Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the gd-rating-system domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/gibnews/htdocs/gibnews.pl/wp-includes/functions.php on line 6121
Czym będzie Edukacja Obywatelska, która zastąpi w szkołach HiT? Szykuje się rewolucja - Gospodarka i Biznes News

Czym będzie Edukacja Obywatelska, która zastąpi w szkołach HiT? Szykuje się rewolucja

Takiego rozwoju sprawy chyba nikt się nie spodziewał. Gdy zapowiadano, że HiT zniknie ze szkół, spodziewano się nowej podstawy programowej opartej na prawach i obowiązkach obywatelskich.
Czym będzie Edukacja Obywatelska, która zastąpi w szkołach HiT? Szykuje się rewolucja - INFBusiness

Katarzyna Lubnauer

Foto: PAP/Leszek Szymański

Choć nie są znane jeszcze dokładne podstawy programowe z edukacji obywatelskiej, już wiadomo, że zamiast nudnej teorii, postawiono w niej na praktykę. 

– Odchodzimy od pamięciówki. Chcemy, by młodzi ludzie mieli poczucie sprawczości – mówiła podczas konferencji prasowej wiceministra edukacji narodowej Katarzyna Lubnauer. Jak dodała, nowy przedmiot wejdzie do szkoły we wrześniu 2025 r. i zastąpi wprowadzoną przez poprzednią władzę historię i teraźniejszość. Edukacja obywatelska będzie nauczana w II i III klasie szkoły ponadpodstawowej. Nowego przedmiotu będą uczyli nauczyciele WoS, historii i ci, którzy dotychczas uczyli HiT. – Zapowiadaliśmy koniec HiT i dotrzymujemy słowa – podkreślała Lubnauer.

Edukacja obywatelska zamiast HiT: Konsultacje nowej podstawy programowej ruszą w październiku

Szczegóły programu nie są jeszcze znane – mają się pojawić do końca października. Wtedy też rozpoczną się konsultacje publiczne. Rozporządzenie ma zostać podpisane do końca roku.

Edukacja obywatelska będzie przedmiotem, którego kształt będzie zależał w dużej mierze od nauczycieli

Wiadomo jednak, że poza wiedzą teoretyczną na lekcjach będą także kształtowane umiejętności, prowadzone działania i programy obywatelskie. – Chcemy w młodych ludziach wzbudzić poczucie odpowiedzialności za państwo – mówiła Lubnauer.

Edukacja obywatelska będzie przedmiotem, którego kształt będzie zależał w dużej mierze od nauczycieli. Tylko połowa programu będzie dotyczyła obowiązkowych zagadnień szczegółowych. Poświęcone one będą szkole, społeczności lokalnej, Polsce i jej związkowi z Europą i światem. Co uczniowie będą robili w pozostałym czasie? Program będzie wymagał, by podejmowali działania obywatelskie, takie jak np. sonda uliczna, zorganizowanie obchodów, spotkanie z radnym czy działania z zakresu wolontariatu. W ciągu dwóch lat będą musieli zaliczyć cztery takie aktywności. Dodatkowo będą musieli poprowadzić jeden projekt społeczny lub badawczy.

Diabeł zawsze tkwi w szczegółach, ale wstępne, przedstawione w piątek założenia nowej podstawy programowej pokazują, że zmienia się zupełnie sposób myślenia o szkole. Jak zapowiadano, na podobnych zasadach ma opierać się także podstawa programowa kolejnego nowego przedmiotu, jakim jest edukacja zdrowotna. Nie wiadomo także, czy uda się całkowicie odejść od zagadnień o podłożu ideologicznym.

Lekcje edukacji obywatelskiej będą miały zupełnie inny charakter

Czy nowy przedmiot spodoba się młodzieży? Można przypuszczać, że tak, biorąc pod uwagę to, że pełen wiedzy historycznej i partyjnej ideologii HiT nie był, co do zasady, przez większość uczniów lubiany. Ale nowy przedmiot będzie też od wielu młodych osób wymagał większego zaangażowania niż tradycyjna nauka w szkole i wyjścia z własnej strefy komfortu. A to też nie dla wszystkich może być łatwe.

Także nauczyciele będą musieli nastawić się na zupełnie inny sposób nauczania i większego zaangażowania czasowego w przygotowanie do lekcji.

Ale można też przypuszczać, że wielu młodych ludzi z takiej zmiany się ucieszy. Wielu jest dziś aktywnych społecznie, działa w młodzieżówkach partyjnych czy wolontariacie. Często opowiadają, że ich działania wcale nie są dobrze odbierane w szkole. Wydaje się więc, że teraz będzie więcej zrozumienia dla ich zaangażowania.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *