Europa ogranicza zakupy ropy naftowej. Na drogach jest więcej samochodów elektrycznych.

Od stycznia do lipca tego roku samochody elektryczne zasilane bateriami, hybrydy plug-in i hybrydy standardowe stanowiły aż 61% sprzedaży samochodów osobowych w Europie. Silniki benzynowe, nie wspominając o silnikach Diesla, tracą zainteresowanie klientów. Przekłada się to na sposób tankowania samochodów. Dane Eurostatu dotyczące importu pokazują spadek wartości importu ropy naftowej.

Liczba samochodów elektrycznych w Europie gwałtownie rośnie. Polska jest pod tym względem outsiderem.
Liczba samochodów elektrycznych w Europie gwałtownie rośnie. Polska jest pod tym względem outsiderem . Zdjęcie: William Barton / Shutterstock

Wartość importu ropy naftowej do UE w drugim kwartale spadła o 12,7% rok do roku. Jednocześnie wolumen importu ropy spadł o 0,1%, podał Eurostat. W porównaniu z pierwszym kwartałem 2021 r. spadek wyniósł 0,4%.

Tymczasem import gazu ziemnego w postaci gazowej w drugim kwartale 2025 r. wzrósł wartościowo o 7,2%, a wolumenowo o 5,9% w porównaniu z drugim kwartałem 2024 r. Oznacza to znaczny wzrost cen. Import gazu ziemnego w postaci skroplonej w drugim kwartale 2025 r. wzrósł wartościowo o 39,0%, a wolumenowo o 22,9% w porównaniu z drugim kwartałem 2024 r.

Kod HTML

Embargo na ropę i gaz z Rosji staje się coraz bardziej surowe.

Oznacza to, że chociaż rurociągami importuje się mniej gazu, głównie z powodu embarga na rosyjski gaz, to w ostatecznym rozrachunku importujemy coraz więcej gazu, choć drogą morską. Dane Komisji Europejskiej pokazują, że tylko Węgry i Słowacja importują ropę naftową z Rosji . Oba kraje uzyskały zwolnienie z zakazu importu ropy naftowej z Rosji do UE w związku z agresją Kremla na Ukrainę. Zwolnienie to wynika z faktu, że Węgry i Słowacja nie mają dostępu do morza.

Znaczne ilości gazu są nadal importowane do UE z Rosji. Gazociągi stanowiły aż 7,8% importu gazu w drugim kwartale tego roku, w porównaniu z 15,8% rok wcześniej, według danych Eurostatu. Norwegia stała się głównym dostawcą. W przypadku skroplonego gazu ziemnego (LNG), Rosja dostarczyła 12,9% gazu, w porównaniu z 16,4% rok wcześniej.

Kierunki importu gazu skroplonego do UE
Kierunki importu skroplonego gazu ziemnego do UE | Eurostat / Eurostat

W drugim kwartale 2025 r. największymi sprzedawcami surowców naftowych do UE były Norwegia (15,2%), Stany Zjednoczone (14,2%) i Kazachstan (12,7%).

Kierunki importu produktów naftowych do UE
Kierunki importu produktów naftowych do UE | Eurostat / Eurostat

Norwegia była największym dostawcą gazu ziemnego do UE w drugim kwartale 2025 roku, z udziałem wynoszącym 50,8%. Na kolejnych miejscach znalazły się Algieria (17,8%) i Wielka Brytania (12,1%). W porównaniu z drugim kwartałem 2024 roku udział Norwegii wzrósł o 7,2 punktu procentowego.

W drugim kwartale 2025 r. największym dostawcą skroplonego gazu ziemnego do UE były Stany Zjednoczone (57,7%), kolejne miejsca zajęły Rosja (12,9%), Algieria (7,4%) i Katar (7,1%).

Samochody elektryczne zaczynają dominować

Spadek importu ropy naftowej, choć obecnie niewielki, jest w coraz większym stopniu konsekwencją zmian strukturalnych w zakupach samochodów osobowych. Według danych ACEA, od stycznia do lipca br. w Europie (UE + EFTA + Wielka Brytania) zakupiono 4,8 mln samochodów osobowych, w tym częściowo elektrycznych (+20% r/r), w tym 1,4 mln samochodów elektrycznych zasilanych bateriami (+26% r/r) , 0,7 mln hybryd typu plug-in (+25% r/r) i 2,8 mln hybryd (+15% r/r).

Spadek cen pojazdów elektrycznych zasilanych bateriami (BEV) sprawia, że klienci coraz chętniej kupują je w salonach. W tym roku stanowiły one 17% rejestracji nowych samochodów w Europie, a łącznie wszystkie pojazdy częściowo elektryczne stanowią obecnie 61% rynku. W Polsce jest to jedynie marginalne, ponieważ chociaż sprzedaż pojazdów elektrycznych wzrosła o imponujące 80% rok do roku, ich sprzedaż, przekraczająca 18 000 sztuk do lipca, stanowiła zaledwie 5,4% rynku, przy czym dominują na nim zwykłe hybrydy (48% rejestracji) i pojazdy z silnikami benzynowymi (31%).

Chociaż dane ACEA z 2023 roku (najnowsze dostępne) pokazują, że pojazdy elektryczne i hybrydowe łącznie stanowiły zaledwie 7,1% samochodów osobowych w Europie, z czego 50% to pojazdy benzynowe, a 39,5% – diesle, sytuacja dynamicznie się zmienia. Ten trend będzie stopniowo zmieniać strukturę zużycia energii, a jego skutki prawdopodobnie zobaczymy w postaci zmniejszającego się importu ropy naftowej. W konsekwencji rafinerie paliw będą stopniowo tracić na znaczeniu, a elektrownie wytwarzające energię elektryczną będą coraz bardziej potrzebne.

Obserwuje się zauważalny wzrost zapotrzebowania na gaz, który jest coraz częściej wykorzystywany przez elektrownie i jako paliwo do pojazdów napędzanych gazem. Energia elektryczna z elektrowni opalanych gazem stanowi istotny sposób na kompensację niestabilności turbin wiatrowych i paneli słonecznych, dlatego popyt rośnie. Z kolei wraz ze wzrostem floty pojazdów elektrycznych, wzrośnie również zapotrzebowanie na energię elektryczną.

Coraz mniejszy import węgla

Tymczasem popyt na węgiel maleje. Obciążone wysokimi podatkami (ETS), elektrownie węglowe odnotowują spadek popytu, a import węgla , mierzony wartościowo, spadł o 35,2% i o 7,4% w ujęciu ilościowym, jak podał Eurostat. Polska nadal produkuje energię elektryczną w Europie głównie z węgla kamiennego, a węgiel kamienny jest transportowany na większe odległości, ponieważ węgiel brunatny jest wydobywany tuż obok elektrowni, więc dane te w dużej mierze opierają się na naszych własnych danych.

W drugim kwartale 2025 r. największym dostawcą węgla do UE były Stany Zjednoczone (35,3%), kolejne miejsca zajęły Australia (33,2%) i Kolumbia (12,5%).

Dziękujemy za przeczytanie tego artykułu. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Google News.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *