Sejm podjął decyzję w sprawie prezydenckiego projektu dotyczącego CPK

Sejm odrzucił w pierwszym czytaniu wniosek Lewicy o odrzucenie prezydenckiego projektu ustawy o zapewnieniu budowy CPK. Projekt ustawy został skierowany do dalszych prac w komisjach, które obejmują m.in. wcześniejsze uruchomienie nowego lotniska.

Prezydent Karol Nawrocki
Prezydent Karol Nawrocki | Fot. Wojciech Olkuśnik / East News

W pierwszym czytaniu 203 posłów zagłosowało za odrzuceniem prezydenckiego projektu, 211 było przeciw, a 12 wstrzymało się od głosu. Sejm postanowił skierować projekt ustawy do dalszych prac w Komisji Infrastruktury.

Projekt prezydencki dotyczący CPK zakłada m.in. zakończenie budowy nowego lotniska pod Baranowem do końca 2031 roku, uruchomienie cywilnego ruchu lotniczego do końca 2032 roku oraz rozwój około 2000 km nowych linii kolejowych, w tym kolei dużych prędkości. Zakłada on również przeniesienie całego ruchu lotniczego z Lotniska Chopina w Warszawie do CPK najpóźniej do końca 2032 roku, wprowadzenie zakazu subsydiowania połączeń lotniczych przez podmioty państwowe oraz finansowanie programu CPK skarbowymi papierami wartościowymi w wysokości co najmniej 66,18 mld zł.

Kod HTML

Obecny Program CPK obejmuje budowę centralnego lotniska położonego między Warszawą a Łodzią oraz systemu kolei dużych prędkości. Nowe lotnisko będzie początkowo projektowane z myślą o obsłudze 34 milionów pasażerów rocznie i będzie elastycznie rozbudowywane w perspektywie długoterminowej, zgodnie z potrzebami i prognozami rynku.

Linia kolei dużych prędkości na odcinku Warszawa-Łódź przez CPK ma skrócić czas podróży na tym odcinku z około 70 do 40 minut, a podróż z Warszawy na lotnisko w Baranowie ma zająć mniej niż 20 minut. Po wybudowaniu całej linii „Y”, podróż z Poznania do Warszawy ma trwać około 1 godziny 40 minut zamiast 2 godzin 20 minut jak obecnie.

Otwarcie lotniska CPK planowane jest na koniec 2032 roku. W tym samym czasie planowane jest również otwarcie linii kolejowej dużych prędkości Warszawa-Łódź. Odcinki z Łodzi do Wrocławia i Poznania mają zostać ukończone trzy lata później. Szacowany koszt inwestycji do 2032 roku wynosi 131,7 mld zł.

Dziękujemy za przeczytanie tego artykułu. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Google News.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *