Kiedy w pierwszej scenie filmu Wielka Powódź samotna matka An-na (Kim Da-mi) zostaje wybudzona z głębokiego snu przez swojego energicznego sześcioletniego syna Ja-ina, moment ten od razu wydaje się znajomy dla każdego zapracowanego rodzica.
Szybko jednak dowiadujemy się, że to nie jest zwykły dzień. Na Seul spada ulewa o biblijnych rozmiarach, a woda powodziowa dociera już do jej mieszkania na trzecim piętrze. A wraz z tym… Film Netflixa „Wielka powódź ”, którego światowa premiera odbyła się w zeszłym tygodniu na Festiwalu Filmowym w Busan, od razu wkracza na ekrany jako trzymający w napięciu film katastroficzny.
An-na, badaczka sztucznej inteligencji, desperacko stara się znaleźć wyżej położone miejsca z cherubinowym Ja-inem (Kwon Eun-seong), stawiając czoła klaustrofobicznym podwodnym scenom i panikującym tłumom w misji utrzymania się nad podnoszącym się poziomem wody.
Gdy fale uderzają w budynek, spotyka Hee-jo (Park Hae-soo z gry Squid Game), agenta ochrony z jej firmy, wysłanego na ratunek. Staje się jasne, że potop nie jest jedynie katastrofą – jest apokaliptyczny, a sama An-na dzierży klucz do przetrwania ludzkości.
Nagle i nieco niespodziewanie, pełna napięcia przygoda o przetrwaniu wkracza w obszar fantastyki naukowej o wysokim założeniu, momentami z trudem utrzymując się na powierzchni w obliczu lawiny zwrotów akcji i nieoczekiwanych zmian w gatunku.
Jednak pośród gorączkowej akcji i narracyjnego domu luster, Kim Da-mi ( Czarownica, Klasa Itaewon, Dziewięć łamigłówek ) utrzymuje film w napięciu dzięki poruszającym zwrotom akcji w roli młodej matki desperacko pragnącej uratować nie tylko ludzkość, ale i swojego syna.
Podczas piątkowego pokazu w Busan 30-letnia aktorka przyznała, że ma wątpliwości co do podjęcia się roli matki, nie mając żadnego doświadczenia życiowego.
„Zastanawiałam się, czy naprawdę potrafię wyrazić uczucie macierzyńskiej miłości” – powiedziała Kim. „To tak silne uczucie, jakiego nigdy wcześniej nie doświadczyłam i czułam, że nie potrafię go wyrazić”.
Powiedziała, że spędziła sporo czasu studiując scenariusz i oglądając poprzednie dzieła reżysera Kim Byung-woo. Ostatecznie film na tyle ją zaintrygował, że wyszła ze swojej strefy komfortu.
„Byłem naprawdę ciekaw, jak ten projekt się rozwinie” – powiedział Kim. „A potem pomyślałem: »Mogę spróbować czegoś innego« i zrobiłem to z takim nastawieniem. Postanowiłem spróbować”.
Kim powiedział, że gdy już rozpoczęły się zdjęcia, sceny akcji pod wodą okazały się niemal tak samo onieśmielające.
„Na początku byłam naprawdę przerażona” – powiedziała. „Przez dwa miesiące musiałam kręcić sceny wymagające fizycznie i, pod pewnymi względami, sytuacje ekstremalne psychicznie. To było dla mnie ogromne wyzwanie”.
Scenarzysta i reżyser Kim Byung-woo ( The Terror Live, Omniscient Reader: The Prophecy ) powiedział, że ambitna struktura opowieści była trudna do zrealizowania, ale jeszcze większym wyzwaniem okazało się zgłębienie relacji między An-ną i Ja-inem.
„W pewnym sensie największym wyzwaniem były postacie” – powiedział. „Kiedy zaczynałem, nie rozumiałem roli kobiety i matki, więc po prostu uczyłem się krok po kroku”.
Kim powiedział, że pomysł na projekt zrodził się w jego głowie około dziesięciu lat temu, kiedy jego siostra urodziła syna.
„Widząc, jak nagle się zmienia, zastanawiałem się: »Co to znaczyło?«” – powiedział. „Myślę, że to pytanie zainspirowało tę historię”.
Reżyser dodał, że wizja fal nie jest dla niego wyłącznie siłą niszczycielską, ale także symbolem takich emocji jak miłość.
„Tytuł Wielka powódź ma wyraźnie na celu skłonić widzów do myślenia: »O, to film katastroficzny z dużą ilością wody«” – powiedział Kim.
„Ważne jest, czy Wielka Powódź zachowa swoje znaczenie nawet po zakończeniu filmu” – powiedział. „Mam nadzieję, że te słowa zostaną zinterpretowane inaczej”.
Film był jednym z kilku popularnych tytułów Netflixa wyświetlanych na tegorocznym Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Busan, obok „Frankensteina” Guillermo del Toro, „Dom Dynamitu” Kathryn Bigelow, koreańskiego thrillera kostiumowego „Dobre wieści” i koreańskiego serialu dramatycznego „As You Staod By” . Gigant streamingu coraz częściej współpracuje z Busan, prezentując swoją globalną ofertę filmową.
Film Wielka Powódź będzie można obejrzeć na platformie Netflix 19 grudnia.