Spółka CPK przekazała do Komisji Europejskiej trzy wnioski o dofinansowanie z instrumentu „Łącząc Europę” na 1 mld 180 mln zł — informuje spółka w opublikowanym komunikacie. Przygotowane wnioski dotyczą m.in. budowy tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w Łodzi czy dokumentacji projektowej dla węzła kolejowego CPK.
W komunikacie czytamy, że dokumenty spółka przekazała w ramach ostatniego naboru dla CEF Transport. Konkurs dotyczy dużych projektów transportowych jak drogi śródlądowe i porty śródlądowe, porty morskie, kolej, drogi i multimodalne terminale przeładunkowe. Wyniki naboru będą znane latem tego roku.
Jak podano, pierwszy wniosek dotyczy budowy odcinka Łódź Fabryczna – Łódź Retkinia (tunel Kolei Dużych Prędkości) usprawniającego połączenia kolejowe na bazowej sieci TEN-T. Kwota wnioskowanego dofinansowania to w tym przypadku 845 mln 500 tys. zł. Zakres projektu obejmuje prace przygotowawcze i rozbiórkowe konieczne do budowy pięciu komór podziemnych, drążenie tunelu KDP, a także prace budowlane i wykończeniowe pięciu komór oraz prace wykończeniowe Komory Retkinia.
Drugi wniosek obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy węzła kolejowego CPK, a kwota dofinansowania to 75 mln 400 tys. zł.
Ostatnie przedsięwzięcie ma związek z przygotowaniem dokumentacji projektowej dla odcinka Katowice – granica państwa. W tym przypadku kwota dofinansowania to 79 mln 100 tys. zł. Odcinek stanowi część korytarza sieci bazowej rozszerzonej TEN-T Morze Bałtyckie – Morze Adriatyckie, a projekt dotyczy opracowania kompletnego projektu budowlanego.
„Łączna wartość złożonych przez spółkę CPK wniosków o dofinansowanie wynosi 1 mld 180 mln zł, w tym kwota dofinansowania na poziomie 1 mld zł. Przygotowanie tak rozbudowanej i szczegółowej dokumentacji to najlepszy dowód, że projekt jest kontynuowany na dużą skalę” — powiedział cytowany w komunikacie pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131 mld 700 mln zł.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Źródło