Recenzja gry: „Borderlands 4” to powrót serii gier typu looter-shooter w wielkim stylu

Vault Hunter Vex the Siren (L) is a playable character in

Firma Gearbox Software tchnęła nowe życie w swoją popularną serię strzelanek z elementami looter-shooter Borderlands , wydając Borderlands 4 – część stanowiącą jednocześnie kontynuację poprzednich gier oraz miękkie rebooty serii.

Borderlands 4 od samego początku wprowadza zmiany w serii, która pierwotnie ukazała się w 2009 r., zabierając graczy z planety Pandora do nowego świata Kairos.

Fani serii szybko zauważą w misji wprowadzającej, jak bardzo zmienił się klimat gry w porównaniu z Borderlands 3 .

Borderlands 4 prezentuje nieco poważniejszy klimat z humorem, który jest mniej nachalny i mniej przypomina ożywioną sekcję komentarzy online. Borderlands 4 nadal jest mrocznie zabawne, ale humor został złagodzony, by prezentować coś bardziej suchego i dowcipnego.

Zniknął antagonista pokroju Handsome Jacka, a Borderlands 4 oferuje mniej charyzmatyczne, bardziej złowrogie zagrożenie w postaci Timekeepera, tyrana dyktatora Kairos. Pyskaty Claptrap wciąż jest obecny, ale w ograniczonym zakresie.

Wszystko to sprawia, że Borderlands 4 od samego początku wydaje się inne. Ale bez obaw, w centrum uwagi wciąż znajduje się płynny, bombastyczny system walki, który ponownie zasypuje pole gry zwariowaną, zabawną i szaloną bronią, którą gracze będą kolekcjonować i sprzedawać godzinami. DNA serii looter-shooter pozostało w pełni nienaruszone. Fani obserwujący rosnące statystyki i nieustannie zmieniający broń na nową, jeszcze potężniejszą lub bardziej absurdalną, będą więcej niż usatysfakcjonowani.

Rozgrywka jest płynna i responsywna. Działa jak w pełni automatyczna strzelba, która z czasem zadaje coraz większe obrażenia i można nią rzucać we wrogów niczym pociskiem samonaprowadzającym – nigdy się nie nudzi. A jeśli znudzi Ci się używanie takiej broni, w mgnieniu oka pojawi się nowa, z jeszcze bardziej zwariowanymi zdolnościami.

Borderlands 4 oferuje graczom czterech nowych Łowców Krypty do wyboru, z których każdy posiada własne, unikalne zdolności i drzewka umiejętności. Każda postać, w tym Vex, Rafa, Amon i Harlowe, ma dostęp do trzech unikalnych drzewek umiejętności z własnymi umiejętnościami i atutami. Pozwala to na eksperymentowanie podczas awansowania postaci, poprzez łączenie i dopasowywanie atutów między drzewkami umiejętności.

Nowością jest również otwarty świat Kairos, oferujący graczom ogromną mapę do swobodnego eksplorowania. Aby poruszać się po nowej planecie, gracze mogą korzystać z nowego haka, a także nowych mechanik skakania i szybowania. Powracają również pojazdy, dostępne na początku kampanii. Mapa kryje mnóstwo sekretów i zachęca do eksploracji oraz platformowania. Trudno nie dać się rozproszyć podczas jazdy po Kairos, ponieważ mapa oferuje aktywności, łupy i sekrety na każdym kroku.

Hak z liną może również podnosić kanistry z materiałami wybuchowymi i rzucać nimi w walce. Choć hak może czasami wydawać się niedopracowaną wersją gry, są poziomy, na których przydaje się podczas walki. Hak z liną ogólnie przyczynia się do szybszego i płynniejszego poruszania się w grze, w połączeniu z innymi umiejętnościami, takimi jak szybowanie.

Głównym czynnikiem hamującym rozwój Borderlands 4 jest obecny stan wydajności gry. Gra jest nadal w pełni grywalna, ale występują w niej błędy, które wpływają na rozgrywkę. Podczas grania w Borderlands 4 na PlayStation 5 i PlayStation 5 Pro, UPI napotkał kilka awarii gry i spadków liczby klatek na sekundę. Wystąpiły również inne drobne błędy, takie jak umieszczanie przedmiotów w dziwnych miejscach.

Randy Pitchford, dyrektor generalny Gearbox Software, przyznał się do kilku błędów w grze, zauważając na X: „Znany problem spadku wydajności na PS5 Pro po kilku godzinach ciągłej gry. Obejście do czasu aktualizacji: Wyjdź z gry i uruchom ją ponownie. Przepraszamy za utrudnienia!”

Choć błędy i usterki są obecne, nie wpłynęły one na przyjemność z gry w Borderlands 4. To idealna gra weekendowa, w której łączysz siły ze znajomymi i świetnie się bawisz, siejąc chaos na Kairos. To po prostu czysta przyjemność z jazdy po pustyni w stylu Mad Maxa na motocyklach, które wyglądają, jakby wyszły prosto z Akiry, zanim wyruszą na kolejną eksplodującą misję. Co więcej, stylizowana, komiksowa oprawa graficzna serii nigdy nie wyglądała lepiej.

Misje poboczne również są prawdziwą gratką, oferując wielowarstwowe cele, zazwyczaj opakowane w komediową historię. Chwilami można odnieść wrażenie, że spora część humoru gry została zepchnięta do misji pobocznych. Jeśli fani chcą poznać Claptrapa jeszcze bardziej, będą musieli poznać go poprzez misje poboczne lub zbierając zlecenia, które wyznaczył.

Borderlands 4 wyznacza nowy kierunek dla serii, wprowadzając świeże tło i postacie, a jednocześnie zachowując wątki fabularne i twarze znane z poprzednich części. Nie ma wątpliwości, Borderlands 4 to w dużej mierze kontynuacja poprzednich gier, a jednocześnie bardzo potrzebne odświeżenie. Wydaje się bardziej zgodna z Borderlands 1 i 2 niż z trzecią częścią.

Czwarta część to rodzaj miękkiego restartu, jakiego potrzebowała seria. Kairos jest duży i zaoferuje graczom godziny zabawy, a kolejne elementy będą dostępne w przyszłości, ponieważ Gearbox ogłosił już pełną mapę drogową gry, która obejmuje szereg nowych misji i dwóch nowych grywalnych Łowców Krypty, którzy pojawią się w przyszłości. Niektóre błędy mogą utrudniać rozgrywkę, ale jeśli dotrzesz do połowy, będziesz się dobrze bawić.

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *