Chociaż coraz częściej wdrażamy sztuczną inteligencję, wielu pracowników wciąż obawia się jej wpływu na rynek pracy. Według Europejskiego Barometru AI EY 2025, 74% respondentów uważa, że rozwój sztucznej inteligencji zmniejszy zapotrzebowanie na pracowników, a aż 42% wyraża rzeczywiste zaniepokojenie tym trendem.

Zawartość:
Europejskie firmy oszczędzają pieniądze dzięki wdrożeniu sztucznej inteligencji
Ponad połowa europejskich firm (56%), które wdrożyły narzędzia AI, deklaruje korzyści finansowe , zgodnie z badaniem EY European AI Barometer 2025. To wzrost o 11 punktów procentowych w porównaniu z rokiem poprzednim. Tylko 16% respondentów stwierdziło, że AI nie przyniosło jeszcze żadnych oszczędności ani dodatkowych zysków, a 29% uznało, że jest za wcześnie na ocenę skutków.
„Właściwe wdrożenie narzędzi opartych na sztucznej inteligencji może otworzyć drogę do efektywniejszego wykorzystania zasobów firmy, a w efekcie do rozwoju produktów i usług lepiej dopasowanych do potrzeb klientów. Błędy z kolei mogą skutkować utratą konkurencyjności, a w konsekwencji osłabieniem pozycji rynkowej” – mówi Bartosz Pacuszka, partner w EY Polska, lider zespołu ds. technologii sztucznej inteligencji.
78% ludzi korzysta z narzędzi AI. To o 6% więcej niż rok temu.
Raport EY pokazuje, że sztuczna inteligencja zyskuje coraz więcej zwolenników. W ciągu roku odsetek osób korzystających z publicznie dostępnych narzędzi AI wzrósł z 72 do 78 procent. Prawie połowa ankietowanych korzysta z nich w pracy, a jedna trzecia wyłącznie do celów prywatnych.
„Jeszcze w zeszłym roku ograniczenia kosztowe i technologiczne były wymieniane jako najpoważniejsze. Teraz na pierwszy plan wysunęły się bariery organizacyjne ” – zauważa Ewa Nowakowska, partner w EY Polska i liderka zespołu AI Data Science. „To sugeruje, że firmy powinny skupić się przede wszystkim na tym obszarze w ramach procesu wdrażania AI i ściślej angażować poszczególne funkcje i poziomy organizacji” – dodaje.
Rosnącej popularności towarzyszy większe zadowolenie – 70% respondentów postrzega tę technologię pozytywnie. Widoczne są jednak różnice między grupami zawodowymi: 82% menedżerów i 63% pracowników niższego szczebla pozytywnie ocenia AI. Co istotne, 43% respondentów uważa, że narzędzia AI zwiększyły ich produktywność.
Tworzenie tekstów, zarządzanie chatbotami i tłumaczenie. Do czego pracownicy wykorzystują sztuczną inteligencję?
Wśród europejskich pracowników sztuczna inteligencja jest najczęściej wykorzystywana do tworzenia tekstów (61%), następnie asystenci głosowi i chatboty (39%) oraz tłumaczenia (30%) . Narzędzia do generowania głosu, transkrypcji oraz optymalizacji procesów HR i finansowych są wykorzystywane rzadziej (ok. 10–11%). Najbardziej doświadczeni specjaliści ds. sztucznej inteligencji pochodzą z sektorów technologii, mediów i telekomunikacji (91%), zaawansowanej produkcji (90%), energetyki (90%) i finansów (89%), a najmniej doświadczeni z administracji publicznej, opieki zdrowotnej i handlu detalicznego (ok. 70–71%).
Sztuczna inteligencja i zapotrzebowanie na pracowników
74% respondentów uważa, że sztuczna inteligencja zmniejszy zapotrzebowanie na pracowników , a 58% nie jest zaniepokojonych tym trendem. Kobiety (47%) i pracownicy niższego szczebla (45%) częściej odczuwają niepokój niż menedżerowie (39%).
Ponad połowa respondentów (57%) uczestniczy w szkoleniach z zakresu sztucznej inteligencji, przy czym młodsi respondenci robią to znacznie częściej (około 70%) niż osoby po 50. roku życia (42%). Stanowi to wzrost o 20 punktów procentowych w porównaniu z rokiem poprzednim. Jednocześnie 43% respondentów nie podejmuje żadnych szkoleń, co może wynikać z braku szkoleń w firmach – jedynie 25% respondentów postrzega ofertę jako satysfakcjonującą, a wśród pracowników niższego szczebla – jedynie 17%.