Amerykański potentat farmaceutyczny, Eli Lilly, zakomunikował zamiar zainwestowania ponad miliarda dolarów w Indiach w następnych latach, w celu powiększenia zdolności produkcyjnych oraz optymalizacji łańcucha dostaw poprzez kooperację z tamtejszymi wytwórcami leków. Przedsiębiorstwo pragnie wykorzystać potencjał wykwalifikowanych pracowników i umocnić swoją globalną sieć produkcyjną.

„Realizujemy istotne inwestycje, aby powiększyć możliwości produkcyjne i zapewnić niezawodne dostawy lekarstw na całym świecie” – oznajmił Patrik Jonsson, dyrektor Lilly International, cytowany przez Reutersa, dodając, że Indie stanowią ośrodek rozwijania kompetencji w ramach naszej globalnej sieci.
Według firmy, współpraca z indyjskimi podmiotami ma polepszyć dostęp do kluczowych terapii Eli Lilly, w tym medykamentów na otyłość, cukrzycę, chorobę Alzheimera, nowotwory i dolegliwości autoimmunologiczne.
Nowe nakłady kapitałowe i konkurencja na rynku leków na otyłość
Eli Lilly, która w bieżącym roku wprowadziła na indyjski rynek swój sztandarowy preparat na redukcję masy ciała, Mounjaro, aktualnie nie posiada własnej fabryki w tym państwie. Spółka potwierdziła, że „aktywnie współpracuje z producentami kontraktowymi w Indiach”, nie ujawniając jednakże szczegółów, jak relacjonuje Reuters.
Decyzja o ekspansji działalności w Indiach nastąpiła w momencie, gdy globalne koncerny farmaceutyczne intensyfikują inwestycje w produkcję w Stanach Zjednoczonych, po tym jak administracja Donalda Trumpa wprowadziła 100-procentowe cła na importowane markowe i opatentowane lekarstwa od 1 października.
W minionym miesiącu Eli Lilly ogłosiła także inwestycję rzędu 5 miliardów w nową jednostkę w amerykańskiej Virginii, wchodzącą w skład szerszego, 27-miliardowego planu rozbudowy czterech zakładów w USA w ciągu pięciu lat.
W Indiach z kolei przedsiębiorstwo otworzy nową placówkę w Hyderabadzie, która będzie się zajmować kontrolą jakości i koordynacją sieci produkcji kontraktowej. „Nabór rozpocznie się bezzwłocznie” – ogłosiła spółka, planując zatrudnić inżynierów, chemików, specjalistów ds. jakości i kadrę kierowniczą.
Powodzenie Mounjaro oraz konkurencyjnego Wegovy od Novo Nordisk przyczyniło się do podniesienia świadomości problemu otyłości w Indiach – kraju, który do 2050 r. ma posiadać drugą co do wielkości populację osób z nadwagą na świecie. Sprzedaż obu leków wzrosła dwukrotnie w ciągu paru miesięcy, a Eli Lilly gotuje się na rywalizację z lokalnymi producentami generyków, którzy chcą wprowadzić tańsze odpowiedniki leków po upływie ochrony patentowej.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Źródło