Udostępnij Źródło: The Financial Times
W obliczu szybko starzejącego się społeczeństwa Japonia testuje robotyzację logistyki, aby zrekompensować niedobory siły roboczej i utrzymać szybkość dostaw.
Główne tezy:
- Japońskie firmy wdrażają robotyzację logistyki, aby zrekompensować niedobory siły roboczej spowodowane szybkim starzeniem się społeczeństwa.
- Amazon rozważa wdrożenie automatyzacji w swoich magazynach w celu zwiększenia szybkości dostaw i pakowania towarów.
- Oczekuje się, że rynek automatyzacji magazynów w Japonii będzie rósł średnio o ponad 21% rocznie do roku 2030.
Japonia zastąpi kurierów robotami
W magazynie Amazon w mieście Chiba zatrudnionych jest już ponad 2000 osób, a jego pojemność jest o 40% większa niż w przypadku konwencjonalnych obiektów.
Firma zaprezentowała również nową automatyczną maszynę pakującą i system sortujący, który umożliwia zbieranie wielu przedmiotów w jedną paczkę.
Eksperci zauważają jednak, że dostarczanie przesyłek za pośrednictwem robotów nadal pozostaje wyzwaniem.
Zapotrzebowanie na kierowców ciężarówek w Japonii gwałtownie spada z powodu starzenia się społeczeństwa: według Nomura Research Institute, liczba kierowców zmniejszy się o jedną trzecią do 2030 roku, do 480 000. Amazon rozważa lokalizację automatyzacji, przenosząc się z dużych centrów do mniejszych punktów dostaw bliżej klientów, gdzie roboty będą mogły odgrywać bardziej aktywną rolę w pakowaniu.
Udział
W ramach swojej globalnej strategii Amazon wprowadza na rynek sztuczną inteligencję DeepFleet, która zarządza wszystkimi robotami magazynowymi i zwiększa ich prędkość o 10%.
Tymczasem japońskie firmy logistyczne, takie jak Nippon Express, ostrożniej wdrażają nowe technologie ze względu na różnorodność produktów, potrzeby klientów i wysokie koszty integracji. Większość rozwiązań ma wciąż charakter demonstracyjny, a firmy oceniają ich korzyści ekonomiczne i perspektywy.
Szacuje się, że rynek automatyzacji magazynów w Japonii osiągnie wartość 1,28 miliarda dolarów w 2024 roku i przewiduje się, że będzie rósł średnio o ponad 21% rocznie do 2030 roku. Sprzęt jest głównym motorem przychodów, a najszybciej rozwijającym się segmentem jest segment oprogramowania.
Głównymi przeszkodami utrudniającymi szybkie wprowadzenie robotów są wysokie koszty integracji z istniejącymi magazynami, skomplikowana architektura budynków (niewielkie powierzchnie, wielopiętrowość, nierówny układ), a także powolny rozwój handlu elektronicznego, który w Japonii stanowi mniej niż 10% rynku detalicznego – znacznie mniej niż w Europie.
W Japonii firmy logistyczne przygotowują się na niedobór siły roboczej i rozważają nawet zatrudnienie zagranicznych kierowców ciężarówek, ponieważ populacja młodych ludzi w kraju maleje. Sektor usług również stoi przed podobnymi wyzwaniami związanymi ze starzeniem się społeczeństwa. Japońskie kawiarnie zatrudniają już kelnerów-roboty w postaci fok.