Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the gd-rating-system domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/gibnews/htdocs/gibnews.pl/wp-includes/functions.php on line 6121
Zaskakująca decyzja UE. Polska ma poważny problem - Gospodarka i Biznes News

Zaskakująca decyzja UE. Polska ma poważny problem

Unia Europejska wbrew wcześniejszym sugestiom i nadziejom ze strony polskiego rządu nie wyłączy wydatków na obronność z procedury nadmiernego deficytu — poinformował w rozmowie z Reutersem minister finansów Andrzej Domański. W związku z tym rząd rozważa emisję tzw. obligacji obronnych.

Minister finansów Andrzej Domański
Minister finansów Andrzej Domański | Foto: Filip Naumienko/REPORTER / East News
  • Komisja Europejska odmówiła Polsce wyłączenia wydatków na obronność z procedury nadmiernego deficytu
  • Taki pomysł od kilku miesięcy próbował przeforsować minister finansów Andrzej Domański
  • Rozwiązanie byłoby korzystne nie tylko dla Polski, ale to nasz kraj zyskałby na nim najmocniej
  • Więcej informacji o biznesie znajdziesz na Businessinsider.com.pl

Decyzję Komisji Europejskiej o odmowie wyłączenia wydatków na obronność szef resortu finansów przekazał podczas wizyty w Waszyngtonie. — Jest potwierdzone, że nie zostanie to wyłączone — powiedział w rozmowie z Reutersem, co w Polsce jako pierwszy na platformie X odnotował analityk DM BOŚ Konrad Ryczko.

x.com

Minister finansów próbował przekonać Brukselę do swojego pomysłu

Możliwość wyłączenia przynajmniej części wydatków na obronność z procedury nadmiernego deficytu przez Brukselę wydawało się stosunkowo realne. Wielokrotnie mówił o tym minister finansów Andrzej Domański.

Gdyby UE zastosowała taką „taryfę ulgową”, to najmocniej zyskałaby na tym Polska. Nasz kraj jest bowiem jednym z liderów, jeśli chodzi o wydatki na armię. W 2024 r. przekroczą one 4 proc. PKB.

„Wydatki na obronność są naszym priorytetem. W przyszłym roku wzrosną nie tylko nominalnie, ale również w relacji do PKB” — podkreślał latem na platformie X minister Domański.

x.com

Kluczowe wyzwanie

Kilka dni temu w Waszyngtonie dodawał, że „to nie kwestia politycznego wyboru, ale konieczność”. — Inwestujemy w integralność i bezpieczeństwo Europy oraz jej granic — przekonywał szef resortu finansów podczas wizyty w USA.

twitter.com

Wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz dodawał, że Polska i Litwa oczekują dodatkowo finansowego zaangażowania Unii Europejskiej w ochronę granicy, budowę Tarczy Wschód oraz linii litewskiej i linii bałtyckiej. Szef MON podkreślił również, że przemysł zbrojeniowy powinien być priorytetem w UE, a kraje powinny wspólnie dokonywać zakupów sprzętu.

Teraz okazuje się, że taryfy ulgowej nie będzie i kraje przyfrontowe na przychylność Brukseli w tej kwestii nie będą mogły liczyć. A ponieważ Polska na obronności oszczędzać nie zamierza, to wyjście z procedury nadmiernego deficytu może być trudniejsze, niż się wydawało.

Wyzwania branż produkcyjnych w kontekście transformacji energetycznej

Procedura nadmiernego deficytu

KE zaproponowała 19 czerwca objęcie procedurą nadmiernego deficytu siedmiu krajów: Polski, Francji, Włoch, Belgii, Węgier, Malty i Słowacji, uzasadniając to brakiem działań naprawczych.

Ponadto Rada uznała, że Rumunia, objęta procedurą nadmiernego deficytu od 2020 r., nie podjęła skutecznych działań w celu skorygowania swojego deficytu, w związku z czym procedura wobec tego kraju powinna pozostać ponownie otwarta.

Procedura nadmiernego deficytu jest uruchamiana, gdy w danym kraju UE deficyt sektora finansów publicznych przekroczy 3 proc. PKB lub gdy dług publiczny jest wyższy niż 60 proc. PKB.

Jej stosowanie ma zapewnić, by wszystkie państwa członkowskie przywróciły lub utrzymały dyscyplinę w swoich budżetach i unikały nadmiernych deficytów. Ostatecznym celem jest utrzymanie niskiego długu publicznego lub sprowadzenie wysokiego zadłużenia do zrównoważonego poziomu.

Tak Polska zamierza wyjść z EDP

Ministerstwo Finansów w przyjętym przez rząd na początku października średniookresowym planie budżetowo-strukturalnym na lata 2025–2028 zaprezentowało drogę wychodzenia z procedury nadmiernego deficytu (EDP — red.)

Zakłada on, że redukcja deficytu sektora rządowego i samorządowego (tzw. general government — GG) będzie postępowała w następującym tempie:

  • 5,7 proc. w 2024 r.
  • 5,5 proc. w 2025 r.
  • 4,5 proc. w 2026 r.
  • 3,7 proc. w 2027 r.
  • 2,9 proc. w 2028 r.

Zejście poniżej granicy 3 proc. ma w konsekwencji doprowadzić do zdjęcia przez KE procedury nadmiernego deficytu z naszego kraju.

Ponadto MF ujawnia, że dług publiczny GG już w 2026 r. ma przekroczyć 60 proc. PKB, czyli próg ostrożnościowy zawarty w konstytucji. Później ma jednak spadać do bezpiecznego poziomu od 2030 r., i to niezależnie od przyjętego scenariusza.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *