Biznes potrzebuje innowacji. W ten sposób podnosi jakość oferowanych usług, zwiększa wydajność i zdobywa zagraniczne rynki. Świadome tej zależności polskie przedsiębiorstwa wdrażają konieczne zmiany, chętnie korzystając przy tym z finansowego i merytorycznego wsparcia.
Czy i w jakim stopniu polskie przedsiębiorstwa są innowacyjne analizuje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. W 2023 r. tzw. Wskaźnik Dojrzałości Innowacyjnej rodzimych firm wyniósł 34,6 na 100 pkt (i był wyższy o 2,5 pkt w porównaniu z poprzednim rokiem). Ponad połowa (64 proc.) badanych podmiotów wdrożyła innowacje lub miała potencjał, by to zrobić.
Innowacyjność firm idzie w parze z dbałością o środowisko. 83 proc. przedsiębiorstw zadeklarowało, że oferowane produkty lub usługi są przyjazne planecie. Co więcej, 74 proc. firm innowacyjnych zapowiedziało wdrożenie w ciągu roku innowacji ograniczających negatywny wpływ organizacji na środowisko.
Innowacje przynoszą firmom konkretne korzyści. Aż 92 proc. badanych zauważa, że zmiany przyczyniły się do ogólnego rozwoju przedsiębiorstwa: podniesienia jakości oferowanych usług i zwiększenia wydajności pracy. Innowacyjne firmy częściej są też aktywne na zagranicznych rynkach.
Korzyści te doskonale widać w firmach biorących udział w polskiej odsłonie paneuropejskiej kampanii „For Those Who Move The World”. W kampanii skierowanej do małych i średnich przedsiębiorstw oraz korporacji BNP Paribas pokazuje, jak wspiera rozwój europejskiego biznesu. Klienci banku mogą liczyć na merytoryczne oraz finansowe wsparcie w rozwoju nowych produktów i technologii uwzględniających zasady zrównoważonego rozwoju oraz przyjaznych środowisku. Firmy zyskują dostęp do finansowania oraz profesjonalnych narzędzi, które znacząco przyspieszają ich zrównoważony rozwój.
Surowce, których potrzebuje rynek
Wdrożone w przedsiębiorstwach zmiany dotyczą m.in. transformacji energetycznej, energooszczędności, mobilności, międzynarodowej ekspansji czy innowacji produktowych. Kampania prezentuje liczne case studies oraz materiały wideo z historiami Klientów banku.
Wśród polskich firm, które dzięki wsparciu Banku BNP Paribas przeszły udaną transformację, znalazły się: producent farb – Grupa Śnieżka, twórca innowacyjnej technologii budowy domów – System 3E, producent odzieży termoaktywnej – Brubeck oraz dostawca wysokiej jakości produktów pochodzących z recyklingu opon – Contec. Przyjrzyjmy się zmianom, jakie zaszły w dwóch ostatnich.
Każdego roku na świecie wyrzuca się ponad miliard zużytych opon samochodowych. Tylko w latach 2018–2020 w wyniku ich spalania do atmosfery trafiło 18 mln ton CO2. Bardziej przyjazną środowisku utylizację opon oferuje firma Contec. Autorska technologia Molten® umożliwia odzysk sadzy technicznej (rCB) oraz oleju popirolitycznego. Surowce te mogą być wykorzystane w wielu branżach, m.in. wyrobów gumowych, tworzyw sztucznych, powłok i lakierów czy tuszy, tonerów i barwników.
– Troska o nasz wspólny dom, planetę Ziemię, leży w interesie nas wszystkich. Dlatego jesteśmy dumni, że my także możemy dołożyć cegiełkę do działań na rzecz środowiska. Wykorzystując naszą autorską, unikatową na światową skalę technologię Molten®, zbieramy opony, których nikt nie chce i zamieniamy je na surowce, których rynek potrzebuje. Ich zastosowanie jest szczególnie istotne dla podmiotów z branży oponiarskiej, które dzięki nim mogą zamknąć obieg, osiągając postawione przed sobą cele ESG. Obserwujemy jednak także zainteresowanie innych sektorów, które dążą do produkcji bardziej zrównoważonych produktów – zapewnia Krzysztof Wróblewski, Prezes Zarządu Contec S.A.
Bank BNP Paribas sfinansował zakup specjalistycznego sprzętu wykorzystywanego w procesie recyklingu zużytych opon. Pomógł też w uzyskaniu potrzebnych gwarancji bankowych, zapewnił spółce dostęp do lokat na korzystnych warunkach oraz umożliwił korzystanie z wygodnej platformy walutowej.
Wełna merino oraz technologia seamless
Zastosowanie innowacyjnych rozwiązań umożliwiło zrównoważoną transformację również firmie Brubeck. Przedsiębiorstwo, które działa w sektorze odzieżowym, stojącym przed takimi wyzwaniami, jak wzrost kosztów produkcji, energii oraz surowców, a także spadek popytu i wysoką inflację, potrzebowało wsparcia zaufanego partnera.
Aby sprostać stawianym przez rynek wyzwaniom Brubeck rozwinął metody produkcji, wykorzystując wełnę merino oraz technologię seamless (wyrobów bezszwowych). Wprowadził też do swojego portfolio nowy produkt – obuwie oraz rozszerzył ofertę na sezon letni.
– Przemiany, które zaszły w naszej firmie, nie byłyby możliwe bez dostępu do produktów Banku BNP Paribas, dzięki którym zakupione zostały maszyny do produkcji obuwia. Najnowocześniejszy park maszynowy oraz know how w zakresie dziewiarstwa w połączeniu z technologią produkcji butów, pozwoliły stworzyć wełniane obuwie o ergonomicznym kształcie. Dynamiczny wzrost sprzedaży tych produktów udowodnia, że był to bardzo dobry kierunek rozwoju marki – nie ma wątpliwości Dominik Kosuń, Dyrektor Zarządzający Brubeck.
Korzystając ze wsparcia banku, Brubeck zainstalował również panele słoneczne na dachach swoich budynków, co znacznie zmniejszyło zużycie energii elektrycznej z konwencjonalnych źródeł. Wprowadził system recyklingu w swojej fabryce, co umożliwiło ponowne wykorzystanie wody zużytej w procesach produkcyjnych. Wdrożył także system rekuperacji ciepła, który odzyskuje ciepło wytwarzane w czasie produkcji, a następnie przy wsparciu nowych pomp ciepła wykorzystuje je do ogrzania fabryki. Nad całością czuwają inteligentne systemy zarządzania energią, co dodatkowo podnosi wydajność energetyczną i minimalizuje straty energii elektrycznej i ciepła.
Zmiany produktowe, a także zaangażowanie firmy w zrównoważony rozwój przyciągnęły nowych, świadomych ekologicznie konsumentów. Brubeck z powodzeniem wszedł na rynek francuski.
Wsparcie zapisane w strategii
Zaangażowanie Banku BNP Paribas w transformację polskich przedsiębiorstw wynika z przyjętej przez instytucję strategii GObeyond na lata 2022–2025. Jej głównym celem jest dalszy rozwój, ukierunkowany nie tylko na efektywność działania, opartą na zaangażowaniu pracowników i zadowoleniu Klientów, ale też pozostanie liderem w obszarze zrównoważonego rozwoju.
Jeden z czterech filarów strategii – UP zakłada stworzenie oferty wysokiej jakości produktów i usług bankowych oraz pozabankowych. Wśród nich jest m.in. Kredyt Ekologiczny wspierający transformację energetyczną polskich przedsiębiorstw. Drugi z filarów – STRONGER stawia na dynamiczny rozwój technologiczny oraz optymalizację zachodzących w banku procesów. Do 2025 r. bank zamierza zainwestować w nowe technologie 1,5 mld zł. W ubiegłym roku udało się m.in. ujednolicić systemy bankowości internetowej i mobilnej dla Klientów biznesowych oraz udostępnić możliwość zdalnego potwierdzania tożsamości Broker ID dla MŚP. W 2024 r. bank realizuje m.in. pilotażowe wdrożenie generatywnej sztucznej inteligencji, za pomocą której pracownicy mogą uzyskać prosty i szybki dostęp do wewnętrznej bazy wiedzy organizacji.
Więcej informacji o konkretnych rozwiązaniach dla przedsiębiorców można znaleźć na stronie kampanii.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google. Materiał reklamowy na zlecenie marki
Najpopularniejsze w BUSINESS INSIDER
Osiem unijnych praw, które ułatwiły nam życie. Od jednej ładowarki po work-life balance
wczoraj 15:52
Drutex we włoskiej lidze piłkarskiej. Ma umowę z mistrzem
wczoraj 15:30
Oddziały bankowe pod ziemią. Austriacy inwestują na wschodzie Ukrainy
wczoraj 15:07
O walce o kapitał ludzki podczas XXXIII Forum Ekonomicznego w Karpaczu
wczoraj 08:00
Orlen zamierza zbudować nową elektrownię w Warszawie. Stawia też warunek Synthosowi
czwartek 10:31
Zaufanie najważniejszą walutą. Na tym zarabia polski fintech z GPW
czwartek 09:15
Kumulacja unijnych środków. Jak efektywnie wykorzystać szansę na szybki rozwój?
środa 14:00
Ważą się dalsze losy sieci Intersport
środa 13:54
Orlen zgłosił zamiar przejęcia kontroli nad trzema spółkami z segmentu OZE
środa 08:37
Od września nie będzie łatwo zamówić taksówkę
środa 07:20
Nowa nazwa warszawskiego Marriotta. Nawiązuje do słynnych gości
środa 07:00
Grzechy Orlenu z przeszłości ciągle mają finansowe konsekwencje. Pora odkryć karty
środa 06:00
Rekordzista z Poznania dostał 179 tys. zł. Tak wielkie firmy farmaceutyczne opłacają lekarzy [TYLKO U NAS]
wtorek 06:22
Luksusowy jacht zatonął w pobliżu Sycylii. Znany biznesmen zaginiony
poniedziałek 15:22
Roman Giertych chce odebrania koncesji Radiu Maryja. "Łamie konkordat"
poniedziałek 13:09
Miliony ton ropy naftowej dla Orlenu. Pierwsza dostawa we wrześniu
poniedziałek 12:19
Zator w portach lotniczych w Azji. Zakupy z Chin mogą złapać opóźnienie
niedziela 15:53
Elon Musk o "tajnej cenzurze". Platforma X zniknie z jednego z największych krajów
17.08.2024
Drugie życie polskiego browaru. Nowy właściciel już szuka pracowników
17.08.2024
Te inwestycje miały kosztować Orlen 320 mld zł. Wydatki będą urealnione
16.08.2024
"Doprowadzili Pocztę Polską do ruiny". Premier o dalszych losach przedsiębiorstwa
16.08.2024
"Bardzo dziwne decyzje" w Poczcie Polskiej. Prezes zawiadomi prokuraturę
16.08.2024
W Polsce lawinowo przybywa lombardów. Nowy lokal co trzy dni
16.08.2024
TVP pokazała, ile zarobiła na igrzyskach. Wzrost o ponad 150 proc.
16.08.2024
WHO ostrzega przed małpią ospą. Rynek też już zauważył zagrożenie
15.08.2024
Wielkie cięcia Ryanaira na polskim lotnisku. Lotów mniej o połowę
15.08.2024
Nowy prezes Starbucksa będzie pracował zdalnie. I dostanie największy bonus w historii
15.08.2024
Tak Orlen wydawał krocie na sponsoring. Gigantyczny skok w roku wyborczym
15.08.2024
Polska firma kupiła armatę i szykuje produkcję pocisków 155 mm. Popyt jest olbrzymi
15.08.2024
Zaciskanie pasa w Volkswagenie. Cięcie o jedną czwartą mocy. Co z polskimi zakładami
14.08.2024
Referendum strajkowe w Poczcie Polskiej. "Manifestacja w Warszawie"
14.08.2024
Polski gigant chemiczny zajmie się importem amoniaku. "Mamy listę firm"
14.08.2024
Redukcja zatrudnienia w Poczcie Polskiej. Obejmie 9 tys. pracowników
14.08.2024
Rozwój systemów AI na Forum Ekonomicznym w Karpaczu
14.08.2024
Tylu pasażerów i cargo jeszcze nie było. Polskie lotnisko bije rekordy
13.08.2024
Zaskakujący zwrot akcji w PKP Cargo. Kluczowa spółka zmienia zdanie
11.08.2024
Druk 3D miał przynieść wielkie zyski. Polska firma próbuje wydobyć się z tarapatów
11.08.2024
Pride of Poland 2024. Przyjrzeliśmy się wynikom finansowym państwowych stadnin
11.08.2024
Ten prezent ślubny jest dziś wart miliardy dolarów. Historia Lumen Technologies
10.08.2024
Biznesowa mina zostawiona przez Obajtka. Prezes Orlenu zabrał głos
09.08.2024
Węglowy gigant zwalnia tysiące górników. Luka na poziomie 2 mld zł
09.08.2024
"Ochroniarz prezesa PiS" z zarzutami. Chodzi o jego pracę w Orlenie
09.08.2024
Kłopotów PKP Cargo ciąg dalszy. Część pracowników nie dostanie pieniędzy
09.08.2024
XXXIII Forum Ekonomiczne. Czas nowych liderów: razem kształtując przyszłość
09.08.2024
Postępująca digitalizacja konsultacji medycznych
09.08.2024
Złoty mecz z Francją. Czy siatkarze przeskoczą zarobki piłkarzy?
08.08.2024
Szokujące kulisy decyzji Orlenu za czasów Daniela Obajtka. Miliardy na projekt, który się nie spinał
08.08.2024
Lecą głowy w PKP Cargo. Kluczowi menadżerowie tracą stanowiska
07.08.2024
Źródło