brak danych slotu
Jakie były najgłośniejsze bankructwa w branży modowej? Ostatnie miesiące pokazały, że nawet marki z długą tradycją i globalną rozpoznawalnością nie są odporne na kryzys. Rosnące koszty, spadająca sprzedaż, rosnąca konkurencja i problemy finansowe zmusiły wiele znanych firm do zamknięcia sklepów. Oto marki, które ogłosiły upadłość w ostatnich miesiącach.
Polecane podcasty wideo:
W tym artykule przeczytasz:
- dlaczego Forever 21 po raz drugi ogłosiło upadłość i zamknęło wszystkie swoje sklepy w USA,
- jakie błędy doprowadziły Fenice Retail do bankructwa,
- jak zakończyła się ponad 350-letnia historia Zatoki Hudsona,
- dlaczego Claire's zamyka ponad 2000 sklepów,
- jak Seraphine straciła klientów i zbankrutowała,
- które inne firmy modowe ogłosiły upadłość w ostatnich miesiącach.
Polecamy również: Lista marek, które wycofały się z Polski
1. Forever 21 ogłasza bankructwo w USA i żegna się z klientami
Jednym z najgłośniejszych bankructw w branży modowej było bez wątpienia zamknięcie Forever 21. Choć wcześniej borykała się z problemami, ta kultowa amerykańska marka działała od 1984 roku, a jej ubrania nosiły niektóre z najsłynniejszych nazwisk Hollywood. Jej reputacja okazała się niewystarczająca. W rezultacie, sieć sklepów fast fashion z siedzibą w Los Angeles złożyła wniosek o upadłość w marcu 2025 roku — po raz drugi. Początkowo wycofała się z wielu rynków, w tym z Polski, a ostatecznie zamknęła wszystkie sklepy Forever 21 w Stanach Zjednoczonych . Obecnie po wejściu na stronę internetową amerykańskiej marki klienci witani są komunikatem informującym o złożeniu wniosku o ochronę przed bankructwem.
Zobacz ten post na Instagramie
2. Fenice Retail – marka Chiary Ferragni ogłasza upadłość
Czerwiec 2025 roku przyniósł nieoczekiwane wieści. Jeden z najsłynniejszych influencerów w branży boryka się z problemami w handlu detalicznym. Fenice Retail, firma zarządzająca sklepami stacjonarnymi włoskiego przedsiębiorcy, ogłosiła upadłość . Powodem likwidacji były trudności finansowe. W latach 2023 i 2024 koszty wyniosły łącznie około 2 mln euro, a przychody były znacznie niższe, utrzymując się na poziomie 650 000 euro. Łączne straty Fenice Retail w ciągu dwóch lat wyniosły około 1,21 mln euro.
3. Zatoka Hudsona – koniec ponad 350-letniej historii
Chociaż Hudson's Bay nie miał sklepów w Polsce, upadek firmy w Ameryce Północnej był jednym z najbardziej nagłośnionych bankructw w branży modowej . W czerwcu 2025 roku najstarsza kanadyjska sieć handlowa pożegnała się ze swoimi klientami po ponad 350 latach. Likwidacja domu towarowego – zarówno stacjonarnego, jak i internetowego – pociągnęła za sobą zwolnienie ponad 8000 pracowników . Hudson's Bay próbował ratować firmę i ją restrukturyzować, ale bezskutecznie. W rezultacie The Bay przegrał z konkurentami – nie tylko markami z branży fast fashion, ale także z sieciami takimi jak Winners, TJ Maxx i Marshalls.
Zobacz ten post na Instagramie
4. Bankructwo Claire. Biżuteria się nie sprzedaje?
Ostatnio media regularnie donoszą o bankructwie różnych oddziałów Claire's, amerykańskiej sieci jubilerskiej . W czerwcu ogłoszono, że niegdyś popularna marka poszukuje nowego właściciela. Jednak problemy finansowe i rosnąca konkurencja ze strony gigantów fast fashion doprowadziły wkrótce do ogłoszenia bankructwa Claire's we Francji, Stanach Zjednoczonych, Belgii oraz Wielkiej Brytanii i Irlandii . Skutek? Zamkniętych zostanie ponad 2000 sklepów w Ameryce Północnej i Europie. Oprócz Claire's, zamknięte zostaną również sklepy Icing.
5. Seraphine – Od ulubionej marki księżnej Walii do jej upadku
Seraphine to marka specjalizująca się w odzieży ciążowej. Jej projekty nosiła księżna Walii, co przyniosło brytyjskiej marce ogromną popularność . Jednak pomimo sławy i szybkiego rozwoju Kate Middleton, Seraphine ogłosiła upadłość w lipcu 2025 roku, zwalniając większość pracowników (około 90%). Działając od 2002 roku, firma zmagała się z wyzwaniami biznesowymi i traciła klientów . W ciągu zaledwie dwóch lat jej wartość spadła ze 150 milionów funtów (2021) do 15,3 miliona funtów (2023).
Pod koniec lipca 2025 roku Seraphine została przejęta przez NEXT. Firma przejęła niektóre aktywa firmy, w tym markę i jej własność intelektualną.
Które inne firmy modowe niedawno ogłosiły upadłość?
Najgłośniejsze bankructwa w branży modowej w ostatnich miesiącach to nie jedyne. Inne marki, często znacznie mniejsze, znikają z rynku, zamykając się po cichu . Dobrym przykładem jest Joann, sieć sklepów z tkaninami i artykułami do rękodzieła, która w styczniu 2025 roku ogłosiła swoją drugą upadłość w ciągu zaledwie dwóch lat. Było to spowodowane długotrwałymi trudnościami finansowymi i długiem sięgającym 1 miliarda dolarów. Upadłość Joann wywołała efekt domina, prowadząc do upadku IG Design Group Americas.
Od początku roku upadłość ogłosiły również następujące firmy:
- Soleply (marzec 2025) – sieć sklepów z obuwiem sportowym,
- Gerry Weber (marzec 2025) – niemiecka sieć odzieżowa,
- Fantini Polska (kwiecień 2025) – marka produkująca luksusowe torebki,
- Görtz (kwiecień 2025) – jedna z najstarszych sieci sklepów obuwniczych w Niemczech,
- Cameleon (maj 2025) – brytyjska sieć outletów,
- Curt Bauer (czerwiec 2025) – niemiecki producent tekstyliów,
- Zamknięte (sierpień 2025) – niemiecka marka premium sprzedająca jeansy.
Pytania i odpowiedzi
Które marki poniosły porażkę?
Bankructwo ogłosiły między innymi marki z sektora odzieżowego, technologicznego i usługowego. Przykładami najgłośniejszych bankructw w branży modowej w ostatnich miesiącach są Forever 21, Fenice Retail, Hudson's Bay i Claire's.
Kto spłaca długi po ogłoszeniu upadłości?
Długi spłaca syndyk masy upadłościowej z majątku spółki. Jeśli majątek jest niewystarczający, część zobowiązań pozostaje niespłacona.
Dlaczego OceansApart ogłosiło upadłość?
Firma nie była w stanie sprostać rosnącej konkurencji, spadającej sprzedaży i kosztom operacyjnym, co doprowadziło do problemów z płynnością finansową.
Jaka jest wysokość odprawy w przypadku bankructwa firmy?
Odprawa zależy od stażu pracy i wynagrodzenia pracownika. W Polsce odprawa jest gwarantowana przez Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
Obraz wyróżniony: Spotlight Launchmetrics
Powiązane artykuły:
Jak znaleźć pracę w 2025 roku? 9 najważniejszych kompetencji wymaganych od kandydatów
MODIVOclub: nowy ekosystem lojalnościowy Grupy CCC, który zamienia zakupy w inwestycję
E-zwolnienie lekarskie L4 do pracy zdalnej – czy to możliwe?
Powstaje największy park handlowy pod Warszawą. Wśród najemców jest polska marka odzieżowa REKLAMA noSlotData REKLAMA noSlotData
Źródło