Umiejętności miękkie, kluczowe dla budowania relacji i promowania efektywnej współpracy, staną się coraz ważniejsze na rynku pracy. Wybitni liderzy z Polski i świata podzielą się swoimi spostrzeżeniami i doświadczeniami dotyczącymi znaczenia umiejętności miękkich, ich potencjału rozwojowego i istnienia kobiecego podejścia do zarządzania podczas wydarzenia gospodarczego i technologicznego Impact'25.

Podczas gdy umiejętności twarde, które obejmują określoną bazę wiedzy i doświadczenie w danym obszarze, są łatwe do oszacowania i oceny, umiejętności miękkie zyskują coraz większe znaczenie w roli menedżera. Chociaż nie są mierzalne, są niezbędne do skutecznego zarządzania i współpracy, a wraz ze wzrostem automatyzacji, przewiduje się, że ich zapotrzebowanie wzrośnie. Badania Deloitte Access Economics wskazują, że do 2030 r. aż 66 procent wszystkich zawodów będzie wymagało umiejętności miękkich. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności eksperci ze Światowego Forum Ekonomicznego wyróżnili inteligencję emocjonalną, myślenie krytyczne, rozwiązywanie problemów oraz zdolność do samodzielnego uczenia się i nauczania innych. McKinsey Institute zauważa, że potrzeba ducha przedsiębiorczości i zdolności do podejmowania inicjatywy wzrośnie o jedną trzecią, podczas gdy zapotrzebowanie na zaawansowane umiejętności poznawcze wzrośnie o 14 procent.
Podczas jubileuszowej, 10. edycji Impact'25 – najważniejszego wydarzenia ekonomiczno-technologicznego w tym regionie Europy, która odbędzie się w dniach 14-15 maja br. w Poznaniu, wybitni liderzy z Polski i świata podzielą się swoimi spostrzeżeniami na temat kompetencji i mocnych stron, które są obecnie niezbędne w zarządzaniu.
Wybitne liderki przemawiają na Impact'25
Umiejętności miękkie są często powiązane z cechami osobowości, a ich rozwój wymaga ciągłych wysiłków ukierunkowanych na rozwój osobisty. Rose Hackman, mówczyni na Impact'25 i autorka książki „Emotional Labor. How Invisible Work Shapes Our Lives and How to Know Your Own Strength”, opublikowanej przez Wydawnictwo Krytyki Politycznej w serii Impact Books, twierdzi, że praca emocjonalna jest tym, co przekształca środowisko zawodowe w przyjazną i atrakcyjną przestrzeń, motywuje jednostki do współpracy, skutecznie wykonuje zadania i umożliwia firmom rozwój w czasach kryzysu.
Czy to jest moment, aby kobiety liderki się rozwinęły? Badania Korn Ferry Hay Group ujawniają, że kobiety z natury posiadają większe umiejętności miękkie, takie jak empatia, pozytywne nastawienie, umiejętności coachingowe i mentoringowe, zdolność do wpływania na innych, inspirowania ich, zarządzania konfliktami, kompetencje organizacyjne, zdolność adaptacji, praca zespołowa, a nawet orientacja na osiągnięcia. Marta Życińska, dyrektor generalna polskiego oddziału Mastercard Europe i główna mówczyni na Impact'25, uważa, że podczas gdy twarde umiejętności strategiczne lub analityczne mogą wystarczyć do zarządzania firmą, prawdziwe przywództwo obejmuje znacznie więcej – wymaga empatii i dobrze rozwiniętych umiejętności miękkich, w tym komunikacji, negocjacji i zdolności przywódczych, aby tworzyć partnerstwa i jednoczyć zespół wokół wspólnego celu.
– Kobiety liderki są spostrzegawcze i wyciągają wnikliwe wnioski – potrafią identyfikować talenty i potencjał zarówno jednostek, jak i całych zespołów. Moja filozofia zarządzania opiera się na traktowaniu wszystkich pracowników tak, jak sama chciałabym być traktowana – zasada ta ma zastosowanie zarówno w kontekście osobistym, jak i zawodowym – stwierdza Marta Życińska , zauważając ponadto, że wokół „stylu zarządzania kobiet” toczy się znaczna dyskusja, która… ironicznie nie opiera się na płci, ale raczej na większej wrażliwości, empatii i umiejętności obserwowania ludzi oraz rozpoznawania ich potencjału, mocnych stron i talentów, które często są kojarzone z kobietami. Te cechy ułatwiają liderowi budowanie relacji, rozwijanie i integrowanie zespołów, pielęgnowanie społeczności i skuteczne zarządzanie konfliktami.
Francine Katsoudas, wiceprezes Cisco i
Źródło