Zdjęcie: Adobe Stock
W różnych miastach w Polsce uczelnie techniczne i inne wyspecjalizowane instytucje wprowadzą uczniów szkół średnich i zainteresowane osoby w dziedzinę inżynierii materiałowej. Trzecia edycja tego wydarzenia, znana jako Narodowy Dzień Inżynierii Materiałowej, zaplanowana jest na 28 marca.
Narodowy Dzień Inżynierii Materiałowej (ODIM) skupia się na popularyzacji inżynierii materiałowej – dyscypliny, która jest kluczowa dla rozwoju współczesnych technologii, nauk i przemysłu. Celem ODIM jest zaangażowanie studentów w możliwości produkcji i studiowania materiałów wykorzystywanych w różnych sektorach.
Portal Nauka w Polsce jest patronem medialnym tego wydarzenia.
Tegoroczna edycja odbędzie się w Warszawie, Gliwicach, Łodzi, Krakowie, Lublinie, Bielsku-Białej, Chorzowie, Częstochowie, Gdańsku, Katowicach, Poznaniu, Rzeszowie i Szczecinie.
Inicjatywa jest realizowana przez wiele organizacji naukowych zajmujących się badaniami i edukacją w zakresie inżynierii materiałowej. Wśród uczestników ODIM są Instytut Metalurgii i Inżynierii Materiałowej Polskiej Akademii Nauk, Instytut Podstawowych Problemów Techniki Polskiej Akademii Nauk, pięć instytutów z Sieci Badawczej Łukasiewicz oraz różne wydziały uniwersyteckie – w tym Akademia Górniczo-Hutnicza, uczelnie techniczne w Częstochowie, Gdańsku, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Poznaniu, Rzeszowie, na Śląsku i w Warszawie; a także uniwersytety takie jak AM w Poznaniu, Bielsko-Biała, Śląsk, ZUT w Szczecinie i Wojskowa Akademia Techniczna.
Tegoroczny Narodowy Dzień Inżynierii Materiałowej będzie obejmował wykłady, sesje laboratoryjne i pokazy skierowane do uczniów szkół średnich. Uczestnicy podejmą próbę ustanowienia polskiego rekordu w kategorii „Największa liczba osób rozwiązujących krzyżówki jednocześnie (w wielu miejscach)”. Naukowcy zamierzają uczcić setną rocznicę pierwszej polskiej krzyżówki, która została opublikowana 31 stycznia 1925 r. w Kurierze Warszawskim jako „krzyżówka”.
Dodatkowe szczegóły dotyczące wydarzenia można znaleźć m.in. na tej stronie internetowej.
Organizatorzy ODIM (dr hab. Izabela Szafraniak-Wiza, profesor Politechniki Poznańskiej; dr inż. Grzegorz Michta z AGH w Krakowie oraz dr inż. Rafał Wróblewski z Politechniki Warszawskiej) zostali finalistami konkursu Popularyzator Nauki 2024 w kategorii „zespół”.
Od 2022 r., jako część ODIM, ci badacze demonstrują szerokiej publiczności znaczącą rolę, jaką inżynieria materiałowa odgrywa w innowacjach technologicznych wpływających na różne sektory, w tym elektronikę, budownictwo, energetykę, lotnictwo i medycynę. Wskazują, że programy nauczania w szkołach podstawowych i średnich nie obejmują przedmiotów, które podkreślają inżynierię materiałową jako naukę. Wiedza o materiałach jest głównie obecna w studiach inżynierskich, co przyczynia się do niskiego poziomu zainteresowania tą dyscypliną. ODIM stanowi zatem wyjątkową inicjatywę, która pozwala dzieciom i młodzieży zgłębiać inżynierię materiałową w latach szkolnych, rozbudza ich ciekawość dotyczącą materiałów i motywuje do angażowania się w nauki ścisłe.
„Naszym celem jest zwiększenie zrozumienia inżynierii materiałowej i jej znaczenia przez opinię publiczną. Mamy również nadzieję przyciągnąć młode talenty, które poprzez studia związane z inżynierią materiałową mogą wejść w fascynujące obszary nauki i technologii” – powiedział dr Wróblewski w wywiadzie dla Nauka w Polsce.
Młodzi uczestnicy ODIM mają okazję zdobyć nową wiedzę i umiejętności, odkryć nowe ścieżki rozwoju swoich zainteresowań naukami ścisłymi. Osoby rozważające podjęcie studiów mogą wchodzić w interakcje ze studentami inżynierii materiałowej, którzy zaprezentują swoje projekty i osiągnięcia naukowe. Nauczyciele towarzyszący uczniom na wydarzeniach ODIM również znajdą inspirację do innowacyjnych lekcji chemii lub fizyki.
„Powstanie ODIM stworzyło platformę do dzielenia się doświadczeniami, najlepszymi praktykami, pomysłami i przemyśleniami związanymi z promocją nauki. W wielu instytucjach nie ma dedykowanego personelu do promocji lub popularyzacji nauki, co sprawia, że ważne jest zaangażowanie społeczności, która dzieli się skutecznymi pomysłami i spostrzeżeniami na temat tego, co się nie sprawdziło” – podkreślają finaliści konkursu Popularizer of Science.
Więcej szczegółów na temat ich działalności można znaleźć na tej stronie internetowej.
Nauka w Polsce
zana/