Ceny w sklepach. Te produkty zdrożały najbardziej

Glapiński: inflacja rośnie, potem maleje, potem znów rośnie

Glapiński: inflacja rośnie, potem maleje, potem znów rośnieTVN24

W 2024 roku artykuły codziennego użytku podrożały średnio o 4,3 procent rok do roku – wynika z raportu UCE Research i Uniwersytetu WSB Merito. Najbardziej wzrosły ceny słodyczy i deserów, napojów bezalkoholowych i warzyw.

W raporcie „Indeks cen w sklepach detalicznych” poinformowano, że ogółem na 17 monitorowanych kategorii wzrosły ceny 15 z nich – od 0,2 do 8,1 proc. w ujęciu rocznym.

Te produkty zdrożały najbardziej

Najbardziej podrożały:

1. słodycze i desery – średnio o 8,1 proc. rdr, 2. napoje bezalkoholowe – o 7,6 proc. rdr, 3. warzywa – o 6,5 proc. rdr.

Na czwartym miejscu uplasowały się artykuły chemii gospodarczej, które podrożały średnio o 5,9 proc. rdr, a piąte zajęły owoce, z podwyżkami na poziomie 5,2 proc. rdr.

Średnio potaniały dwie kategorie: produkty tłuszczowe i karmy dla zwierząt – odpowiednio o 9,6 i 5,4 proc. rdr. W całym 2024 roku ceny codziennych zakupów wzrosły średnio o 4,3 proc. wobec 2023 roku.

Szybki wzrost cen w sklepach

– Ceny w sklepach detalicznych kolejny rok z rzędu rosną szybciej, niż to wynika z ogólnego poziomu inflacji – stwierdził dr Tomasz Kopyściański z Uniwersytetu WSB Merito.

Ekspert przypomniał, że dynamika wzrostu przeciętnych wynagrodzeń w Polsce utrzymuje się cały czas na poziomie dwucyfrowym w relacji rok do roku, więc z perspektywy przeciętnego konsumenta obecne podwyżki cen nie rujnują budżetu domowego w takim stopniu, jak to miało miejsce w latach 2022-2023. – Generalnie ceny rosną z powodu coraz wyższych kosztów funkcjonowania firm – wskazał Kopyściański.

Przyczyn podwyżek jest wiele

Kopyściański jako główną przyczynę podwyżek cen słodyczy i deserów wskazuje wysokie ceny kakao i cukru. Na podwyżki w kategorii napojów bezalkoholowych mocno w jego ocenie wpłynęły wzrosty cen soków owocowych. Do tego zwiększył się koszt opakowań z tworzyw sztucznych.

Natomiast na ceny warzyw wpływ miały złe warunki pogodowe i klimatyczne, a także ekonomiczne, wynikające ze zwiększenia płacy minimalnej. Wyższa dynamika wzrostu cen chemii gospodarczej związana jest z kolei z rosnącymi kosztami produkcji. Analizie poddano 100 najczęściej wybieranych przez konsumentów produktów codziennego użytku w 17 kategoriach. Łącznie zestawiono ze sobą blisko 890 tys. cen detalicznych (tj. regularnych oraz tych z promocji) pochodzących ze sklepów należących do 62 sieci handlowych. Badaniem objęto wszystkie na rynku dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience oraz cash&carry, docierające ze swoją ofertą do większości konsumentów w Polsce.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *