Wyjątkowy dar przekazano do Skarbca Królewskiego na Wawelu.

Krystyna Piórkowska podarowała Zamkowi Królewskiemu na Wawelu w Krakowie srebrny puchar o wysokości ponad pół metra, który nabyła na aukcji zorganizowanej przez dom aukcyjny Christie’s w Paryżu.
Wyjątkowy dar przekazano do Skarbca Królewskiego na Wawelu. - INFBusiness

Puchar, wykonany w stylu barokowym i złocony srebrem, ma 53 cm wysokości i powstał w warsztacie Piotra II Rode, znanego gdańskiego złotnika z drugiej połowy XVII wieku.

Zdjęcie: PAP/Łukasz Gągulski

Marek Kozubal

Srebrny, złocony barokowy puchar o wysokości 53 cm został wykonany w warsztacie Piotra II Rode, szanowanego złotnika z Gdańska w drugiej połowie XVII wieku. Po pracach konserwatorskich obiekt będzie dostępny dla publiczności. Ta darowizna zostanie umieszczona w Skarbcu Koronnym na Wawelu.

Co dodano do Skarbca Królewskiego na Wawelu?

Najwcześniejszy zapis dotyczący historii podarowanego kubka pochodzi z 1816 r., a następnie z 1897, 1914 i 1983 r. W ostatnich latach pojawiał się on na rynku sztuki wielokrotnie. Według opisu domu aukcyjnego w Paryżu kubek prawdopodobnie pochodzi z około 1670 r. Jest to jeden z zaledwie ośmiu znanych przedmiotów tego rodzaju tego producenta. Jeden znajduje się w muzeum w Münster-Wolbeck, cztery w Muzeum Kremlowskim w Moskwie, a jeden w Muzeum Historycznym w Gdańsku. Przedmioty zakupione w 1897 i 1914 r. były częścią kolekcji von Heyl w Darmstadt.

Krystyna Piórkowska, badaczka zbrodni katyńskiej, wygrała licytację pucharu na aukcji Christie’s w Paryżu.

– Puchar, który zostanie wystawiony w Skarbcu Koronnym, staje się częścią naszej wspólnej historii i dziedzictwa kulturowego. Ten hojny akt wspiera misję naszego muzeum, za co jesteśmy głęboko wdzięczni – stwierdził prof. Andrzej Betlej, dyrektor Zamku Królewskiego na Wawelu.

– Dzięki wiedzy i wskazówkom kuratora wystawy, pana Dariusza Nowackiego, jestem pewna, że to idealna lokalizacja. Zrozumienie, że moje wpłaty jako darczyńcy przywracają tak ważne skarby do polskich kolekcji, które zostały utracone z różnych powodów, jest dla mnie bezcenne. Jestem bardzo wdzięczna, że puchar będzie dostępny dla publiczności na Wawelu, a także zostanie powierzony ekspertom i badaczom – zauważyła Krystyna Piórkowska.

– Barokowy puchar znacznie wzbogaca kolekcję Skarbca Koronnego, w której znajdują się już dwa srebrne puchary wykonane przez Piotra II Rode. Jeden z nich przedstawia wizerunki Jana III Sobieskiego i Marii Kazimiery. Warto również zauważyć, że jego najwspanialszy eksponat jest częścią dekoracji sarkofagu św. Stanisława w Katedrze Wawelskiej, w której znajdują się dwie figury klęczących aniołów – wyjaśnia Dariusz Nowacki, kustosz Skarbca Koronnego.

Jak wspomniała Krystyna Piórkowska, to właśnie Dariusz Nowacki, którego poznała około dekady temu, wprowadził ją w świat złotnictwa i pomaga jej zrozumieć te dzieła sztuki. – Chcę podkreślić, że w przypadku ważnych materiałów zawsze sprawdzam, czy jakieś polskie instytucje są zainteresowane danym przedmiotem i nigdy nie licytuję się z nimi – podkreśliła.

– Posiadanie przedmiotów samo w sobie przynosi radość, ale świadomość, że odnawiam polskie kolekcje przedmiotów, których brakuje z różnych powodów lub które wcześniej były nieznane, a które teraz będą dostępne dla badaczy, pasjonatów i szerszej publiczności, jest niezwykle satysfakcjonująca – stwierdziła. – Dzielenie się wiedzą, pięknem i historią to wspaniałe przedsięwzięcie, a także sprzyja spotkaniom z osobami, których wiedza jest i powinna być wysoko ceniona. Jestem wdzięczna za ich chęć dzielenia się ze mną tą wiedzą – dodała.

Kim jest Krystyna Piórkowska?

Krystyna Piórkowska, mieszkająca w Nowym Jorku, poświęciła lata działalności charytatywnej na rzecz organizacji polskich w swojej ojczyźnie. Zajmuje się również badaniem zbrodni katyńskiej, skupiając się szczególnie na materiałach zebranych w amerykańskich archiwach związanych z tym tematem. Wcześniej informowaliśmy o tym w „Rzeczpospolitej”. Wśród jej wkładów jest 325 różnych artefaktów pisanych przekazanych Bibliotece Narodowej w Warszawie, a także unikalny portret Tadeusza Kościuszki do Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *