Wiceminister infrastruktury Maciej Lasek ogłosił w poniedziałek ambitne plany dotyczące Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Zgodnie z zapowiedzią, przetargi o łącznej wartości 40 mld zł mają zostać ogłoszone w 2026 roku, a największe, o wartości około 20 mld zł, zaplanowano na drugi kwartał przyszłego roku.

- CPK planuje przetargi o wartości 40 mld zł w 2026 r., z czego największe, o wartości ok. 20 mld zł, przypadną na drugi kwartał.
- Inwestycja ma na celu premiowanie polskich firm, zgodnie z kryteriami TSUE.
- Przetargi w 2025 roku na projekt Kolei Dużych Prędkości Warszawa-Łódź o wartości ponad 10 mld zł
- W 2023 roku CPK zaplanował przetargi o łącznej wartości 30 mld zł, z czego największy dotyczy terminalu i opiewa na kwotę 5 mld zł.
- Całkowity koszt Centralnego Portu Lotniczego i kolei dużych prędkości szacowany jest na 131,7 mld zł, a uruchomienie samolotów planowane jest na rok 2032.
- Więcej informacji o biznesie znajdziesz na Businessinsider.com.pl
Władze CPK podkreślają, że zamówienia trafią w dużej mierze do polskich firm. Maciej Lasek zaznaczył, że firma dąży do tego, aby „te pieniądze przede wszystkim wspierały polską gospodarkę i budowały silną pozycję krajowych przedsiębiorstw”. Jednocześnie, w związku z orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, udział firm z krajów trzecich, takich jak Chiny i Turcja, w przetargach będzie ograniczony. Kryteria takie jak znajomość polskich realiów inwestycyjnych i język polski mają faworyzować lokalne podmioty.
Czytaj także: Rząd nie ustąpi prezydentowi w sprawie CPK. Minister Klimczak: nie jest ekspertem
Przetargi na kolej dużych prędkości
Prezes CPK Filip Czernicki zapowiedział, że przetargi na budowę linii kolei dużych prędkości (KDP) między Warszawą a Łodzią rozpoczną się w 2025 roku, obejmując dwa odcinki o łącznej wartości przekraczającej 10 mld zł. Ponad 5 mld zł zostanie przeznaczone na budowę tunelu pod przyszłym lotniskiem. Specyfikacja obejmuje również mniejsze projekty, takie jak instalacja 71 chodników ruchomych, 256 wind i 208 schodów ruchomych. Koszt tych prac ma wynieść od 100 do 250 mln zł.
„Plan na 2023 rok zakłada przetargi o wartości 30 mld zł, z czego 18 mld zł dotyczy przetargów już ogłoszonych. Do końca roku spółka planuje kolejne przetargi o wartości 12 mld zł” – powiedział Czernicki. Dodał, że największe tegoroczne zamówienie dotyczy budowy terminala pasażerskiego o wartości 5 mld zł. W przetargu bierze udział szesnaście podmiotów, w tym 14 polskich firm.
Wiceprezes CPK Dariusz Kuś przypomniał, że spółka posiada obecnie ponad 2000 hektarów gruntów, z których większość została nabyta w ramach Programu Dobrowolnego Nabywania. Podkreślił również, że CPK podpisało umowę inwestycyjną z Portami Lotniczymi na wspólne zarządzanie i eksploatację lotniska.
Następne przetargi w 2026 roku.
Kuś ogłosił kolejne przetargi do 2026 roku, m.in. na układy drogowe w strefie wschodniej i zachodniej przyszłego lotniska, szacowane odpowiednio na 1-3 mld zł. Samo lotnisko podzielone jest na trzy główne części: północną, centralną i południową, każda o wartości 1-3 mld zł. Rok później, w 2027 roku, zostaną ogłoszone dwa przetargi o wartości ponad 1 mld zł, obejmujące m.in. infrastrukturę dla północnej części lotniska.
Justyna Mikołajczyk, również wiceprezes spółki, przedstawiła plany inwestycji kolejowych, w tym przyszłoroczne przetargi na budowę odcinka od węzła CPK do Łodzi, a także systemy sterowania i zasilania. W 2026 roku zostaną rozstrzygnięte przetargi na odcinki kolei dużych prędkości, takie jak Brzeziny-Łódź i węzeł CPK-Brzeziny, o łącznej wartości kilku miliardów złotych.
Dyrektor CPK Robert Kuczyński zapowiedział, że przetargi na budowę 181 km linii kolejowych rozpoczną się w 2027 roku, a kolejnych 215 km w roku następnym. Łącznie zaplanowano 338 km linii dużych prędkości i 58 km linii konwencjonalnych. Łącznie zaplanowano 25 przetargów, w tym 20 na roboty budowlane.
W ramach programu CPK do 2032 roku powstanie centralny port lotniczy między Warszawą a Łodzią oraz system kolei dużych prędkości. Terminal pasażerski o powierzchni około 450 000 metrów kwadratowych ma w pierwszej fazie obsłużyć 34 miliony pasażerów rocznie, a w razie potrzeby będzie rozbudowywany. Całkowity koszt inwestycji, obejmujący budowę lotniska i systemu kolei dużych prędkości, wynosi 131,7 mld zł. Pierwsze loty z nowego lotniska planowane są na 2032 rok.
Dziękujemy za przeczytanie tego artykułu. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Google News.
Źródło