Firmy wyrażają obawy dotyczące braku młodych pracowników i ich niewystarczającego przygotowania do zajmowanych stanowisk, co zostało podkreślone w badaniu Deloitte. Raport zatytułowany „2025 Global Human Capital Trends” rzuca również światło na powody rosnącej liczby rezygnacji wśród Polaków. Wyróżniają się dwa główne czynniki.

Deloitte wskazuje w swoim raporcie, że obecny rynek pracy stoi przed dwoma poważnymi wyzwaniami: niedoborem doświadczonego personelu i rosnącą liczbą osób decydujących się na zmianę pracy. „Firmy poszukują wykwalifikowanych ekspertów, ale wielu kandydatów nie ma praktycznego doświadczenia” – stwierdzają autorzy raportu.
Niedobór młodych pracowników na rynku. Polskie firmy mają trudności
Wyniki ankiety ujawniają, że 70% przebadanych firm jest dotkniętych niedoborem młodych pracowników, a dla 40% z nich sytuacja ta staje się coraz bardziej problematyczna. Jednocześnie 66% menedżerów przyznało, że nowo zatrudnionym pracownikom często brakuje niezbędnego przygotowania do wypełniania ich ról.
Przeczytaj także: Wydają więcej niż zarabiają i napotkają wyzwania związane z pracą. Niepokojący raport na temat pokolenia Z
Badania wykazały ponadto, że 73% pracodawców i 72% pracowników dostrzega „pilną potrzebę” odgrywania przez firmy bardziej aktywnej roli w pielęgnowaniu młodych talentów. „Eksperci podkreślają, że organizacje muszą zrewidować swoje strategie HR — skuteczna rekrutacja jest kluczowa, ale przede wszystkim rozwój pracowników jest niezbędny” — podkreślili autorzy raportu.
Firmy wyrażają obawy dotyczące braku umiejętności pracowników w zakresie sztucznej inteligencji
Deloitte również bada temat AI w swoim raporcie. Według badania 79% CEO przewiduje, że sztuczna inteligencja przekształci ich organizacje w ciągu najbliższych trzech lat, a tylko 22% firm przygotowało swoje działy HR na tę zmianę. Tymczasem ponad połowa pracowników i członków zespołów zarządzających (54%) obawia się łączenia pracy ludzkiej z narzędziami technologicznymi. Autorzy badania zauważyli, że w 2024 r. 52% firm zatrudniających ponad 100 pracowników korzystało z co najmniej jednego rozwiązania AI.
Przeczytaj także: Osoby prowadzące działalność na własny rachunek zarabiają więcej niż pracownicy, ale płacą znacznie niższe składki
Obecnie 75% polskich firm zgłosiło niedobór pracowników z umiejętnościami w zakresie sztucznej inteligencji lub zaawansowanej analizy danych. 48% ankietowanych pracodawców uważało, że ich obowiązkiem jest zwiększenie kompetencji w zakresie AI wśród swoich pracowników. Wzrost wydajności zgłosiło 63% polskich firm, które już wdrożyły rozwiązania oparte na AI. „Jednak firmy wykorzystujące sztuczną inteligencję stanowią tylko niewielki (6%) procent całości, co jest znacznie mniej niż średnia UE wynosząca 13,5%” – dodali autorzy.
Powody zmiany pracy Polaków. Oznaki kryzysu motywacji i zarobków
Dane z raportu „2025 Global Human Capital Trends” wskazują, że Polacy rezygnują głównie z dwóch powodów. 90% polskich pracowników przyznało, że odczuwają oznaki kryzysu motywacji zawodowej, co skłoniło ich do poszukiwania nowego zatrudnienia. Tymczasem 85% stwierdziło, że zamierza zmienić firmę z powodu chęci wyższych zarobków (52% respondentów) lub z powodu braku elastyczności u obecnego pracodawcy (33%).
Przeczytaj także: Firmy są mniej skłonne do zezwalania na pracę zdalną. Wolą widzieć pracowników w biurze
Polacy wyrażają obawy dotyczące bezsensownych zadań
Tendencja ta jest również widoczna wśród kadry zarządzającej — 64% rozważa zmianę pracy w ciągu najbliższego roku. 36% wskazało nieprzygotowanie do pełnienia swoich ról jako powód, podczas gdy 40% zgłosiło pogorszenie zdrowia psychicznego po objęciu nowego stanowiska. Ponadto badanie wykazało, że wielu pracodawców uważa, że tylko zapracowani pracownicy są produktywni — podaje pulshr.pl. Z drugiej strony pracownicy wyrażają frustrację z powodu angażowania się w zadania, które nie przynoszą rzeczywistej wartości dla firmy, co wskazało 41% respondentów.
W badaniu Deloitte „2025 Global Human Capital Trends” wzięło udział prawie 13 000 liderów biznesowych i specjalistów HR z 93 krajów. Blisko 500 respondentów z Polski reprezentowało różne branże i sektory.