Jednym z filarów solidnego wzrostu gospodarczego Polski jest konsumpcja. Wydatki na zakupy generalnie rosną wraz ze wzrostem zarobków, ale najnowsze dane GUS pokazują, że ta relacja nie jest identyczna. Sprzedaż detaliczna w sierpniu rosła znacznie wolniej niż płace w skali roku. Szczególnie wysoki wzrost sprzedaży odnotowano w kategoriach „tekstylia, odzież, obuwie” oraz „meble, elektronika i AGD”.

Sprzedaż detaliczna w sierpniu spadła nominalnie o 0,9 proc. w porównaniu z lipcem i wzrosła o 3 proc. w ujęciu rocznym, zgodnie z poniedziałkową publikacją Głównego Urzędu Statystycznego.
Oznacza to spowolnienie rocznej stopy wzrostu sprzedaży detalicznej, która w raporcie z ubiegłego miesiąca była wyższa o prawie 5%.

Wiemy również, jak wygląda konsumpcja po wyeliminowaniu wpływu podwyżek cen. Jest bardzo podobnie. W cenach stałych sprzedaż detaliczna wzrosła w ciągu roku o 3,1%, podczas gdy w tym samym raporcie miesiąc temu była wyższa o 4,8%.

Widzimy zatem spadek, ale jak to się ma do wcześniejszych prognoz ekonomistów? To trochę rozczarowujące . Średnia prognoza sugerowała spowolnienie wzrostu do 3,2% w sprzedaży nominalnej i 3,3% w sprzedaży w cenach stałych.
Konsumpcja była jednym z głównych motorów wzrostu gospodarczego Polski w ostatnich latach. Szybki wzrost płac, między innymi, napędza ten wzrost siły nabywczej. W sierpniu przeciętne wynagrodzenie w średnich i dużych firmach było o 7,1% wyższe niż rok wcześniej i wyniosło 8769,08 zł brutto. Oznacza to, że pełny wzrost wynagrodzeń nie przekłada się na zakupy.
Sprzedaż detaliczna wg GUS w szczegółach
Według danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) w sierpniu 2025 r. odnotowano wysoki wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r. w grupach: „tekstylia, odzież, obuwie” (o 18,9%) oraz „meble, elektronika, AGD” (o 13,9%) .

Wzrost sprzedaży odnotowano także w grupach: „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 9,4%), „paliwa stałe, ciekłe i gazowe” (o 6,1%), „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 3,3%).
W grupie o największym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” – „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” – odnotowano spadek sprzedaży o 3,4%. Spadek sprzedaży odnotowano również w grupach „pozostałe” (o 3,7%) oraz „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 2%).
Dziękujemy za przeczytanie tego artykułu. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Google News.
Źródło