
Ministerstwo Finansów zamierza uprościć przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn, aby zmniejszyć formalności i usunąć przeszkody administracyjne związane z jej wdrażaniem, jak wskazano we wpisie w programie legislacyjnym i programowym rządu.
Propozycje przedstawione w projekcie nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, opublikowanym w poniedziałek na stronie internetowej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, oznaczają, że zamierzone modyfikacje są częścią filaru VI: „Wsparcie dla biznesu i deregulacja” strategii gospodarczej rządu na rok 2025, zatytułowanego „Polska. Rok przełomu”. Filar ten ma na celu wyeliminowanie zbędnych procesów administracyjnych, obniżenie wydatków przedsiębiorstw i zwiększenie przejrzystości ram podatkowych.
Opracowanie przepisów należy do Ministerstwa Finansów; rząd zamierza uchwalić projekt ustawy w drugim kwartale tego roku.
„Inicjatywa ma na celu ograniczenie formalności i likwidację barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, dotyczących przenoszenia aktywów otrzymanych w spadku lub w inny nieodpłatny sposób objęty ustawą o podatku od spadków i darowizn od osób fizycznych należących do najbliższej rodziny, a także usprawnienie rozliczeń podatkowych z tytułu nabycia świadczeń o charakterze cyklicznym” – czytamy we wnioskach.
Wpływ orzeczenia sądu
Jak wskazano powyżej, zmiany te zniosą wymóg uzyskania potwierdzenia od Naczelnika Urzędu Skarbowego o zwolnieniu z podatku od spadków i darowizn w przypadku własności rzeczy i praw majątkowych nabytych od najbliższych członków rodziny, które następnie podlegają dalszym transakcjom lub obciążeniom w formie aktu notarialnego lub dokumentu, w którym notariusz potwierdza podpisy.
Projekt ma również na celu uproszczenie wytycznych dotyczących oceny wartości powtarzających się, nieodpłatnych świadczeń dla celów podatkowych.
„Konieczność dokonania zmian regulacyjnych wynika z potrzeby sprostowania skutków uchwały składu siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 31 marca 2025 r., sygn. akt III FPS 5/24, w sprawie opodatkowania umowy renty bezpłatnej zawieranej na czas oznaczony, w której wysokość świadczenia określona jest w wartościach pieniężnych” – doprecyzowano w projekcie.