Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the gd-rating-system domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/gibnews/htdocs/gibnews.pl/wp-includes/functions.php on line 6121
We Wrocławiu powstaje katalog opisujący, jak wykorzystać przestrzeń pod mostami - Gospodarka i Biznes News

We Wrocławiu powstaje katalog opisujący, jak wykorzystać przestrzeń pod mostami

Dr inż. arch. Elżbieta Komarzyńska-Świeściak. Fot. PWr Dr inż. arch. Elżbieta Komarzyńska-Świeściak. Fot. PWr

Dr inż. arch. Elżbieta Komarzyńska-Świeściak z Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej pracuje nad katalogiem modelowych rozwiązań dotyczących przestrzeni pod mostami. Jej zdaniem są to miejsca o dużym potencjale, który na ogół nie jest wykorzystywany. Badaczka chce to zmienić.

Według szacunków przekazanych w komunikacie Politechniki Wrocławskiej, w europejskich miastach mamy ponad 300 tys. mostów, wiaduktów i estakad. W samym Wrocławiu jest ich ponad sto. W większości przestrzeń pod nimi nie jest zagospodarowana.

„Przestrzenie pod nadziemnymi trasami komunikacyjnymi występują dość licznie w naszych miastach, a mimo to pozostają niewidoczne w sensie społecznym i urbanistycznym. Nie są właściwie uwzględniane w miejscowych planach zagospodarowania i nie istnieją w świadomości użytkowników miast, przez co funkcjonują jak białe plamy na mapie” – przekazała dr inż. arch. Elżbieta Komarzyńska-Świeściak.

Przestrzenie pod mostami często są zaniedbane, uznaje się je za niebezpieczne. Zdaniem architektki, to marnotrawstwo przestrzeni. Elżbieta Komarzyńska-Świeściak zna liczne przykłady z całej Europy, jak można ją zagospodarować.

„W Berlinie pod Tiburtius Brücke powstał wydajny trzypoziomowy parking. W Londynie lokalna społeczność już w latach 70. XX wieku wynegocjowała z władzami miasta możliwość zarządzania przestrzenią pod Westway – podwyższonym odcinkiem drogi A40. Powstało tam funkcjonujące do dziś wielofunkcyjne centrum społeczno-sportowe, zarządzane przez Westway Trust, obejmujące m.in. boiska, ścianki wspinaczkowe i przestrzenie kulturalne” – wymieniła badaczka.

Podała także przykłady z Polski, np. lokale gastronomiczne i usługowe pod estakadami kolejowymi we Wrocławiu i Gorzowie Wielkopolskim. Jedynym znanej jej miejscem mającym opracowany plan zagospodarowania przestrzennego jest jednak Most Poniatowskiego w Warszawie.

„Zazwyczaj mosty i wiadukty są traktowane wyłącznie jako obiekty inżynierskie, bez dodatkowego kontekstu. Planiści widzą je głównie jako +nitkę+ do przeprowadzenia ruchu, pomijając perspektywę pieszego i potencjał takiej przestrzeni do służenia lokalnej społeczności” – podkreśliła dr inż. arch. Elżbieta Komarzyńska-Świeściak.

Wrocławska architektka badała różne rozwiązania dzięki grantowi „Miniatura”. Teraz pracuje nad katalogiem modelowych rozwiązań, w którym chce opisać kilkadziesiąt najlepszych pomysłów z całej Europy.(PAP)

Michał Torz

mt/ bar/



Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *