40 proc. polskich firm wdrożyło SI, ale 21 proc. pracowników jej się obawia

Polskie firmy przechodzą od fazy testów do aktywnej implementacji sztucznej inteligencji – wynika z badania firmy EY. Pracownicy 36 proc. ankietowanych firm chcą zwiększać swoje kompetencje w tym zakresie, a 21 proc. obawia się AI i niechętnie z niej korzysta – dodano.

40 proc. polskich firm wdrożyło SI, ale 21 proc. pracowników jej się obawia
fot. Anggalih Prasetya / / Shutterstock

Według badania „Jak polskie firmy wdrażają AI” przedsiębiorstwa przechodzą od etapu pierwszych testów do fazy aktywnej implementacji technologii AI – wskazano we wtorkowym komunikacie firmy EY. Potwierdzeniem jest rosnąca liczba firm, które wprowadziły zmiany operacyjne i organizacyjne oparte o sztuczną inteligencję. Od 2023 r. do 2024 r. odsetek ten wzrósł z 33 proc. do 40 proc. Równocześnie z 49 do 43 proc. spadła liczba firm pozostających na etapie poszukiwań różnych rozwiązań AI mających zwiększyć ich efektywność. 11 proc. organizacji deklaruje, że nie podejmuje żadnych działań w tym obszarze.

W 36 proc. firm zbadanych przez EY w 2024 r. pracownicy chcieli zdobywać wiedzę i umiejętności z zakresu AI, uznając tę technologię za nieuchronną. W 21 proc. panował sceptycyzm i niechęć wobec korzystania z niej, a w 19 proc. obawa przed utratą pracy lub zmianą jej charakteru. W 13 proc. organizacji dominował entuzjazm i oczekiwanie na wdrożenie AI, które ułatwi codzienne obowiązki. W 4 proc. firm pracownicy byli zmęczeni dyskusją o sztucznej inteligencji, a w 7 proc. nie mieli sprecyzowanego stanowiska.

ReklamaZobacz takżeProwadzisz firmę? Możesz odebrać nawet 3000 zł w bonusach za Konto Firmowe Online w Santander Banku Polska. Bezwarunkowe 0 zł za otwarcie i prowadzenie

„Podstawowym błędem, jaki można popełnić przy wprowadzaniu AI w firmie, jest założenie, że to proces technologiczny. Kluczowi są i pozostaną ludzie. Pracownicy mogą dostrzec w sztucznej inteligencji szansę na realizację nowych zadań poprzez możliwość delegowania powtarzalnych czynności albo uważać, że stanowi ona dla nich zagrożenie i robić wiele, aby mu przeciwdziałać. Przedsiębiorstwa, które optymalnie przeprowadzą cały proces, zyskają podwójnie poprzez zwiększenie swojej efektywności i innowacyjności, a także budowanie wizerunku nowoczesnego pracodawcy” – wskazał w komunikacie Radosław Frańczak, Partner EY i lider zespołu Technology Consulting.

Z badania EY wynika, że firmy mierzą się z AI Gap, czyli luką kompetencyjną spowodowaną ograniczaniem ról juniorskich. W 2024 roku 35 proc. przedsiębiorstw zredukowało liczbę rekrutacji na stanowiska niewymagające doświadczenia, co oznacza wzrost o 10 proc. rdr. O tyle samo (z 54 proc. do 44 proc.) zmalał odsetek firm pozostających na etapie weryfikacji różnych rozwiązań. "Może to sugerować, że zaczynają one dostrzegać korzyści wynikające z automatyzacji powtarzalnych i prostych zadań, co wpływa na ich plany związane z osobami dopiero wchodzącymi na rynek pracy"- wskazano w komunikacie.

„AI Gap jest niestety wątkiem, często pomijanym w dyskusji dotyczącej wpływu sztucznej inteligencji na rynek pracy. Główna uwaga skupiona jest na potencjalnych redukcjach zatrudnienia, tymczasem wiodącym wyzwaniem staje się zapewnienie ciągłości wiedzy w firmach. Za kilka lat – nawet biorąc pod uwagę kryzys demograficzny – wiele przedsiębiorstw może mierzyć się z brakami pracowników mogącymi w naturalny sposób wypełnić lukę po osobach, które awansują w strukturach organizacji lub odejdą na emeryturę. Może to prowadzić do niepożądanych zmian w kulturze organizacji i ich długofalowych perspektywach biznesowych” – ostrzegła w komunikacie Katarzyna Ellis, Partnerka EY Polska i liderka zespołu People Consulting.

Z badania wynika, że sztuczna inteligencja w HR w 2024 r., podobnie jak w rok wcześniej, najczęściej służyła do automatyzacji procesów (47 proc.), analizy CV (36 proc.) i tworzenia opisów stanowisk (35 proc.). Największe spadki rdr. dotyczą wprowadzenia AI jako wirtualnych asystentów (z 33 proc. w 2023 r. do 25 proc. w 2024 r.) i do badań pracowników (z 32 proc. do 15 proc.).

„Należy to wiązać z jednej strony ze zwiększaniem się ostrożności w zbieraniu danych, a z drugiej z zakończeniem etapów pierwszych prób i rezygnacją z rozwiązań niespełniających oczekiwań” – oceniono w komunikacie.

Druga edycja badania „Jak polskie firmy wdrażają AI” została opracowana na zlecenie EY Polska przez Cube Research w ostatnim kwartale 2024 roku na próbie 501 dużych i średnich przedsiębiorstw działające w branżach produkcyjnej, usługowej i handlowej.

EY świadczy usługi audytorskie, doradztwa podatkowego, biznesowego, strategicznego i transakcyjnego. (PAP)

mbl/ malk/

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *