Wyniki finansowe Nike są niepokojące. Jak donosi Reuters, amerykańska korporacja ma opublikować w czwartek swój kwartalny raport, wskazujący na najniższe przychody od pięciu lat. Ta niekorzystna sytuacja wynika ze stagnacji na rynku i kolejnych spadków sprzedaży.
Amerykanie stawiają na pierwszym miejscu rzeczy niezbędne
Raport wskazuje, że wydatki konsumentów w USA nadal maleją. Amerykanie wybierają artykuły pierwszej potrzeby — odzież sportowa i akcesoria, które są główną ofertą Nike, nie są uwzględnione w tej kategorii. Stagnacja popytu znajduje odzwierciedlenie w wynikach firmy.
Według Sensor Tower, liczba pobrań aplikacji mobilnych spadła o 35% (w porównaniu do ubiegłego roku) . Ponadto sklepy stacjonarne odnotowały 11% spadek ruchu pieszego, jak podaje Raymond James.
To tylko pogarsza sytuację amerykańskiej marki. Zaledwie kilka dni wcześniej firma straciła kontrakt z Premier League .
Spadek przychodów przekracza 10%
We wrześniu Elliott Hill objął stanowisko CEO w Nike. Oczekiwano, że ta zmiana kierownictwa zbiegnie się z lepszymi wynikami finansowymi. Jednak zgodnie z prognozami LSEG sytuacja firmy nie uległa jeszcze poprawie. Przewidują, że gigant może odnotować:
- spadek zysku na akcję do 29 centów (w porównaniu z 77 centami w roku poprzednim),
- spadek przychodów w trzecim kwartale o 11,5% do 11,01 miliarda dolarów.
Ostatni raz firma odnotowała tak znaczące spadki w 2020 r., kiedy to z powodu trwającej pandemii spadek wyniósł 38%.
Nike wyprzedaje produkty
Sytuacja może się pogorszyć, według Foot Locker, wiodącego sprzedawcy detalicznego Nike. Towary tej marki stanowią 60% zapasów w jej sklepach . Firman ujawniła w wynikach opublikowanych 5 marca, że „presja promocyjna ze strony marki niekorzystnie wpłynie na marże zysku w nadchodzącym roku”.
Obciążenie Foot Locker wynika ze strategii cenowej Nike, która skłoniła firmę do przyspieszenia wyprzedaży zapasów poprzez udzielanie rabatów na obuwie, odzież i inne artykuły .
Współpraca i premiery na ratunek
Ogłoszenie współpracy z Kim Kardashian, wprowadzenie na rynek nowych butów do biegania Nike Pegasus Premium i Vomero 18 na początku tego roku oraz pierwsza od 27 lat premiera Super Bowl mają na celu wzmocnienie pozycji firmy.
Dotychczasowe działania Hilla spotkały się z pozytywną reakcją jednego z inwestorów Nike, Johna Nagle'a. Dyrektor ds. inwestycji w Kavar Capital Partners przewiduje, że partnerstwo z SKIMS może podnieść markę do rangi znaczącego konkurenta na rynku odzieży sportowej dla kobiet i stanowić bezpośrednią konkurencję dla Lululemon.
Nike zmaga się z problemami finansowymi
Nike prawdopodobnie będzie musiało zmierzyć się z powtórką spadków akcji do końca 2024 roku. Wcześniej zostało to wywołane publikacją raportu finansowego za IQ25, który ujawnił, że przychody były o 10% niższe niż w roku poprzednim, wynosząc łącznie 11,59 miliarda dolarów. Liczba ta nie spełniła oczekiwań analityków. Liczba transakcji hurtowych i dane dotyczące sprzedaży Nike Direct i Nike Digital również wyglądały ponuro. W tym czasie amerykański gigant sportowy przewidywał dalszy spadek przychodów, szacując, że wyniesie on od 8 do 10% .
Zdjęcie główne: Unsplash