Pod powierzchnią peronów unowocześnianego dworca Warszawa Zachodnia kształtuje się nowatorska galeria handlowa o metrażu przekraczającym 5,3 tys. m². Stanowi to jedno z pokaźniejszych przedsięwzięć kolejowych w naszym kraju – szacowane na blisko 2 mld zł – oraz jedyną tego typu inicjatywę w stolicy, która w tak bezpośredni sposób łączy komunikację z handlem. Każdego dnia dworzec obsługuje nawet 100 tys. osób, dlatego PKP Polskie Linie Kolejowe zdecydowały się na rozwiązanie popularne w portach lotniczych i kluczowych węzłach komunikacyjnych Europy: pasaż usługowy zespolony z obszarem komunikacyjnym.
Polecane wideopodcasty:
Punkty handlowe i kawiarnie w drodze do wagonu
Aktualnie wiadomo, że w galerii znajdzie się 26 punktów, z czego 22 posiadają już podpisane umowy najmu. Spis marek uwzględnia m.in. Aldi, Żabkę, Rossmanna, Hebe, Relay, Starbucksa, Costa Coffee, piekarnię Paul, McDonald’s, Salad Story, 1 Minute, Gorąco Polecam oraz STS. Propozycja została opracowana tak, by zaspokajać zarówno potrzeby podróżnych, jak i rezydentów Woli oraz Ochoty. W jednym ciągu będzie można sprawnie zrobić niezbędne zakupy spożywcze, nabyć artykuły kosmetyczne, wziąć kawę lub posiłek przed dalszą jazdą.
Galeria handlowa czynna w niedziele
Jedną z głównych zalet nowej galerii będzie możliwość robienia zakupów również w dni wolne od pracy. Jest to możliwe dzięki obowiązującym przepisom – zakaz handlu nie obejmuje sklepów i lokali gastronomicznych prosperujących na obszarze dworców. W konsekwencji oferta będzie osiągalna przez siedem dni w tygodniu, co jest istotne nie tylko dla osób w podróży, ale również dla okolicznych mieszkańców, którzy często nie mają czasu na zakupy w standardowych godzinach.
Przeczytaj również: Po 25 latach przeznaczony do likwidacji. Warszawa żegna znane centrum handlowe
Otwarcie w roku 2025
Lokale pod peronami są już przygotowane do urządzenia, a pierwsi najemcy rozpoczną prace wykończeniowe w drugiej połowie roku 2025. Inauguracje będą realizowane etapowo, lecz jeszcze przed końcem roku galeria ma działać w pełnym zakresie. Dla Warszawy Zachodniej będzie to moment przełomowy – z dworca technicznego i często pomijanego powstanie przestrzeń nowoczesna, przyjazna i użyteczna.
Nowy standard podróżowania
Galeria pod Warszawą Zachodnią to zwiastun zmiany w sposobie postrzegania infrastruktury transportowej w Polsce. Dworzec przestaje być jedynie miejscem przesiadki, a staje się punktem, gdzie można zrealizować codzienne sprawy – zrobić sprawunki, spożyć posiłek, spotkać się z kimś po pracy. To nie tylko komfort, ale także bodziec rozwojowy dla zachodniej części miasta, która zyskuje nowy, pulsujący życiem punkt na mapie.
Zdjęcie główne: wizualizacja galerii Warszawa Zachodnia, mat. prasowe PKP
Przeczytaj również: Te centra handlowe odejdą z zakupowej mapy Warszawy
Magda Posełek
O AutorzeLatest Posts
Redaktor naczelna Fashion Biznes. Od ośmiu lat związana z portalem, gdzie tworzy i nadzoruje treści dotyczące mody, biznesu i nowych trendów w branży. Specjalizuje się w analizach rynku, wywiadach z kluczowymi postaciami sektora oraz w tematach związanych z rozwojem marek modowych w Polsce i na świecie.
- Popularna marka wstaje z kolan. Ma nowego właściciela i szansę na powrót na światowe salonypaź 5, 2025
- Etam Live Show 2025 zaczarował Paryż. Polskie modelki wśród gwiazd pokazu!paź 3, 2025
- [EXCLUSIVE] Trzy agencje, jeden kierunek. Powstał Archipelag — nowy gracz 360° na rynku komunikacji marekpaź 3, 2025
- [EXCLUSIVE] Polka wśród najpotężniejszych ludzi mody. Magda Butrym dołącza do elity BOF 500!paź 3, 2025
- Włoski szyk i nowoczesne trendy. Marki z portfolio G.Poland zdominowały Tydzień Mody w Mediolaniepaź 3, 2025