Rosyjska agresja całkowicie zdestabilizowała Ukrainę, a 2 lata wojny przyniosły ogromne straty wśród ludności i infrastruktury. Ostatnie wydarzenia polityczne wskazują, że bardzo możliwy jest scenariusz zawarcia rozejmu w nadchodzących miesiącach. Patryk Rożniewski, Prezes Fortis Logistic tłumaczy, dlaczego może oznaczać to ogromną szansę na rozwój szczególnie dla polskich firm transportowych.
– Niedawne wybory w USA pokazały, że obywatele tego kraju chcą szybkiego zakończenia konfliktu w Europie. Już w styczniu, najważniejszy urząd w tym kraju obejmie Donald Trump, którego priorytetowym celem ma być doprowadzenie do zawieszenia broni. Czy Pana zdaniem zakończenie wojny jest realne już na początku 2025 roku?
– Cała nasza branża bacznie obserwuje nastroje i sytuację na wschodzie. Moim zdaniem zarówno Ukraińcy, jak i Rosjanie są już wyczerpani trwającym konfliktem. Brak konkretnych sukcesów terytorialnych, rosnące straty w ludziach i sprzęcie oraz konieczność finansowania armii, skutecznie osłabiają kondycję finansową Rosji. Rząd w Kijowie z kolei ma świadomość tego, że dotychczasowe wsparcie USA za chwilę może się skończyć a całkowite odbicie zajętego terytorium może okazać się nierealne. Wszystko wskazuje zatem na to, że zawieszenie broni jest możliwe już w pierwszym kwartale nowego roku.
– Jak Pana zdaniem jako Polska możemy najlepiej wykorzystać widoczny już na horyzoncie koniec wojny?
– Obecnie cały logistyczny świat patrzy na Polskę jako na bezpieczną bramę wjazdową do Ukrainy. Proces odbudowy kraju stanowi ogromną szansę dla wszelkiego rodzaju firm budowlanych, producentów infrastruktury i materiałów konstrukcyjnych. Jeśli Polska nie będzie komplikowała procedur celnych, to przez najbliższe lata możemy być świadkami ogromnego zainteresowania usługami transportowymi do Ukrainy na czym skorzysta przede wszystkim nasza rodzima gospodarka. Można powiedzieć zatem, że wszyscy czekamy na pokój w Ukrainie.
– Co oznaczałby dla branży logistycznej w Polsce koniec wojny w Ukrainie?
– Myślę, że to będzie ogromna szansa na aktywny udział w procesie odbudowy tego kraju a Polska, jako najbliższy sąsiad i lider transportu w Europie, najbardziej na tym skorzysta. Mamy bardzo rozbudowaną sieć logistyki kołowej i doskonałe połączenie drogą kolejową. Trzeba jednak pamiętać, że Ukraińscy przewoźnicy nie używają transportu intermodalnego, który jest już w zasadzie standardem w Europie Zachodniej. Z tego powodu kluczowym procesem z naszej perspektywy będzie odpowiednia konwersja ładunku nie tylko z perspektywy różnych rozstawów torów, ale także przeładunku towarów z intermodalu na wagony tradycyjne. Fortis Logistics jako chyba jedyna firma logistyczna, ma możliwość dokonywania tego procesu w szybki sposób bezpośrednio w Sławkowie, co ma ogromny wpływ na dalszy transport w głąb Ukrainy.
– Dlaczego Ukraina nie wprowadzi u siebie intermodalnego systemu?
– To bardzo złożona kwestia i oprócz tego, że wszelkie procesy optymalizacji infrastruktury w czasie wojny naturalnie są zawieszone, to sytuacja ta wynika także z historycznego powodu. Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, jak bardzo rozwinięta i rozbudowana jest sieć kolejowa u naszych sąsiadów. Ukraina posiada nieporównywalnie więcej tras, taboru i co najważniejsze bocznic kolejowych, które obecne są w praktycznie każdym zakładzie czy firmie. Dla porównania w Polsce przez ostatnie dekady bocznice były likwidowane i zastępowane terminalami z rampami dla transportu kołowego lub specjalnymi dźwigami do rozładunku intermodalnego. Dostarczenie zatem towarów w odpowiedniej formie, czyli przy pomocy tradycyjnych wagonów jest kluczem do sukcesu i ogromną szansą dla polskich firm.
– Wspomniał Pan, że jako Fortis Logistics oferujecie tego typu konwersję. Z czego wynika fakt, że inni spedytorzy nie posiadają tego rozwiązania?
– Sama infrastruktura umożliwiająca tego typu operacje to jedno, ale równie istotna jest wiedza jak robić to sprawnie i w zgodzie z obowiązującymi przepisami. Fortis działa od 20 lat w branży logistycznej i w sposób szczególny wyspecjalizowaliśmy się w transporcie kolejowym. Przez ten czas doświadczaliśmy różnych sytuacji – zarówno w kontekście biznesowym, jak i geopolitycznym. Potrafimy dzięki temu nie tylko przewidzieć kierunki w jakich cała branża będzie się zmieniała, ale także możemy w pełni wziąć na siebie odpowiedzialność za dostarczanie towarów na czas. Doskonale wiemy w jaki sposób działają ukraińscy przewoźnicy, co jest dla nich ważne, a co mało istotne i na tej bazie możemy w znaczny sposób optymalizować proces powierzonych nam dostaw. Wieloletnie inwestowanie m. in. we własne rozwiązania infrastrukturalne pozwalają dziś na oferowanie naszym klientom usługi „door to door”.
Dziękuję za rozmowę.
Łukasz Bąk – StadlerMedia.pl
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google. Artykuł sponsorowany Udostępnij artykuł Newsletter Bądź na bieżąco z informacjami ze świata biznesu i finansów Zapisz się
Najpopularniejsze w BUSINESS INSIDER
KIA wzywa na akcję serwisową. Problemy z hamulcami
wtorek 17:59
Ryszard Petru przepracował Wigilię w dyskoncie. Stwierdził, że praca "była ciężka"
wtorek 16:01
Miliardy złotych na modernizację lotniska Chopina w Warszawie
poniedziałek 14:56
CPK całkowicie polski. PPL w miejsce zagranicznego partnera
poniedziałek 14:18
Ostatnie bastiony rękodzieła. Polscy producenci bombek bronią się przed "chińszczyzną"
sobota 17:54
"Cud bożonarodzeniowy" w Volkswagenie. Jest decyzja w sprawie fabryk i zwolnień
sobota 15:09
Komisja Nadzoru Finansowego zezwoliła na powołanie nowego prezesa dużego banku. Kim jest?
piątek 16:32
Realna transformacja zamiast dużych strat. Orlen zmienia kurs największej inwestycji
piątek 15:48
Polski design, rzemieślnicze wykonanie, globalny marketplace – Cargo by Owee podbija Europę
piątek 12:40
Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością
piątek 12:06
Od modemu do 5G. Nostalgiczna podróż po historii internetu w Polsce
piątek 12:01
Orlen z finansowaniem od EBI. Dwa razy więcej na inwestycje
piątek 11:06
Kobieta, liderka, innowatorka – Anna Biekionis od lat zmienia oblicze motoryzacji ciężkiej
piątek 10:30
Dzieci Zygmunta Solorza ujawniają kulisy podpisania kluczowych dokumentów
19.12.2024
Gigant od słodyczy inwestuje w polski zakład. Stąd czekolada idzie na całą Europę
19.12.2024
Zygmunt Solorz zmienia plany sukcesji w Cyfrowym Polsacie. Rynek reaguje
19.12.2024
Recepta na sukces na rynku polskim i europejskim
19.12.2024
Wykorzystanie offsetów naturalnych w strategiach dekarbonizacji przedsiębiorstw
19.12.2024
Dlatego Solorz rozstał się z Sołowowem. Mówi też o zamrożeniu dużego atomu
19.12.2024
Czym się zajmuje i skąd ma finansowanie Fundacja Polsat? To jej spadek ma przekazać Zygmunt Solorz
19.12.2024
Miedziowy gigant planuje inwestycje warte miliardy
18.12.2024
Międzynarodowy gigant rozwija zespół IT Commerce. Zatrudnią w Krakowie ponad 260 specjalistek i specjalistów
18.12.2024
Niewielki kraj, wielkie osiągnięcia. Estonia to laboratorium przyszłości obronnej Europy
18.12.2024
Elon Musk rozważa dofinansowanie brexitowców. Nieoficjalne doniesienia
18.12.2024
Afera Nitro-Chem. Czym zajmuje się spółka i jakimi pieniędzmi obraca?
17.12.2024
Z pieluszek produkowanych w warszawskiej fabryce Procter & Gamble korzystają miliony dzieci na całym świecie
17.12.2024
Rząd próbuje hamować ceny masła. Ekspert ocenia skuteczność zapowiedzianych działań
17.12.2024
Jak przedsiębiorstwa mogą wykorzystać modele ESCO i off-balance w transformacji energetycznej bez wkładu własnego?
17.12.2024
E-commerce w Europie: jak trendy zakupowe kształtują rynek w 2024 roku? Polska najbardziej dynamicznie rozwijającym się rynkiem w sektorze OOH
17.12.2024
Polskie Elektrownie Jądrowe wybrały doradcę do spraw finansowania
16.12.2024
Wiesz, kto rządzi światem? Pytamy o 15 gigantów biznesu
15.12.2024
Fabryka Audi do zamknięcia. Tysiące pracowników stracą pracę
15.12.2024
Amerykańska komisja wznawia dochodzenie w sprawie kontrowersyjnego biznesu Elona Muska
13.12.2024
Na poczcie będzie można oddać stare żelazko, czajnik czy telefon komórkowy
13.12.2024
Lotnisko Chopina zbliża się do 20 mln pasażerów
12.12.2024
Dobre Rozmowy x Worlds Together
12.12.2024
Polski atom z francuskim wsparciem. Kolejne listy intencyjne
12.12.2024
Emerytura dla JDG. Jakie błędy popełniają przedsiębiorcy?
12.12.2024
Jak wybrać najlepsze finansowanie dla firmy? Praktyczny poradnik dla przedsiębiorców
12.12.2024
Lubisz kurczaka? To rekordowy rok polskich producentów. 150 mln sztuk miesięcznie
11.12.2024
Minister Siemoniak: sprawne państwo chroni wolność najważniejszych mediów
11.12.2024
LOT szuka nowych samolotów regionalnych. Decyzja w przyszłym roku
11.12.2024
Raport CASE: branża tytoniowa w Polsce przyniosła budżetowi państwa 38,6 mld zł w 2023 roku
10.12.2024
Nowa ukraińska sieć weszła do Polski. Rossmann ma konkurencję
10.12.2024
Dzieci Zygmunta Solorza zabrały głos. Chodzi o majątek ojca
10.12.2024
Kultowa polska fabryka upada po 160 latach. Chętnych do pomocy brak
10.12.2024
Zygmunt Solorz przegrał z dziećmi w sądzie. Majątek zablokowany
10.12.2024
Kultowa sieć handlowa powraca po upadku w 2021 r. Ambitne plany
10.12.2024
Źródło