Złe wieści dla klientów. Nadchodzą duże podwyżki cen.

48% małych firm rozważa podniesienie cen, z czego 15% już to zrobiło. Według badania BIG InfoMonitor głównymi powodami tej decyzji są rosnące koszty pracy, energii i komponentów. 17% rozważa obniżenie cen.

Połowa małych firm rozważa podwyżki płac
Połowa małych firm myśli o podwyżkach | Zdjęcie: Piotr Kamionka / REPORTER / East News

Mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) z sektora usług najchętniej deklarują podwyżki cen – 37%. „Ta branża jest szczególnie wrażliwa na rosnące koszty pracy i energii, które stanowią podstawę jej funkcjonowania. Dlatego decyzje o korektach cen zapadają tu częściej i szybciej niż w innych sektorach” – zauważyli autorzy badania. Nieco mniejsza grupa (34%) działa w handlu i przemyśle. Firmy transportowe najrzadziej chcą podnosić ceny (23%). Jednocześnie 47% firm z tego sektora nie planuje żadnych zmian w cennikach.

Według badania, firmy produkcyjne najczęściej przypisują korektę cen inflacji (58%) i kosztom pracy (54%). „To wyraźny dowód na to, że sektor przemysłowy jest pod silną presją zarówno globalnych trendów cenowych, jak i lokalnego obciążenia rosnącymi płacami. Firmy produkcyjne nie mają innego wyboru, jak tylko przerzucić te koszty na klientów, aby utrzymać rentowność” – uważają autorzy badania.

Dla firm usługowych kluczowe znaczenie mają płace, na które wskazało 57% respondentów. Nieco mniejszy odsetek wskazał na koszty energii (48%). Firmy transportowe z kolei są najbardziej dotknięte inflacją (50%) i kosztami energii (44%). Firmy detaliczne wskazały na komponenty (43%), choć inflacja i energia również były wymieniane. Badanie objęło również sektor budowlany, gdzie potencjalne korekty cen przypisano głównie rosnącym cenom materiałów (37%). Jak zauważyli autorzy badania, rosnące koszty pracy i energii są również czynnikiem wpływającym na spadek rentowności firm.

Ankietowani przedsiębiorcy rzadziej wskazywali na chęć dostosowania cen do konkurencji lub wykorzystania okresów zwiększonego popytu (w obu przypadkach 15%). Mniejsza grupa, 8%, podniosła ceny, aby zrekompensować koszty pośredników. Zapytani o to, na czym opierają swoje decyzje cenowe, respondenci odpowiedzieli, że opierają się na intuicji (34%), analizie danych (30%) lub obu tych czynnikach (29%).

Dziękujemy za przeczytanie tego artykułu. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Google News.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *