Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the gd-rating-system domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/gibnews/htdocs/gibnews.pl/wp-includes/functions.php on line 6121
40 proc. polskich firm wdrożyło SI, ale 21 proc. pracowników jej się obawia - Gospodarka i Biznes News

40 proc. polskich firm wdrożyło SI, ale 21 proc. pracowników jej się obawia

Polskie firmy przechodzą od fazy testów do aktywnej implementacji sztucznej inteligencji – wynika z badania firmy EY. Pracownicy 36 proc. ankietowanych firm chcą zwiększać swoje kompetencje w tym zakresie, a 21 proc. obawia się AI i niechętnie z niej korzysta – dodano.

40 proc. polskich firm wdrożyło SI, ale 21 proc. pracowników jej się obawia
fot. Anggalih Prasetya / / Shutterstock

Według badania „Jak polskie firmy wdrażają AI” przedsiębiorstwa przechodzą od etapu pierwszych testów do fazy aktywnej implementacji technologii AI – wskazano we wtorkowym komunikacie firmy EY. Potwierdzeniem jest rosnąca liczba firm, które wprowadziły zmiany operacyjne i organizacyjne oparte o sztuczną inteligencję. Od 2023 r. do 2024 r. odsetek ten wzrósł z 33 proc. do 40 proc. Równocześnie z 49 do 43 proc. spadła liczba firm pozostających na etapie poszukiwań różnych rozwiązań AI mających zwiększyć ich efektywność. 11 proc. organizacji deklaruje, że nie podejmuje żadnych działań w tym obszarze.

W 36 proc. firm zbadanych przez EY w 2024 r. pracownicy chcieli zdobywać wiedzę i umiejętności z zakresu AI, uznając tę technologię za nieuchronną. W 21 proc. panował sceptycyzm i niechęć wobec korzystania z niej, a w 19 proc. obawa przed utratą pracy lub zmianą jej charakteru. W 13 proc. organizacji dominował entuzjazm i oczekiwanie na wdrożenie AI, które ułatwi codzienne obowiązki. W 4 proc. firm pracownicy byli zmęczeni dyskusją o sztucznej inteligencji, a w 7 proc. nie mieli sprecyzowanego stanowiska.

ReklamaZobacz takżeProwadzisz firmę? Możesz odebrać nawet 3000 zł w bonusach za Konto Firmowe Online w Santander Banku Polska. Bezwarunkowe 0 zł za otwarcie i prowadzenie

„Podstawowym błędem, jaki można popełnić przy wprowadzaniu AI w firmie, jest założenie, że to proces technologiczny. Kluczowi są i pozostaną ludzie. Pracownicy mogą dostrzec w sztucznej inteligencji szansę na realizację nowych zadań poprzez możliwość delegowania powtarzalnych czynności albo uważać, że stanowi ona dla nich zagrożenie i robić wiele, aby mu przeciwdziałać. Przedsiębiorstwa, które optymalnie przeprowadzą cały proces, zyskają podwójnie poprzez zwiększenie swojej efektywności i innowacyjności, a także budowanie wizerunku nowoczesnego pracodawcy” – wskazał w komunikacie Radosław Frańczak, Partner EY i lider zespołu Technology Consulting.

Z badania EY wynika, że firmy mierzą się z AI Gap, czyli luką kompetencyjną spowodowaną ograniczaniem ról juniorskich. W 2024 roku 35 proc. przedsiębiorstw zredukowało liczbę rekrutacji na stanowiska niewymagające doświadczenia, co oznacza wzrost o 10 proc. rdr. O tyle samo (z 54 proc. do 44 proc.) zmalał odsetek firm pozostających na etapie weryfikacji różnych rozwiązań. "Może to sugerować, że zaczynają one dostrzegać korzyści wynikające z automatyzacji powtarzalnych i prostych zadań, co wpływa na ich plany związane z osobami dopiero wchodzącymi na rynek pracy"- wskazano w komunikacie.

„AI Gap jest niestety wątkiem, często pomijanym w dyskusji dotyczącej wpływu sztucznej inteligencji na rynek pracy. Główna uwaga skupiona jest na potencjalnych redukcjach zatrudnienia, tymczasem wiodącym wyzwaniem staje się zapewnienie ciągłości wiedzy w firmach. Za kilka lat – nawet biorąc pod uwagę kryzys demograficzny – wiele przedsiębiorstw może mierzyć się z brakami pracowników mogącymi w naturalny sposób wypełnić lukę po osobach, które awansują w strukturach organizacji lub odejdą na emeryturę. Może to prowadzić do niepożądanych zmian w kulturze organizacji i ich długofalowych perspektywach biznesowych” – ostrzegła w komunikacie Katarzyna Ellis, Partnerka EY Polska i liderka zespołu People Consulting.

Z badania wynika, że sztuczna inteligencja w HR w 2024 r., podobnie jak w rok wcześniej, najczęściej służyła do automatyzacji procesów (47 proc.), analizy CV (36 proc.) i tworzenia opisów stanowisk (35 proc.). Największe spadki rdr. dotyczą wprowadzenia AI jako wirtualnych asystentów (z 33 proc. w 2023 r. do 25 proc. w 2024 r.) i do badań pracowników (z 32 proc. do 15 proc.).

„Należy to wiązać z jednej strony ze zwiększaniem się ostrożności w zbieraniu danych, a z drugiej z zakończeniem etapów pierwszych prób i rezygnacją z rozwiązań niespełniających oczekiwań” – oceniono w komunikacie.

Druga edycja badania „Jak polskie firmy wdrażają AI” została opracowana na zlecenie EY Polska przez Cube Research w ostatnim kwartale 2024 roku na próbie 501 dużych i średnich przedsiębiorstw działające w branżach produkcyjnej, usługowej i handlowej.

EY świadczy usługi audytorskie, doradztwa podatkowego, biznesowego, strategicznego i transakcyjnego. (PAP)

mbl/ malk/

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *