Zara, jedna z najpopularniejszych sieci odzieżowych na świecie, wprowadziła znaczące zmiany w systemie zwrotów. Aktualnie, większość opcji zwrotu w Zarze jest płatna. Zmiana ta wpisuje się w szerszy trend w branży mody, mający na celu ograniczenie kosztów operacyjnych oraz zminimalizowanie negatywnego wpływu na środowisko. Jak wygląda obecnie system zwrotów w Zarze i co oznacza to dla klientów?
Jak zwrócić ubrania w Zarze?
Zara oferuje możliwość zwrotu produktów zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i poprzez przesyłki kurierskie oraz zwroty w punkcie. Dotychczas proces ten był darmowy w większości kanałów, co było wygodnym rozwiązaniem, szczególnie dla klientów zamawiających online. Jednak od czasu wprowadzenia opłaty za zwroty online, klienci muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami.
Zwrot w sklepie stacjonarnym
Zwroty w salonach stacjonarnych Zara wciąż pozostają bezpłatne. Klienci mogą oddać produkt w dowolnym sklepie Zara, pod warunkiem okazania dowodu zakupu. Jest to opcja wygodna dla osób, które mają sklep w pobliżu i chcą uniknąć dodatkowych opłat.
Według aktualnych zasad, klient ma 30 dni na zwrot nieużywanych rzeczy, z kompletem metek. Czas na zwrot dotyczy zarówno zakupów dokonanych stacjonarnie, jak i zakupów online. Dokonując zwrotu stacjonarnie, klient może pokazać paragon online w aplikacji lub mailu – znajduje się w nim kod QR. Ten, zeskanowany przez sprzedawce, umożliwili oddanie zakupów.
Sprawdź, czy zwrot ubrań bez metki jest możliwy
Zara – płatne zwroty online
W przypadku zwrotów dokonywanych za pośrednictwem kuriera, Zara już od 2022 roku pobiera opłatę wysokości 9,90 zł. Kwota ta odejmowana jest od kwoty zwrotu. Aby dokonać zwrotu przez kuriera, klient samodzielnie generuje etykietę zwrotną w systemie, a następnie kurier odbiera od niego przesyłkę w przeciągu 24-48h od zarejestrowania zwrotu.
Zwroty zamówień online dokonywane w punkcie (Inpost, DPD) były do tej pory bezpłatne. Zara zdecydowała się jednak zmienić politykę, wprowadzając dodatkową opłatę tę formę zwrotu. Koszt opłaty wynosi 6,90 zł i jest automatycznie odejmowany od kwoty zwrotu kosztów za zamówienie.
Czy płatne zwroty są legalne?
Ostatnie decyzje Zary w sprawie wprowadzenia całkowicie płatnych zwrotów budzą poruszenie wśród konsumentów. Swoje niezadowolenie na platformach społecznościowych wyrażają szczególnie ci, którzy nie mają możliwości dokonania zwrotu stacjonarnego w pobliżu miejsca zamieszkania. W tym kontekście rodzą się również pytania – czy Zara postępuje zgodnie z prawem, biorąc opłaty za zwrot? Aby rozwikłać wątpliwości, przypominamy wypowiedź Magdaleny Korol z 2022 roku
Decyzja Zary o wprowadzeniu opłat za zwroty jest zgodna z prawem konsumenckim, gdyż obowiązek pokrycia kosztów odesłania produktu spoczywa co do zasady na kupującym. Mówi o tym wprost przepis art. 34 ust. 2 ustawy o prawach konsumenta. Zgodnie zartykułem, konsument ponosi tylko bezpośrednie koszty zwrotu rzeczy, chyba że przedsiębiorca zgodził się je ponieść lub nie poinformował konsumenta o konieczności poniesienia tych kosztów.
– wyjaśnia Magdalena Korol z kancelarii Creativa Legal.
Prawniczka tłumaczy, że darmowe zwroty – choć do niedawna uchodziły za standard w świecie e-commerce, są jedynie dobrą wolą firmy i nie są obowiązkowe. W przypadku sieci Inditex i Zary, należy pamiętać, że firma nie dolicza opłaty za przyjęcie zwracanego produktu (która byłaby niezgodna z prawem), a opłata ta dotyczy przewozu przesyłki przez firmę kurierską współpracującą z siecią. Oznacza to, że jeśli kupujący uniknie tej opłaty decydując się na samodzielny zwrot w sklepie fizycznym.
O czym warto pamietać przy dokonywaniu zwrotu w Zarze?
Klienci mają 30 dni na zwroty produktów w Zarze – dotyczy to zarówno zakupów dokonanych stacjonarne, jak i online. Oznacza to, że zwrotu należy dokonać
- w ciągu 30 dni od daty nadania przesyłki online
- w ciągu 30 dni od daty zakupu w sklepie stacjonarnym
Dokładną datę zwrotu możemy odnaleźć na paragonie fiskalnym, a w przypadku zakupów online – w aplikacji mobilnej oraz na koncie klienta w sklepie internetowym.
Abyśmy mogli przyjąć zwrot, produkt musi być nowy, nieużywany i posiadać wszystkie oryginalne metki. Warto pamiętać również, że zwrot kosmetyków w Zarze nie jest możliwy.