Filtry, influencerzy i idealne twarze – wpływ sztucznej inteligencji na nas

Jedna na trzy kobiety czuje presję zmiany swojego wyglądu z powodu tego, co widzi online, nawet gdy wie, że jest to fałszywe lub generowane przez AI — pokazuje badanie Dove. Czy jesteśmy skazani na dyktat piękna sztucznej inteligencji?

Filtry, influencerzy i idealne twarze - sztuczna inteligencja ma ogromny wpływ na nasze poczucie własnej wartości
Filtry, influencerzy i idealne twarze – sztuczna inteligencja ma ogromny wpływ na nasze poczucie własnej wartości
  • Sztuczna inteligencja kreuje nierealistyczne wizerunki idealnych kobiet i mężczyzn.
  • Filtry i cyfrowi influencerzy tworzeni przez AI mogą mieć poważne konsekwencje dla psychiki użytkowników, prowadząc do zaburzeń takich jak dysmorfia selfie.
  • Marka Dove w swojej kampanii #PrawdziwePiekno prezentuje dane na temat wpływu standardów piękna na kobiety i dziewczynki, podkreślając potrzebę realistycznych obrazów piękna.

Jest perfekcyjna. Ma idealne proporcje twarzy, oliwkową cerę, długie blond włosy i ciemną oprawę oczu. Szczupła, z wąską talią. Na próżno szukać w niej jakiś niedoskonałości — zmarszczek, pieprzyków, asymetrii twarzy.

Perfekcyjny jest też on. Z zaznaczoną linią szczęki, ciemnymi włosami i idealną muskulaturą.

Znacie takie osoby? Tak piękną osobę wyobraża sobie sztuczna inteligencja, kreując wizerunki na podstawie zdjęć zamieszczanych w mediach społecznościowych. O stworzenie idealnej kobiety i mężczyzny poprosiła AI amerykańska organizacja pozarządowa The Bulimia Project, wykorzystując do ich stworzenia programy Dall-E 2, Stable Diffusion i Midjourney. Co ciekawe okazało się, że grafiki powstałe na bazie mediów społecznościowych były dużo bardziej „naładowane seksualnie” niż te, które stworzyła AI opierająca się na treściach z pozostałych części internetu. — „Możemy założyć, że przyczyną tego, że sztuczna inteligencja wymyśliła tego typu sylwetki, które znalazła w mediach społecznościowych, jest to, że nierealistyczne typy sylwetek promują same platformy” — komentowała The Bulimia Project.

Jak AI wpływa na nasze postrzeganie piękna? Dane są alarmujące
Jak AI wpływa na nasze postrzeganie piękna? Dane są alarmujące

O tym, jak bardzo różnią się wizerunki kobiet wykreowane przez AI od prawdziwego piękna kobiet, można się przekonać również dzięki najnowszej kampanii Dove #PrawdziwePiekno. Z billboardów patrzy na nas szczupła blondynka o idealnych rysach twarzy, wąskim nosie i dużych oczach i jeszcze większych ustach. Tak właśnie zdaniem algorytmów sztucznej inteligencji wygląda piękna kobieta. Dove zestawia jej wizerunek ze zdjęciami prawdziwych kobiet — barwnych, różnorodnych, unikalnych — słowem, prawdziwych.

Kampania Dove #PrawdziwePiekno
Kampania Dove #PrawdziwePiekno

Perfekcyjne twarze wyróżniają także popularnych cyfrowych influcencerów, którzy w sieci zdobywają coraz większe audytorium i zarabiają jak najbardziej prawdziwe pieniądze.

Miquela — wirtualna piegowata szatynka o zadartym nosie ma 2,8 mln obserwatorów na Instagramie, a w portfolio m.in. współpracę z Pradą podczas Fashion Week w Mediolanie czy kampanię dla Calvina Kleina ze znaną amerykańską top modelką Bellą Hadid.

Rosnący rynek wirtualnych influencerów przyciąga inwestorów. Start-up Superplastic, który stworzył i rozwija największych nieprzypominających ludzi wirtualnych influencerów Junky i Guggimona, ogłosił, że zebrał 20 milionów dolarów. Także chińscy giganci w ostatnich latach zainwestowali setki milionów dolarów w rozwój programów graficznych do animacji twarzy.

www.instagram.com

Wyśniona wersja samej siebie

Piękne rysy twarzy zyskujemy także dzięki filtrom przerabiającym zdjęcia. Nie jest to trudne, bo sieci społecznościowe podsuwają wiele narzędzi, które wiedzą, jak uwypuklić walory i nieco zakryć niedostatki. Logując się do popularnych serwisów i aplikacji, człowiek otrzymuje repertuar opcji do podkreślania czy wręcz podkręcenia swojej powierzchowności. Na każde opublikowane w sieci zdjęcie można nałożyć filtr (kilkadziesiąt do wyboru), potem odpowiednio je skadrować, ustawić kontrast i wygładzić. Pod właściwym kątem sylwetka wyda się smuklejsza.

Dane pokazują ogromne zapotrzebowanie na takie filtry. Aplikacja FaceTune izraelskiej firmy Lightricks została pobrana już ponad 200 milionów razy, a aplikacje YouCam Makeup z Tajwanu i BeautyPlus z Singapuru mają po ponad 100 milionów pobrań. Jeszcze kilka lat temu można było za ich pomocą ulepszać tylko zdjęcia. Teraz jednak twarze osób nagrywających siebie mogą być zmieniane w filmach w tak zaawansowany technicznie i wszechstronny sposób, że ich obróbka jest trudna do rozpoznania.

Dwa filtry na TikToku wywołały wyjątkowo duże poruszenie. Dzięki sztucznej inteligencji filtr „Teenage Look” sprawia, że ludzie wyglądają młodziej, a filtr „Bold Glamour” przekształca twarz w idealny obraz piękna z pełniejszymi ustami, jaśniejszymi oczami, szczuplejszym nosem i nieskazitelną skórą.

Czy to tylko niewinna zabawa w upiększanie zdjęć? Niestety nie. Nierealne wzory urody narzucane przez media społecznościowe i napędzane przez algorytmy AI, mogą mieć poważne konsekwencje dla psychiki ich użytkowników.

Zwraca na to uwagę Dove w najnowszej kampanii #PrawdziwePiekno, prezentując szokujące dane na temat wpływu otaczających nas standardów piękna na współczesne kobiety i dziewczynki. Raport „The Real State of Beauty: a global report” pokazuje, że dwie na pięć kobiet na świecie oddałaby rok swojego życia, aby osiągnąć idealny wygląd lub sylwetkę. Warto zwrócić uwagę, że z badania Kantar Polska przeprowadzonego na zlecenie marki w czerwcu tego roku wynika, że w Polsce są kobiety (16 proc.), które twierdzą, że oddałaby aż 5 lat swojego życia, aby osiągnąć idealny wygląd. Szokującym jest fakt, że ponad połowa (55 proc.) kobiet chciałaby wyglądać jak ktoś inny, a co trzecia przyznaje, że nie poszła na plażę, na basen, do sauny czy spa, ponieważ nie czuła się dobrze ze swoim wyglądem.

Kampania Dove #PrawdziwePiekno
Kampania Dove #PrawdziwePiekno

Zaburzenie nierealnego postrzegania siebie przez pryzmat mediów społecznościowych ma już nawet swoją własną nazwę: dysmorfia selfie lub dysmorfia snapchatowa. Im bardziej upiększone selfie stają się normą, tym bardziej wpływa to na samoocenę wielu osób.

Czym jest prawdziwe piękno?

To dlatego coraz więcej krajów próbuje przeciwdziałać temu zjawisku na drodze prawnej. Norwegia i Izrael wprowadziły obowiązek oznaczania zdjęć, które zostały przepuszczone przez filtry, gdy tylko zostaną w sieciach społecznościowych wykorzystane do reklamy. Takie przepisy są też przedmiotem dyskusji we Francji i Wielkiej Brytanii.

O tym, że nie jesteśmy skazani na dyktat sztucznej inteligencji w tworzeniu kanonu piękna, mówi głośni marka Dove. I deklaruje, że konsekwentnie będzie pokazywać w swoich reklamach realistyczne obrazy piękna oparte na różnorodności i inkluzywności.

Aby pomóc w ustanowieniu nowych standardów dotyczących prezentowania wizerunków kobiet, Dove stworzyło The Real Beauty Prompt Guidelines, łatwy w użyciu bezpłatny przewodnik pomagający w tworzeniu grafik reprezentujących prawdziwe piękno w najbardziej popularnych narzędziach generujących obrazy za pomocą sztucznej inteligencji.

–To od nas – użytkowników narzędzi AI – zależy, jaką reprezentację piękna będę te narzędzia generowały. Czy będzie oparta na nierealistycznych standardach piękna i zawężona do konkretnych cech? Czy też będzie to piękno pokazane w całej jego różnorodności i wielowymiarowości? Dlatego niezwykle ważna jest świadomość wpływu naszych działań i decyzji na społeczne postrzeganie kobiet i piękna. To my uczymy AI i od nas zależy, czy to narzędzie będzie naszym sprzymierzeńcem w walce o #PrawdziwePiękno – mówi Joanna Orzechowska, East Europe Marketing Manager & Category Lead w Unilever.

– Piękno to różnorodność i inkluzywność. To, co generują narzędzia sztucznej inteligencji, oparte jest w dużej mierze na naszych stereotypach i latami kreowanych nierealistycznych standardach piękna. W kampanii #PrawdziwePiękno Dove zachęca do debaty nad wpływem AI na postrzeganie kanonów dotyczących wyglądu. Jeżeli wprowadzamy do modeli AI dane, które utrwalają stereotypy dotyczące cech zewnętrznych, to takie obrazy będziemy otrzymywali. Naszym zadaniem jest uczyć AI różnorodności, dostarczając zróżnicowanych zestawów danych, które uwzględniają kobiety różnych kultur, ras, kształtów, rozmiarów, a także osoby z niepełnosprawnościami. Dzięki temu AI będzie mogła lepiej odzwierciedlać różnorodność piękna – wskazuje Tadeusz Kuchta, Head of Media & Digital w Unilever.

Jedno jest pewne — ważne jest to, aby to ludzie, a nie algorytmy, decydowali o tym, co oznacza prawdziwe piękno.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google. Materiał reklamowy na zlecenie marki Dove Udostępnij artykuł Newsletter Bądź na bieżąco z informacjami ze świata biznesu i finansów Zapisz się

Najpopularniejsze w BUSINESS INSIDER

Nowy członek zarządu Orlenu wcześniej obejmie stanowisko Biznes

Nowy członek zarządu Orlenu wcześniej obejmie stanowisko

wczoraj 15:48 MR Zaostrzenie prawa antyalkoholowego hamuje zapędy polskiego giganta e-commerce Biznes

Zaostrzenie prawa antyalkoholowego hamuje zapędy polskiego giganta e-commerce

wczoraj 15:16 MR Prezes InPostu o szczegółach przejęcia. Mówi o kolejnym kroku Biznes

Prezes InPostu o szczegółach przejęcia. Mówi o kolejnym kroku

wtorek 09:43 DS Google idzie w atom. Zamawia małe reaktory dla swoich centrów danych Biznes

Google idzie w atom. Zamawia małe reaktory dla swoich centrów danych

wtorek 08:47 kuni Polska firma rozpycha się w Wielkiej Brytanii. Wykupiła wszystkie udziały Biznes

Polska firma rozpycha się w Wielkiej Brytanii. Wykupiła wszystkie udziały

wtorek 07:37 REN Grube miliony dla żony Zbigniewa Ziobry. Są wyniki audytu w PZU Biznes

Grube miliony dla żony Zbigniewa Ziobry. Są wyniki audytu w PZU

wtorek 04:30 KUC Nowa szefowa niemieckiego banku opuszcza polską placówkę Biznes

Nowa szefowa niemieckiego banku opuszcza polską placówkę

poniedziałek 19:40 DS Cyfrowy Polsat skomentował kwestię zadłużenia i burzy medialnej Biznes

Cyfrowy Polsat skomentował kwestię zadłużenia i burzy medialnej

poniedziałek 18:40 DS Dell ukarany przez UOKiK. Musi zapłacić 6 mln zł Biznes

Dell ukarany przez UOKiK. Musi zapłacić 6 mln zł

poniedziałek 13:02 KUC Orlen rezygnuje z zagranicznej inwestycji. To projekt wart miliard dolarów Biznes

Orlen rezygnuje z zagranicznej inwestycji. To projekt wart miliard dolarów

poniedziałek 08:37 Bartek Godusławski Polska zawalczy o hiszpańskiego giganta. Rząd wspiera przejęcie Tylko u nas Biznes

Polska zawalczy o hiszpańskiego giganta. Rząd wspiera przejęcie

poniedziałek 06:16 Bartek Godusławski PiS ostrzy sobie zęby na TVN. Możliwe zaangażowanie Węgrów Biznes

PiS ostrzy sobie zęby na TVN. Możliwe zaangażowanie Węgrów

niedziela 16:14 ANA Karmili wyborców, dziś karmią powodzian. Sprawdzamy, co słychać w słynnej pizzerii Tylko u nas Biznes

Karmili wyborców, dziś karmią powodzian. Sprawdzamy, co słychać w słynnej pizzerii

niedziela 08:06 Anna Anagnostopulu Kobiety, technologia i sukces: przyszłość sprzedaży bezpośredniej Materiał promocyjny

Kobiety, technologia i sukces: przyszłość sprzedaży bezpośredniej

piątek 15:36Marka, która zostaje w głowie. Jak wyróżnić się w tłumie? Materiał promocyjny

Marka, która zostaje w głowie. Jak wyróżnić się w tłumie?

piątek 11:30Czy miliony są konieczne, by rozpocząć biznes? Porozmawiajmy o kapitale startowym Materiał promocyjny

Czy miliony są konieczne, by rozpocząć biznes? Porozmawiajmy o kapitale startowym

piątek 11:00Rafako jednak nie upadnie? Zaskakujący zwrot akcji Biznes

Rafako jednak nie upadnie? Zaskakujący zwrot akcji

piątek 08:45 KUC Kolejna spółka pokazała efekty działań za czasów PiS. "Szkody na kwotę ponad 700 mln zł" Biznes

Kolejna spółka pokazała efekty działań za czasów PiS. "Szkody na kwotę ponad 700 mln zł"

10.10.2024 REN, fmad Jak ubezpieczenie szpitalne wzmacnia employer branding? Materiał promocyjny

Jak ubezpieczenie szpitalne wzmacnia employer branding?

10.10.2024Cinkciarz zawiadamia UOKiK. Chce 500 mln zł odszkodowania Biznes

Cinkciarz zawiadamia UOKiK. Chce 500 mln zł odszkodowania

10.10.2024 KUC Egzotyczna sieć wchodzi do Polski. Pepco i Action mają konkurenta Biznes

Egzotyczna sieć wchodzi do Polski. Pepco i Action mają konkurenta

10.10.2024 KUC Zaskakująca promocja Lidla. Tańsze paliwo i bilety do kina Biznes

Zaskakująca promocja Lidla. Tańsze paliwo i bilety do kina

10.10.2024 KUC Awaria w "warszawskim Hongkongu". Bez prądu i wody przez jednego mieszkańca Biznes

Awaria w "warszawskim Hongkongu". Bez prądu i wody przez jednego mieszkańca

09.10.2024 JAF Zygmunt Solorz odwołał synów ze spółek. Przez rok zarobili u niego milionowe kwoty Biznes

Zygmunt Solorz odwołał synów ze spółek. Przez rok zarobili u niego milionowe kwoty

09.10.2024 Monika Tatara Bloomberg pisze o rodzinnym konflikcie w Cyfrowym Polsacie Biznes

Bloomberg pisze o rodzinnym konflikcie w Cyfrowym Polsacie

09.10.2024 ANA Jak dbać o bezpieczeństwo swoje i swoich pieniędzy w Internecie? Ekspert radzi Materiał promocyjny

Jak dbać o bezpieczeństwo swoje i swoich pieniędzy w Internecie? Ekspert radzi

09.10.2024Patagonia zwalnia i rozpoczyna "transformację biznesową". Ma przygotować firmę na kolejne 50 lat Biznes

Patagonia zwalnia i rozpoczyna "transformację biznesową". Ma przygotować firmę na kolejne 50 lat

09.10.2024 Polly Thompson Szkolenia HR - kursy i akademie dla kadr, płac i działów HR Materiał promocyjny

Szkolenia HR – kursy i akademie dla kadr, płac i działów HR

08.10.2024Tobias Solorz za burtą Cyfrowego Polsatu. Wystarczyła godzina Biznes

Tobias Solorz za burtą Cyfrowego Polsatu. Wystarczyła godzina

08.10.2024 ANA Polska przegrała z australijską spółką. Musi zapłacić 1,3 mld zł odszkodowania Biznes

Polska przegrała z australijską spółką. Musi zapłacić 1,3 mld zł odszkodowania

08.10.2024 KUC Orlen pokazuje wyniki audytu po rządach Daniela Obajtka. "5 mld zł straty" Biznes

Orlen pokazuje wyniki audytu po rządach Daniela Obajtka. "5 mld zł straty"

08.10.2024 KUC Prawnik dzieci Zygmunta Solorza: sukcesja się dokonała Biznes

Prawnik dzieci Zygmunta Solorza: sukcesja się dokonała

07.10.2024 ANA KNF zaprzecza oświadczeniu Cinkciarza. Ten zapowiada pozwy Biznes

KNF zaprzecza oświadczeniu Cinkciarza. Ten zapowiada pozwy

07.10.2024 ANA Onet Rano Finansowo: Jak możemy zaoszczędzić dzięki programowi „Czyste powietrze”? Materiał promocyjny

Onet Rano Finansowo: Jak możemy zaoszczędzić dzięki programowi „Czyste powietrze”?

07.10.2024Zygmunt Solorz pokazał się publicznie. Kto siedział obok przedsiębiorcy? Biznes

Zygmunt Solorz pokazał się publicznie. Kto siedział obok przedsiębiorcy?

07.10.2024 ANA Tobias Solorz, najstarszy syn Zygmunta Solorza. Co o nim wiadomo? Biznes

Tobias Solorz, najstarszy syn Zygmunta Solorza. Co o nim wiadomo?

07.10.2024 ANA Fintech rusza na wojnę z bankami. Zapowiada pozwy na 2 mld zł Biznes

Fintech rusza na wojnę z bankami. Zapowiada pozwy na 2 mld zł

07.10.2024 REN Piotr Żak odwołany z rady nadzorczej ZE PAK. Kim jest młodszy syn Zygmunta Solorza? Biznes

Piotr Żak odwołany z rady nadzorczej ZE PAK. Kim jest młodszy syn Zygmunta Solorza?

07.10.2024 ANA Mniej znane biznesowe dziecko Zygmunta Solorza. Tu doszło do pierwszego sukcesyjnego starcia Biznes

Mniej znane biznesowe dziecko Zygmunta Solorza. Tu doszło do pierwszego sukcesyjnego starcia

07.10.2024 Maciej Rudke Rząd przyjrzy się paczkomatom. Możliwa zmiana przepisów Biznes

Rząd przyjrzy się paczkomatom. Możliwa zmiana przepisów

07.10.2024 REN Polityka Chin uderza w polskich producentów. Eksport spada Biznes

Polityka Chin uderza w polskich producentów. Eksport spada

07.10.2024 REN Standardy, synergia, sukces. Reklamodawcy inicjują przemianę rynku [RELACJA] Biznes

Standardy, synergia, sukces. Reklamodawcy inicjują przemianę rynku [RELACJA]

05.10.2024 Redakcja Businessinsider Wzrost akcyzy przemeblowuje rynek piwa. Prezes Carlsberg Polska o sytuacji branży Biznes

Wzrost akcyzy przemeblowuje rynek piwa. Prezes Carlsberg Polska o sytuacji branży

05.10.2024 Jacek Frączyk Ujawnili, ile Cristiano Ronaldo płaci swoim pracownikom. Jest kwota Biznes

Ujawnili, ile Cristiano Ronaldo płaci swoim pracownikom. Jest kwota

05.10.2024 KUC Najbogatsza Rosjanka właśnie straciła połowę majątku. W tle romans i napad Czeczenów Biznes

Najbogatsza Rosjanka właśnie straciła połowę majątku. W tle romans i napad Czeczenów

05.10.2024 KUC Mrówka pokonała słonia. Porównanie finansów Legii i Jagiellonii z ich przeciwnikami Biznes

Mrówka pokonała słonia. Porównanie finansów Legii i Jagiellonii z ich przeciwnikami

04.10.2024 Jacek Frączyk Ruszyła pierwsza edycja programu #NestleDlaNauki Materiał promocyjny

Ruszyła pierwsza edycja programu #NestleDlaNauki

04.10.2024Jednorazowe e-papierosy z Rosją w tle. Dziwna przeszłość nikotynowego biznesu w Polsce Tylko u nas Biznes

Jednorazowe e-papierosy z Rosją w tle. Dziwna przeszłość nikotynowego biznesu w Polsce

04.10.2024 Grzegorz Kowalczyk

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *