Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the gd-rating-system domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/gibnews/htdocs/gibnews.pl/wp-includes/functions.php on line 6121
Pochodzenie pyłu drogowego można ustalić na podstawie jego właściwości magnetycznych - Gospodarka i Biznes News

Pochodzenie pyłu drogowego można ustalić na podstawie jego właściwości magnetycznych

Zdjęcie: Adobe Stock Zdjęcie: Adobe Stock

Właściwości magnetyczne pyłu drogowego mogą ujawnić informacje o jego źródle i potencjalnym zanieczyszczeniu, nawet bez konieczności przeprowadzania szeroko zakrojonych analiz chemicznych – wykazały badania przeprowadzone przez naukowców z Instytutu Geofizyki Polskiej Akademii Nauk. Próbki pobrano w Warszawie.

Naukowcy twierdzą, że dalsza eksploracja dziedziny magnetyzmu środowiskowego umożliwi stworzenie dokładniejszych i bardziej ekonomicznych narzędzi do oceny i monitorowania jakości środowiska.

„Nasze badania koncentrują się na właściwościach magnetycznych pyłu ulicznego w Warszawie. W tym badaniu oceniliśmy próbki z 149 lokalizacji, analizując ich podatność magnetyczną i różne inne wskaźniki magnetyczne. Granulometryczny podział cząstek pozwolił nam zidentyfikować, które frakcje pyłu wykazują najsilniejsze właściwości magnetyczne i zaobserwować różnice między obszarami o różnych wzorcach użytkowania gruntów” – podkreśliła dr Sylwia Dytłow z Zakładu Magnetyzmu IGF PAN, główna autorka publikacji niedawno opublikowanej w cenionym czasopiśmie „Scientific Reports”.

Pył drogowy – znaczący nośnik niebezpiecznych substancji, w tym wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA) – składa się z mieszanki cząstek powstających zarówno w wyniku naturalnych zjawisk, jak i działalności człowieka, osadzających się na nawierzchniach dróg. Zanieczyszczenia te powstają w wyniku takich czynników, jak spalanie paliwa, emisja spalin, degradacja opon i zużycie klocków hamulcowych.

Próbki pyłu pobrane przez badaczy z ulic Warszawy podzielono na pięć frakcji o różnych rozmiarach – od cząstek większych niż 0,8 mm do mniejszych niż 0,2 mm. „Wyniki wskazują, że najmniejsze frakcje pyłu (<0,2 mm) mają największą podatność magnetyczną, co może sugerować ich pochodzenie ze źródeł zanieczyszczeń antropogenicznych, takich jak ruch samochodowy lub działalność przemysłowa” – czytamy w komunikacie prasowym wydanym przez IGF PAN.

„Co ciekawe, mimo że stanowią one najmniejsze ilości w próbkach, frakcje te mają najwyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych – związków, które stanowią znaczne ryzyko zarówno dla zdrowia ludzi, jak i dla środowiska. Takie cząsteczki są bardziej mobilne i mogą łatwiej przenikać do organizmu, zwiększając ryzyko poważnych chorób” – zauważył badacz.

Dr Sylwia Dytłow uważa, że jej badania wnoszą cenne informacje dotyczące zastosowania statusu własności magnetycznych w ocenie pyłu miejskiego z obszarów o zróżnicowanych kategoriach użytkowania gruntów. „Umożliwia to głębsze zrozumienie mechanizmów rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w środowiskach miejskich i sformułowanie skuteczniejszych strategii monitorowania” – podkreśliła.

W miejscach o dużym natężeniu ruchu, na przykład wokół Dworca Kolejowego w Wilnie, badacze zaobserwowali największe wartości właściwości magnetycznych, co wskazuje na większą koncentrację zanieczyszczeń związaną z ruchem drogowym.

„Niemniej jednak badanie wykazało słabą korelację między natężeniem ruchu a podatnością magnetyczną, co oznacza, że inne czynniki środowiskowe, takie jak użytkowanie gruntów, również znacząco wpływają na rozkład tych właściwości. W rezultacie zidentyfikowaliśmy 19 odrębnych kategorii użytkowania gruntów, w tym gęstość zabudowy i wysokość, które wpływają na warunki rozpraszania pyłu drogowego i zawartych w nim cząstek magnetycznych” – zauważyli autorzy publikacji.

Dr Sylwia Dytłow kieruje projektem finansowanym przez Narodowe Centrum Nauki, w ramach którego opracowuje nowatorską metodę szybkiej oceny stężeń WWA w pyle drogowym z wykorzystaniem parametrów magnetycznych.

„W Polsce nadal istnieje luka w kompleksowych badaniach dotyczących przestrzennego rozmieszczenia WWA w pyle drogowym. Wcześniej ocena ryzyka środowiskowego, jakie stwarzają te zanieczyszczenia, wymagała pomiaru stężeń poszczególnych WWA za pomocą metod chemicznych (chromatografii gazowej i cieczowej). Chociaż metody te są bardzo dokładne, są również czasochłonne i kosztowne. Nasz projekt, wspierany przez rozległą bazę danych pomiarowych, umożliwi precyzyjne i bardziej przystępne cenowo oceny poziomów zanieczyszczeń w różnych obszarach miejskich” – stwierdziła.

Uważa, że wnioski z tych badań będą kluczowe dla poprawy jakości powietrza i ochrony zdrowia publicznego. „Magnetyczne metody analizy pyłu mogą ułatwić szybką identyfikację źródeł emisji zanieczyszczeń, co jest szczególnie istotne w obliczu rosnących norm jakości powietrza w Unii Europejskiej” – podsumowała naukowiec. (PAP)

Nauka w Polsce

akp/ agt/



Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *