CCC atakowane w raporcie Ningi Research. Firma odpowiada.

Ningi Research atakuje CCC. Portret stylowej damy w okularach słonecznych, prawdopodobnie sfotografowanej na ulicy podczas jakiegoś wydarzenia ze świata mody (być może Paris Haute Couture, jak sugeruje nazwa pliku). Ma ciemne, idealnie uczesane włosy związane w kok z tyłu głowy. Ma na sobie czarną bluzkę lub kreację z wysokim dekoltem, przyozdobioną wzorem w jasne (białe lub kremowe) róże oraz listowie. Okulary przeciwsłoneczne są niewielkie, owalne i posiadają czarne ramki. W lewej dłoni kobieta ściska smartfon i ewentualnie inne drobiazgi, a w prawej ręce ciemnobordową zamszową torebkę lub puzderko oraz jasną książkę/notes. W oddali widoczny jest zamazany fragment szarej ściany budynku oraz metalowa barierka. Spogląda w lewo poza obszar zdjęcia.

W czwartek, 16 października, spółka CCC znalazła się w centrum zainteresowania po publikacji raportu analitycznego przygotowanego przez Ningi Research. Fundusz postawił firmie z Polkowic zarzuty dotyczące agresywnej rachunkowości, ukrytych powiązań oraz sztucznego pompowania sprzedaży. Autorzy opracowania oznajmili, że otworzyli krótką pozycję na akcjach CCC, co oznacza, że prognozują spadek ich wartości. W odpowiedzi firma kategorycznie odrzuciła wszystkie oskarżenia, uznając raport za nierzetelny i wprowadzający w błąd. Niemniej jednak, publikacja wywołała natychmiastową reakcję giełdy.

Polecane wideopodkasty:

W tym artykule dowiesz się:

  • jakie pretensje wobec CCC zgłosił fundusz Ningi Research,
  • w jaki sposób firma z Polkowic zareagowała na raport short-sellera,
  • czego konkretnie dotyczą kwestie spółki MKRI i franczyzy Worldbox,
  • co może wydarzyć się w najbliższych tygodniach.

Kluczowe założenia raportu Ningi Research: „Głośna transformacja Grupy CCC to fatamorgana”

Zdaniem Ningi Research, CCC miało stosować metody podobne do „channel stuffing”. W praktyce to doprowadzanie do sytuacji, w której partnerzy franczyzowi otrzymują nadmierne ilości towaru. Jaki jest cel? Poprawa rezultatów sprzedażowych oraz kwartalnych sprawozdań finansowych.

W epicentrum tych oskarżeń znalazła się firma MKRI, zarządzająca sklepami Kaes i Worldbox, której akwizycja przez CCC jest w toku. Autorzy raportu twierdzą, że MKRI mogło otrzymywać duże dostawy produktów, które nie przekładały się na proporcjonalną sprzedaż detaliczną. Ich zdaniem umożliwiało to CCC wykazywanie wyższych przychodów oraz wskaźnika EBITDA. Ningi Research zwróciło również uwagę na szybki wzrost należności krótkoterminowych. W myśl ich analizy, o ponad 100% rok do roku, do poziomu 535 mln zł, z czego około 330 mln zł miało być powiązane z MKRI.

„Nasza analiza wskazuje, że około 20,4 proc. wskaźnika EBITDA CCC w ciągu minionych dziewięciu miesięcy pochodziło z towarów »sprzedanych« niewypłacalnej firmie MKRI. Bez tego sztucznego napędzania wyników, CCC nie spełniłoby oczekiwań inwestorów odnośnie do wskaźnika EBITDA w każdym z ostatnich trzech kwartałów”

– piszą twórcy raportu.

Raport wspomina także o możliwych powiązaniach kapitałowych między MKRI a osobami związanymi z kierownictwem CCC, jak również o potencjalnym ryzyku regulacyjnym. W branży to zjawisko określa się mianem „gun jumping”, czyli prowadzenia działań związanych z przejęciem przed uzyskaniem akceptacji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

Według Ningi Research model finansowy CCC „bazuje na agresywnych praktykach księgowych”. Fundusz zaznaczył przy tym, że zaprezentowane wnioski stanowią opinię autorów, jednak w ich przekonaniu „głośna transformacja Grupy CCC to fatamorgana”.

Sprawdź szczegóły dotyczące przejęcia kontroli nad MKRI sp. z o.o. przez CCC

Stanowcza odpowiedź CCC: „Oskarżenia są bezpodstawne”

CCC ustosunkowało się do raportu jeszcze tego samego dnia. W oświadczeniu przekazanym mediom spółka kategorycznie zaprzeczyła wszystkim zasadniczym zarzutom i określiła dokument Ningi Research jako mylący.

Firma objaśniła, że współpraca z MKRI opiera się na zasadach franczyzy, a sprzedaż do tego podmiotu była realizowana zgodnie z obowiązującymi normami rachunkowości. CCC podkreśliło, że proces przejęcia MKRI nadal trwa i oczekuje na decyzję UOKiK. Sam franczyzobiorca otrzymywał wsparcie mające na celu zachowanie płynności finansowej, co – jak zaznaczono – firma przedstawiła w dokumentach przekazanych regulatorowi.

„Po szybkiej, wstępnej analizie, zaprzeczamy tezom zawartym w raporcie Ningi Research. W szczególności całkowicie nieprawdziwe są dane dotyczące wpływu hurtu do MKRI (Worldbox) na rezultaty Grupy – kluczowa teza raportu jest czystą manipulacją, zasadniczo odbiegającą od faktów”

– skomentował dyrektor ds. relacji inwestorskich CCC, Wojciech Latocha, cytowany przez „Rzeczpospolitą”. 

Spółka ogłosiła, że rozważa podjęcie kroków prawnych wobec jego autorów. Zaznaczyła również, że analogiczne sytuacje miały już miejsce w przeszłości w przypadku innych polskich firm notowanych na GPW, których akcje stały się celem short-sellerów.

Ningi Research kontra CCC. Co dalej?

Obecnie CCC zapowiada gruntowną analizę zarzutów oraz publikację szczegółowej odpowiedzi. Z kolei Ningi Research podtrzymuje swoje stanowisko. Jednocześnie akcentuje, że „model finansowy CCC opiera się na ryzykownych praktykach oraz powiązaniach między spółkami zależnymi”.

Sprawa wywołuje spore zainteresowanie zarówno wśród inwestorów, jak i specjalistów analizujących rynek kapitałowy. W nadchodzących tygodniach decydujące będzie, czy CCC zdecyduje się na formalne działania prawne przeciwko Ningi Research oraz w jakim stopniu odniesie się do danych zaprezentowanych w raporcie.

Może Cię zainteresować: LPP akceptuje propozycję KNF. Zapłaci karę w wysokości 1,8 mln złotych

Zdjęcie główne: Spotlight Launchmetrics

CCC atakowane w raporcie Ningi Research. Firma odpowiada. - INFBusiness

Katarzyna Wendzonka

Katarzyna Wendzonka

O AutorzeLatest Posts

Redaktorka i copywriterka z 8-letnim doświadczeniem oraz absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Od 2017 roku pisze o modzie, urodzie i szeroko pojętym lifestyle’u – teraz również od strony biznesowej. Zawodowo związana między innymi z Fashion Biznes, prywatnie początkująca minimalistka oraz miłośniczka kawy i kryminałów. W wolnych chwilach odkrywa sekrety UX writingu i psychologii.

  • Ningi Research uderza w CCC. Spółka odpowiada: „Kluczowa teza raportu jest czystą manipulacją”
  • Hermès traci swoją ikonę. Véronique Nichanian żegna się z marką po 37 latach pracy
  • Nowe porządki w globalnym koncernie. 16 tysięcy osób do zwolnienia
  • Znana spółka odzieżowa wśród 10 największych sieci handlowych w Polsce
  • Nowa era imperium Armaniego. To on stanie na straży dziedzictwa włoskiego projektanta

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *