenia pilotów i mechaników lotniczych – przez cały rok. Wcześniej działalność ta od później jesieni do wczesnej wiosny była ograniczona.

Nowe hangary to kolejna inicjatywa wokół gliwickiego lotniska, w ostatnich latach modernizowanego i rozbudowywanego. Odnowioną płytę lotniska, m.in. z nową, utwardzoną drogą startową o długości 920 m, oddano do użytku w grudniu 2020 r. Obiekt, wcześniej mający charakter sportowy, umożliwia odtąd obsługę lotów biznesowych, sportowych i tzw. małego ruchu cargo.

Obok utwardzonej, oświetlonej drogi startowej, którą można wydłużyć do 1,3 km, drogi kołowania i płyty postojowej, powstały parkingi i drogi dojazdowe. Lotnisko po modernizacji zyskało status lotniska publicznego niepodlegającego certyfikacji, co oznacza, że może służyć do całorocznych lotów dyspozycyjnych i szkolenia lotniczego. To przyciąga do Gliwic kolejnych inwestorów i podmioty związane z branżą lotniczą.

Właścicielem połowy gliwickiego lotniska i zarządcą całości jest należący do Gliwic i innych okolicznych samorządów Górnośląski Akcelerator Przedsiębiorczości Rynkowej (GAPR), który z myślą o rozwoju branży lotniczej m.in. zagospodarowuje i sprzedaje działki inwestycyjne; pracuje też nad uruchomieniem wytwórni lekkich samolotów szkoleniowych i dyspozycyjnych.

Właściciel drugiej części gliwickiego lotniska, Aeroklub Gliwicki, współpracuje w zakresie edukacji lotniczej z politechnicznym Centrum Kształcenia Kadr Lotnictwa Cywilnego Europy Środkowo-Wschodniej i z miejscowym Zespołem Szkół Samochodowych. Przy lotnisku działa m.in. Akademicki Ośrodek Szkolenia Lotniczego Politechniki Śląskiej (ATO), oferujący szkolenie lotnicze w zakresie licencji ATPL(A).

Lotnisko w Gliwicach ma ponad 100 lat – zaczęło działać w 1916 r. Ówczesne niemieckie władze widziały jego rolę jako głównego portu lotniczego Górnego Śląska. Od 1925 r. działała na nim stacja meteo, na wyposażeniu był też samolot meteorologiczny. W 1927 r. uruchomiono regularne loty do Wiednia, Warszawy, Gdańska i Lipska.(PAP)

mtb/ pad/



Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *