Nowe technologie nie tylko podnoszą wydajność firm, ale także upraszczają i demokratyzują dostęp do informacji oraz edukacji. Ich implementacja to okazja do zniwelowania nierówności na rynku pracy.

O inteligencji maszynowej rozmawia się często w aspekcie niebezpieczeństw. Ludzie boją się na przykład, że AI odbierze im źródło utrzymania. Z raportu „AI w finansach i bankowości oczami polskiego konsumenta” stworzonego na zlecenie Programu Analityczno-Badawczego Fundacji Warszawski Instytut Bankowości przez prof. Katarzynę Sekścińską z Uniwersytetu Warszawskiego, wynika, że 80 proc. Polaków woli osobę po drugiej stronie linii telefonicznej. Niemniej jednak doświadczenia i analizy Orange Polska pokazują, że w rzeczywistości użytkownicy radzą sobie z AI już teraz lepiej, niż deklarują. Ponad połowa interakcji z Orange przez komunikator internetowy kończy się pomyślnie dzięki botowi, bez konieczności transferu do konsultanta. Rozwiązania AI doceniane są m.in. za ich dostępność przez całą dobę, przez cały tydzień.
Większa efektywność
W równie znaczącym stopniu AI modyfikuje sposób działania oraz podnosi produktywność samej firmy i jej pracowników. Orange użytkuje m.in. własną nowatorską platformę dającą pracownikom dostęp do zaawansowanych modeli LLM (Large Language Models) — w zamkniętym, wewnętrznym otoczeniu. Umożliwia ona skoncentrowanie się na czynnościach wymagających pomysłowości, wspomaga higienę cyfrową pracy, ogranicza nadmiar informacji i pozwala na sprawniejsze ustalanie priorytetów.
Od kilku lat w Orange Polska funkcjonuje również system Mail Machine Learning (MML), który wspiera obsługę odbiorców biznesowych i przetwarza każdego miesiąca ponad 100 tys. wiadomości e-mail. MML pozwala m.in. porządkować i kategoryzować przychodzące wiadomości e-mail, identyfikując te, które nie wymagają pomocy doradcy.
W praktyce AI stała się powszednim wsparciem zespołów naukowo-badawczych i operacyjnych, redukując czas pracy nad dokumentami i ułatwiając współpracę w międzynarodowym środowisku.
Wdrażając narzędzia AI w działalności biznesowej warto jednak pamiętać o regułach odpowiedzialności i etyki. Zróżnicowanie zespołów pracujących nad rozwojem tych technologii, w tym obecność kobiet, ma podstawowe znaczenie dla zminimalizowania ryzyka powielania uprzedzeń i stereotypów, które mogą się pojawić w algorytmach.
Wyrównywanie szans
Nowe technologie to również potencjał do wyrównywania szans zawodowych. Według Eurostatu tzw. luka płacowa między kobietami i mężczyznami, czyli różnica w wysokości dochodów, wynosi obecnie ok. 12 proc. — o tyle przeciętne wynagrodzenie otrzymywane przez kobiety w Polsce jest mniejsze od średnich zarobków mężczyzn.

Powodów występowania luki jest wiele. Kobiety, częściej niż mężczyźni, są zatrudniane na przykład w sektorach słabiej opłacanych. Więcej kobiet pracuje również w niepełnym wymiarze godzin. Jak mówiła Bożena Leśniewska, wiceprezeska Orange Polska ds. Rynku Biznesowego podczas jednej z debat tegorocznego Europejskiego Forum Nowych Idei, dzięki nowym technologiom kobiety mają obecnie większe możliwości rozwoju niż kiedykolwiek wcześniej — niezależnie od lokalizacji czy od dotychczasowych ograniczeń.
— Wystarczy jedynie znaleźć trochę czasu, dysponować dostępem do internetu oraz mieć chęć i determinację w nabywaniu nowych kwalifikacji i innego spojrzenia na swoją własną przyszłość — zaznaczała.
— Nasza organizacja stwarza dla kobiet warunki rozwoju tak, by modyfikowały swoje profile. Wszyscy pracownicy przechodzą kursy z zakresu sztucznej inteligencji, danych, dostępu do danych, kształtują swoje profile na przyszłość, a następnie w ślad za tym podąża system edukacji wewnętrznej, zmiany kwalifikacji i podnoszenia kwalifikacji — mówiła Bożena Leśniewska.
Orange Polska aktywnie propaguje wśród swoich pracowników rozwiązania AI, narzędzia cyfrowe i rozwój w obszarze technologii. Dzięki temu każdy pracownik, niezależnie od płci, pozycji w firmie i stopnia zaawansowania technicznego, może wykorzystywać te możliwości, przyspieszając procesy i zwiększając innowacyjność.
  Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google. Materiał komercyjny na zlecenie marki
  Udostępnij artykuł  Newsletter Bądź na bieżąco z informacjami ze świata biznesu i finansów Zapisz się
Źródło



