Katastrofa samolotu. Te linie lotnicze ciągle latają nad Rosją

Katastrofa samolotu w Kazachstanie budzi niepokój pasażerów, którzy często nie wiedzą, jaką trasą będą lecieć. Czy może przebiegać nad terytorium Rosji? Na liście linii lotniczych, które tak latają są znane marki takie jak: Turkish Airlines, Qatar Airways czy Emirates.

Samoloty Turkish Airlines (zdjęcie ilustracyjne)
Samoloty Turkish Airlines (zdjęcie ilustracyjne) | Foto: Savvapanf Photo / Shutterstock

W świetle niedawnego katastrofalnego zdarzenia, w którym samolot Azerbaijan Airlines uległ rozbiciu w Kazachstanie, branża lotnicza stoi przed pytaniem o wpływ tego wydarzenia na globalne wyniki.

Generał Kyryło Budanow, szef ukraińskiego wywiadu wojskowego (HUR), twierdzi, że samolot Embraer-190 należący do Azerbaijan Airlines został zestrzelony w środę nad terytorium Rosji. Maszyna spadła w pobliżu miasta Aktau na zachodzie Kazachstanu, powodując śmierć co najmniej 38 osób.

Adrian Furgalski z ZDG TOR przekonuje, że większość linii lotniczych z Zachodu i tak unika przestrzeni powietrznej nad Rosją, co oznacza, że incydent ten nie powinien mieć znaczącego wpływu na rynek lotniczy. Warto jednak zauważyć, że bardzo wiele operatorów ciągle naraża pasażerów na ryzyko, latając nad Rosją.

Wśród linii lotniczych wykonujących loty do i w przestrzeni rosyjskiej są m.in.: Turkish Airlines, AirSERBIA, Belavia, Egyptair, Air Algerie, Qatar Airways, AirArabia, Emirates i Flydubai. Choć ta ostatnia w piątek odwołała dwa loty do południoworosyjskich miast.

Wśród operatorów takich połączeń są też ci z Azji, czyli np. Air China, China Eastern, Ubekistan Airways i Air India. Natomiast żadna linia lotnicza z obu Ameryk i Oceanii takich lotów nie wykonuje.

Mimo ostatnich tragicznych wydarzeń Adrian Furgalski nie spodziewa się zerwania kontaktów przez kraje dawnego ZSRR z Rosją, które mają inne podejście do relacji z tym krajem.

Kwestią sporną jest także ekspansja chińskich operatorów, na którą Komisja Europejska nie reaguje pomimo apeli linii lotniczych. Ekspert wskazuje, że pasażerowie często wybierają loty na podstawie ceny, a nie narodowości linii, co może skutkować trudnościami w odzyskaniu udziałów rynkowych przez europejskie linie.

Ekspert krytykuje również nieskuteczność zakazu korzystania z europejskiej przestrzeni lotniczej nałożonego na rosyjskie samoloty, argumentując, że powinien on obejmować wszystkie linie lotnicze latające do i z Rosji. Sugeruje, że zakaz wejścia do przestrzeni nad Europą samolotów z Rosjanami na pokładzie mógłby być dodatkowo dotkliwy dla obywateli tego kraju.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *