ORLEN Kolej zawarł bezprecedensową umowę o wartości ponad 800 mln zł na nabycie 40 innowacyjnych lokomotyw wyprodukowanych przez PESA i Newag. To najobszerniejsze zamówienie taborowe w dziejach przedsiębiorstwa oraz element rozległego programu unowocześnienia transportu kolejowego w Grupie ORLEN.

Zamówienie obejmuje 20 lokomotyw Gama 304E od PESY z Bydgoszczy oraz 20 lokomotyw Dragon 2 od Newagu. Nowe pojazdy mają podnieść zdolności logistyczne ORLEN Kolej, umożliwiając spółce przewóz nawet 7,2 mln ton ładunków rocznie na odległość 5,5 mln kilometrów.
Czytaj też: Orlen ma umowę z największą ukraińską spółką państwową od gazu
Bezprecedensowa inwestycja i polscy wytwórcy
„Zapewniliśmy największy program inwestycyjny w historii i właśnie go wdrażamy” — rzekł prezes ORLEN, Ireneusz Fąfara. Zaznaczył, że kooperacja z polskimi przedsiębiorstwami obejmuje wszelkie segmenty działalności koncernu. „To zamówienie powiększy potencjał ORLEN Kolej i jednocześnie wesprze prosperowanie polskiej gospodarki” — dodał.
Lokomotywy zostaną dostarczone przewoźnikowi w latach 2027–2028. Produkcja będzie miała miejsce w fabrykach zatrudniających łącznie przeszło 5,5 tys. osób.
Nowe lokomotywy mają konsumować o około 30 proc. mniej energii niż dotychczasowe modele, a moduł dojazdowy umożliwi im funkcjonowanie również na trasach bez zasilania elektrycznego. Obie konstrukcje to pojazdy wyposażone w silniki o mocy odpowiednio 5,6 MW i 5 MW.
Czytaj też: Tak zarabia Orlen. Firma podała wyniki
Unowocześnienie logistyki i finansowanie przedsięwzięcia
Umowę wspiera PKO Leasing, który zapewni fundusze na zakup w formie leasingu operacyjnego. „To największa tego rodzaju transakcja w dziejach krajowego rynku” — oznajmia prezes przedsiębiorstwa, Tomasz Bogus.
Nowy tabor zastąpi część lokomotyw spalinowych i pozwoli ORLEN Kolej realizować przewozy w całości własnymi środkami, redukując wydatki na wynajem pojazdów. Lokomotywy będą kompatybilne z najnowocześniejszymi systemami bezpieczeństwa, w tym GSM-R i ETCS.
Szef ORLEN Kolej, Krzysztof Duszczyk, podkreśla, że nabycie nowego taboru to kolejny krok w kierunku zbudowania „mocnej i nowoczesnej spółki kolejowej przygotowanej do rywalizacji na rynku”.
Przedstawiciele wytwórców również podkreślają wagę kontraktu.
„Gama 3.0 to nowa epoka w rozwoju taboru kolejowego w Polsce” — zaakcentował prezes PESY, Krzysztof Zdziarski.
Z kolei prezes Newagu, Zbigniew Konieczek, stwierdził, że Dragon 2 „znacząco podniesie efektywność operacyjną ORLEN Kolej”.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Google.
Źródło



