Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the gd-rating-system domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/gibnews/htdocs/gibnews.pl/wp-includes/functions.php on line 6121
Polski eksport motoryzacyjny zagrożony, gdyż cła USA osłabiają rynek - Gospodarka i Biznes News

Polski eksport motoryzacyjny zagrożony, gdyż cła USA osłabiają rynek

Ponad 40 procent polskich firm obawia się negatywnych skutków polityki celnej USA na ich działalność, szczególnie w sektorze transportu, jak wynika z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Prognozy wskazują, że eksport z polskiego przemysłu motoryzacyjnego ma spaść o 1 procent.

Branża motoryzacyjna jest szczególnie zaniepokojona taryfami
Branża motoryzacyjna jest szczególnie zaniepokojona taryfami | Zdjęcie: materiał filmowy Rahayu / Shutterstock

Firmy są głównie zaniepokojone potencjalnym spadkiem na rynku UE z powodu taryf USA, jak zauważyło 46% ankietowanych. Ponadto 43% firm jest zaniepokojonych rosnącymi kosztami związanymi z importem z USA, podczas gdy 15% wyraża obawy dotyczące wyzwań we współpracy z firmami amerykańskimi. Z kolei 2% firm przewiduje straty wynikające z wojny handlowej z powodu ich eksportu do Stanów Zjednoczonych.

Najwyższe poziomy obaw dotyczących konfliktu handlowego wyrażają firmy z sektora transportu, spedycji i logistyki (47%), obok małych przedsiębiorstw (44%) i średnich przedsiębiorstw (43%). Tymczasem 54% dużych korporacji i 55% firm handlowych przewiduje pośrednie konsekwencje osłabienia gospodarki. Ponadto 50% większych firm obawia się wzrostu kosztów importu ze Stanów Zjednoczonych, przy czym liczba ta wzrasta do 52% w sektorze TSL (transport, spedycja i logistyka).

20% polskich firm eksportuje do USA

Badanie przeprowadzone przez PIE w styczniu 2025 r. wykazało, że 20% polskich firm eksportujących w 2024 r. sprzedawało swoje produkty do USA, a 3% uważało ten rynek za swój główny. Większość eksporterów do Stanów Zjednoczonych to duże firmy (64%), które wykorzystują nowoczesne technologie i są lepiej zintegrowane z rynkiem globalnym.

Według ekonomistów z PIE wzrost taryf będzie miał szczególny wpływ na sektor motoryzacyjny, który zatrudnia 6,1 proc. siły roboczej w UE. W Polsce przemysł motoryzacyjny stanowi 3 proc. zatrudnienia wśród firm zatrudniających co najmniej 10 pracowników. Eksport polskiego sektora motoryzacyjnego jest kierowany głównie na rynek europejski, a Stany Zjednoczone są jego głównym odbiorcą poza Europą, mając udział wynoszący 2,57 proc.

Analitycy prognozują, że na skutek ceł nałożonych przez USA eksport polskiej branży motoryzacyjnej zmniejszy się o ok. 1 proc., a produkcja w tym sektorze w Polsce skurczy się o 0,9 proc.

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Google News.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *