Alstom z najkorzystniejszą ofertą w głównym przetargu na PKP Intercity

PKP Intercity przyznało firmie Alstom Polska kontrakt na budowę 42 pociągów dwupoziomowych, poinformował operator w środę. Umowa o wartości 4,1 mld zł obejmuje pojazdy przeznaczone do przewozu pasażerów z prędkością do 200 km/h.

PKP Intercity prezentuje dwupiętrowe pociągi zaprojektowane do jazdy z prędkością do 200 km/h.
PKP Intercity wprowadza pociągi dwupoziomowe. Te wagony będą poruszać się z prędkością do 200 km/h | Zdjęcie: PKP / PKP

W lipcu PKP Intercity rozpoczęło ocenę ofert złożonych na zakup 42 dwupiętrowych pociągów elektrycznych, obejmujących umowę na trzydziestoletni okres serwisowania i opcję zakupu 30 dodatkowych wagonów.

W przetargu wzięło udział dwóch konkurentów: Alstom Polska z Chorzowa i Stadler Polska z Siedlc. Po analizie, oferta Alstomu okazała się korzystniejsza, z ceną 42 pociągów na poziomie 4,1 mld zł, a koszty utrzymania zbliżały się do 2,8 mld zł . Oferta Stadlera opiewała na 4 mld zł na produkcję i 3,3 mld zł na utrzymanie, co czyni ofertę Alstomu o około 400 mln zł bardziej opłacalną.

Operator podkreślił, że przetarg ten stanowi pierwszą tego typu inicjatywę w Polsce i największą akwizycję floty przeznaczoną dla sieci dalekobieżnych.

Pesa Bydgoszcz, która wcześniej dostarczyła PKP Intercity 20 elektrycznych pociągów Dart, zdolnych do jazdy z prędkością 160 km/h, wstrzymała się od udziału w przetargu. Prezes firmy Krzysztof Zdziarski powołał się na brak takich modeli w ofercie.

„Powstrzymaliśmy się od składania ofert na dwupoziomowe jednostki elektryczne, ponieważ brakuje nam tego produktu i nie mogliśmy dotrzymać terminów dostaw. Nasze obecne zobowiązania obejmują produkcję dla operatorów w Polsce, Rumunii i Czechach, a w planach są testy jednostek RegioJet osiągających prędkość 200 km/h. Dążymy do tego, aby znaleźć się w gronie uczestników przetargów związanych z CPK” – wyjaśnił Zdziarski.

Dwupoziomowe pociągi połączą główne polskie miasta, takie jak Warszawa, z Gdańskiem, Wrocławiem, Krakowem, Łodzią i Białymstokiem. Każdy pociąg pomieści nie mniej niż 480 pasażerów i będzie wyposażony w nowoczesne udogodnienia, takie jak klimatyzacja, łączność bezprzewodowa, punkty ładowania, strefy ciszy, place zabaw, przechowalnia rowerów, miejsce na bagaż ponadgabarytowy oraz udogodnienia dla osób niepełnosprawnych .

Projekt uwzględnia konfigurację czeskich sieci kolejowych. Pierwsze wdrożenia planowane są w ciągu około 42 miesięcy.

Proces dialogu konkurencyjnego na zakup 42 dwupiętrowych pociągów z opcją rozbudowy rozpoczął się w październiku 2022 roku w spółce PKP Intercity.

Dziękujemy za lekturę. Bądź na bieżąco! Śledź nasze aktualności w Google News.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *