Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the gd-rating-system domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/gibnews/htdocs/gibnews.pl/wp-includes/functions.php on line 6121
Dekarbonizacja w Europie: emisje w ramach EU ETS spadną o 5% w 2024 r. - Gospodarka i Biznes News

Dekarbonizacja w Europie: emisje w ramach EU ETS spadną o 5% w 2024 r.

Emisje gazów cieplarnianych w sektorach objętych systemem EU ETS spadły o 5% od 2023 do 2024 r. Informacje te pochodzą z Dyrekcji Generalnej ds. Działań w dziedzinie Klimatu (DG-CLIMA) Komisji Europejskiej, która uważa je za wskaźnik sukcesu strategii dekarbonizacji UE. Niemniej jednak zmiany klimatu nadal postępują, co podkreślają ostatnie odkrycia naukowe.

Emisja gazów cieplarnianych z produkcji energii elektrycznej w UE spadnie o 12% w latach 2023–2024, podaje Komisja Europejska
Według prognoz Komisji Europejskiej emisja gazów cieplarnianych powstających w wyniku wytwarzania energii elektrycznej w UE ma spaść o 12 proc. w latach 2023–2024 | Zdjęcie: Agencja Gazeta
  • W 2024 r. emisje z sektorów objętych ETS zostały zmniejszone o 50% w porównaniu do poziomów z 2005 r. To dobrze wróży celom wyznaczonym na 2030 r.
  • Największe redukcje odnotowano w sektorze energetycznym, co przypisuje się zwiększonemu wytwarzaniu energii ze źródeł odnawialnych i energii jądrowej.
  • Na aukcji głównej, która odbyła się 15 kwietnia, cena uprawnień do emisji wyniosła 66,21 EUR
  • Nawet przy redukcji emisji Europa stoi w obliczu poważnych konsekwencji zmiany klimatu. Niedawny raport wskazuje, że setki tysięcy osób na naszym kontynencie może zostać dotkniętych ekstremalnymi zjawiskami pogodowymi w 2024 r.
  • Więcej informacji biznesowych znajdziesz na stronie Businessinsider.com.pl

Dane opublikowane przez DG-CLIMA pochodzą ze sprawozdań, które państwa członkowskie były zobowiązane przedłożyć do końca marca. Informacje te zostaną opracowane w oddzielnym, bardziej szczegółowym sprawozdaniu na temat postępów UE w działaniach na rzecz klimatu, które Komisja przedstawi Radzie UE i Parlamentowi Europejskiemu (poprzednia edycja, Sprawozdanie z postępów UE w działaniach na rzecz klimatu 2024, została opublikowana jesienią ubiegłego roku).

Co wiemy dzisiaj? Od czasu rozpoczęcia funkcjonowania EU ETS w 2005 r. emisje zostały już zmniejszone o 50%. Jak zauważyła Dyrekcja, Unia jest dobrze przygotowana do osiągnięcia celu 62% redukcji swojego śladu węglowego w okresie od 2005 r. do 2030 r.

Przeczytaj także: Miliardy z praw do emisji CO2 przyczyniają się do budżetu. Stanowią nieformalny podatek od energii

Największe redukcje zużycia energii

Europejski sektor energetyczny odegrał znaczącą rolę w redukcji emisji w 2024 r. Produkcja energii elektrycznej była o 12 procent mniej emisyjna w porównaniu z 2023 r., dzięki 8-procentowemu wzrostowi produkcji energii odnawialnej i 5-procentowemu wzrostowi produkcji energii jądrowej. Jednocześnie zmniejszyło się wykorzystanie paliw kopalnych — gaz ziemny odnotował 8-procentowy spadek, podczas gdy zużycie węgla zmniejszyło się o 15 procent.

Scenariusz był inny w sektorze przemysłowym; na przykład emisje z produkcji nawozów wzrosły o 7%, podczas gdy przemysł cementowy odnotował spadek o 5%. DG-CLIMA przypisuje te różnice różnym poziomom produkcji w różnych branżach. – „Sektor nawozów częściowo się odbił, a wzrost produkcji w 2024 r. osiągnął 6%. Z kolei produkcja cementu odnotowała spadek o 5%” — wyjaśnia Dyrekcja.

Odnotowano również wzrost emisji — i nie po raz pierwszy — ponieważ sektor lotniczy odnotował 15-procentowy wzrost swojego śladu węglowego w latach 2023–2024. DG-CLIMA wiąże to z rozszerzeniem unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji, który obejmuje teraz więcej lotów niż wcześniej.

Dalsza część artykułu znajduje się poniżej filmu

Polskie firmy na celowniku cyberprzestępców. Ekspert radzi, jak się przygotować.

Normy dla statków na horyzoncie

Od 2025 r. sektor transportu morskiego również zacznie raportować swoje emisje w ramach ETS. Dekarbonizacja tego sektora, który według Europejskiej Agencji Środowiska odpowiada za 3-4% emisji dwutlenku węgla w UE, nastąpi na mocy nowych przepisów ustanowionych przez Światową Organizację Morską.

11 kwietnia agencja ONZ przyjęła nowy obowiązkowy standard wymagający od operatorów statków zmniejszenia emisji i wprowadzenia pierwszego globalnego mechanizmu wyceny tych emisji. Opłaty będą musiały być uiszczane od 2028 r., zaczynając od 100 USD za CO2. Oczekuje się, że ten system wygeneruje 11-13 mld USD rocznego przychodu, przeznaczonego na inwestycje w paliwa niskoemisyjne i bezemisyjne. Ustalenia organizacji będą wymagały zatwierdzenia przez państwa członkowskie w październiku.

Luty: 495 milionów dolarów ze sprzedaży na rynku pierwotnym

Podsumowując, system handlu emisjami EU ETS obejmuje produkcję energii elektrycznej i ciepła, energochłonne gałęzie przemysłu, lotnictwo komercyjne i transport morski. Zgodnie z danymi Krajowego Centrum Bilansowania i Zarządzania Emisjami , w lutym 2025 r. cena emisji na rynku wtórnym spadła o 15,15% w ujęciu miesięcznym, z 81,79 EUR za uprawnienie (za emisję jednej tony CO2) do 69,4 EUR .

Spadek ten przypisano obawom dotyczącym taryf na eksporterów zewnętrznych nałożonych przez nowego prezydenta USA Donalda Trumpa, a także wiadomościom o pakcie UE na rzecz czystego przemysłu. Tymczasem średnia ważona cena na rynku pierwotnym w lutym wyniosła 75,82 euro za uprawnienie, w porównaniu do 75,86 euro w poprzednim miesiącu.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *