Związek Zawodowy Inżynierów Kolejowych poinformował, że negocjacje z PKP Intercity dobiegły końca, a rozmowy o podwyżkach płac wchodzą obecnie w fazę formalnych negocjacji zbiorowych. Krok ten nastąpił po podpisaniu protokołu rozbieżności z kierownictwem spółki.

Przedstawiciele związków zawodowych domagają się podwyżki wynagrodzenia brutto o 1000 zł od 1 lipca 2025 r. dla pracowników objętych Zakładowym Układem Zbiorowym Pracy, a także odpowiednich korekt wynagrodzeń dla pracowników wynagradzanych w systemie indeksowym.
Związki zawodowe nie wykluczają możliwości strajku maszynistów
Przywódcy związkowi ostrzegli, że jeśli ich żądania nie zostaną spełnione do 13 sierpnia tego roku, zostanie wszczęta formalna procedura sporu zbiorowego.
„Jeśli do 13 sierpnia nie uda się osiągnąć porozumienia, rozpoczniemy formalny spór zbiorowy . Kluczowa różnica polega na tym, że jeśli spór nie zostanie rozwiązany, może on zakończyć się strajkiem ” – poinformował PAP przewodniczący Związku Zawodowego Inżynierów Kolejnictwa Leszek Miętek.
Rosnący popyt na transport kolejowy
Jako wiodący operator kolejowy w Polsce, PKP Intercity oferuje połączenia łączące główne ośrodki miejskie i kluczowe obszary turystyczne w kraju, a także połączenia międzynarodowe. W poprzednim roku przewoźnik przewiózł 78,5 miliona pasażerów, co stanowi wzrost o 15% w porównaniu z rokiem poprzednim i o 33% w porównaniu z rokiem 2022 .
Firma obsługuje cztery kategorie pociągów. Your Railway Lines (TLK) i InterCity (IC) to ekonomiczne opcje, natomiast Express InterCity (EIC) i Express InterCity Premium (EIP) wyposażone w pociągi Pendolino reprezentują pociągi dużych prędkości. Firma prognozuje , że do końca roku liczba pasażerów sięgnie 88 milionów, a do 2030 roku wzrośnie do 110 milionów .