Zainteresowanie pracowników dopłatami do dojazdów rośnie. Tylko 9% firm oferuje takie świadczenia.

Pracownicy coraz częściej oczekują od pracodawców wsparcia w pokryciu kosztów podróży. Obejmuje to dopłaty do paliwa, biletów komunikacji miejskiej i usług transportowych. Według badania Bolt Business, obecnie 9% firm oferuje świadczenia z tytułu mobilności. Raport wskazuje, że ponad połowa Polaków dojeżdża do pracy samochodem, spędzając w nim co najmniej pół godziny dziennie.

Newseria - Magda Frątczak, starszy kierownik sprzedaży krajowej, Bolt Business w Polsce
Newseria – Magda Frątczak, starszy kierownik sprzedaży krajowej, Bolt Business w Polsce

Pracownicy coraz częściej oczekują od pracodawców dofinansowania dojazdów do pracy

„Nasze badania wyraźnie pokazują, że podstawowym środkiem transportu jest samochód, a koszty jego utrzymania są naturalnie wysokie. Dla przykładu, w Polsce przeciętny dojazd do pracy kosztuje 137 zł, co mniej więcej odpowiada kilkudniowym zakupom spożywczym lub rachunkom za internet” – powiedziała Newserii Magda Frątczak, Senior Country Sales Manager w Bolt Business w Polsce. „Koszty tych dojazdów znacznie różnią się w zależności od kraju. Polska okazała się najtańsza spośród wszystkich analizowanych rynków, a Słowacja okazała się najdroższa. Czechy i Rumunia znalazły się pomiędzy nimi”.

Koszty i satysfakcja z dojazdów do pracy w Polsce i regionie

Badanie przeprowadzone przez Minds & Roses dla Bolt Business w Polsce, Czechach, Rumunii i na Słowacji wykazało, że jazda samochodem pozostaje najpopularniejszym środkiem transportu do pracy w każdym z badanych krajów. W Polsce było to 55% respondentów.

– Ważne jest, aby wiele osób, oprócz codziennych dojazdów do biura, wykorzystywało samochód również do załatwiania sprawunków, co oznacza, że spędzają w nim co najmniej 30 minut dziennie – podkreśla Magda Frątczak.

Zapytani o to, co lubią, a czego nie lubią w dojazdach do pracy, respondenci w każdym kraju wskazywali na różne szczegóły, ale wyłoniły się wyraźne wzorce. Wśród korzyści respondenci wymienili czas na refleksję (35%), element codziennej rutyny (34%) oraz czas na relaks (33%). Najczęściej wymienianymi czynnikami frustrującymi były korki uliczne (40%), koszty (32%) i korki (30%).

Zadowolenie z dojazdów jest dość wysokie – deklaruje je około dwie trzecie respondentów. Jednak jakość i komfort podróży często stanowią problem. Różnice są szczególnie wyraźne między dojeżdżającymi z centrów miast a osobami z peryferii i obszarów wiejskich, gdzie poziom zadowolenia spada do 58%.

„Prawie 40% pracowników w każdym kraju chciałoby skorzystać ze świadczenia związanego z mobilnością, co oznacza, że chcieliby, aby pracodawca w jakiś sposób zrekompensował im czas i koszty dojazdu do biura. Co ważne, tylko 9% firm w Polsce jest gotowych zaoferować to swoim pracownikom” – zauważa przedstawiciel Bolt Business.

Pracownicy coraz chętniej korzystają z dofinansowania dojazdów do pracy

Korzyści z mobilności jako sposób na zwiększenie lojalności i motywacji pracowników

Chociaż ponad połowa pracowników (53%) nie musi codziennie przebywać w biurze, dopłaty do transportu są najczęściej wymienianym świadczeniem, które mogłoby zachęcić ich do większej obecności. Wskazało na to 48% respondentów. Jednocześnie 36% respondentów wskazało budżet na podróże służbowe jako jeden z najatrakcyjniejszych benefitów pracowniczych. Zwrot kosztów paliwa i transportu publicznego był często wskazywany jako pożądane wsparcie. Przewidywane miesięczne dopłaty do podróży służbowych wyniosą średnio 177 zł.

„Praktyka pokazuje, że system świadczeń z tytułu mobilności nie musi być skomplikowany. Mówimy tu o bardzo prostych rozwiązaniach – może to być dopłata do paliwa, miesięczny bilet na komunikację miejską lub budżet w aplikacji mobilnej, który pozwala pracownikom korzystać z niego w sposób dla nich najkorzystniejszy” – podkreśla Magda Frątczak. „Nasze badania jednoznacznie pokazują, że świadczenia z tytułu mobilności są jednym z najsilniejszych benefitów budujących lojalność pracowników. Ponad jedna trzecia respondentów stwierdziła, że uważają je za najbardziej atrakcyjne. To pokazuje, jak duże możliwości rozwoju i jaki potencjał mają firmy, które zdecydują się na ten krok”.

Dla najmłodszych pracowników (w wieku 18–24 lat) usługi transportowe, takie jak Bolt, są szczególnie atrakcyjne – wskazało je 28% respondentów. To właśnie ta grupa wiekowa, najmłodsi pracownicy, którzy rozpoczęli karierę w czasie pandemii, mają szczególnie duże oczekiwania dotyczące korzyści związanych z mobilnością. Dla nich możliwość dostępu do takiego wsparcia jest kluczowym czynnikiem wpływającym na poprawę satysfakcji z pracy.

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Google News. Artykuł sponsorowany Udostępnij artykuł Biuletyn Bądź na bieżąco z wiadomościami ze świata biznesu i finansów Zapisz się

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *