W zeszłym roku sektor piwa odnotował sprzedaż o 100 milionów butelek i puszek mniej niż w 2023 r., co oznacza spadek o 1,7 proc., zgodnie z raportem Browarów Polskich opublikowanym w czwartek. Jedynym segmentem, który odnotował wzrost, było piwo bezalkoholowe, które wzrosło o ponad 17 proc.

- Sprzedaż piwa spadła o 100 milionów butelek i puszek w porównaniu do 2023 r.
- Największe spadki odnotowano w kategoriach piw alkoholowych typu lager oraz piw mocnych.
- Przychody ze sprzedaży piwa bezalkoholowego przekroczyły 1,7 mld zł, co stanowi 6,4 proc. całego rynku piwa
- Dodatkowe informacje o firmie można znaleźć na stronie Businessinsider.com.pl
Polski Związek Pracodawców Browary podkreślił, że sprzedaż piwa w ubiegłym roku była najniższa w ciągu ostatnich dwóch dekad. Zauważono, że największe spadki wystąpiły w kategoriach alkoholowych lagerów (3,1% rok do roku) i mocnych piw (3,8% rok do roku).
„Wynika to z jednej strony ze świadomości prozdrowotnej panującej wśród konsumentów, a z drugiej strony – ze zmniejszającej się dostępności piwa pod względem ekonomicznym” – oceniono.
Igor Tichonow, prezes Browarów Polskich, zauważył, że ogólny spadek rynku w zeszłym roku oznaczał kolejny spadek dla branży, która skurczyła się o około 10 procent w ciągu ostatnich pięciu lat. Zwrócił uwagę, że ceny piwa rosną od 2019 roku, ze skumulowanym wzrostem o 43 procent. Wynika to w dużej mierze — jak stwierdził — ze wzrostu akcyzy na napoje alkoholowe. Branża przewiduje, że w rezultacie ceny piwa wzrosną o ponad 10 procent do 2027 roku.
„Stanowiska związane ze zmianą życia”
Tichonow zaznaczył, że branża stoi przed wyzwaniami wynikającymi ze spadku demograficznego i „warunków związanych ze zmianą stylu życia”, szczególnie po pandemii COVID-19.
Przeczytaj także: Podwyżka akcyzy zmienia rynek piwa. Prezes Carlsberg Polska o sytuacji w branży
— Częstotliwość spotkań i okazji do socjalizacji, a więc spożywania alkoholu, zmalała — zauważył.
Wspomniał również, że rosnąca inflacja negatywnie wpływa na branżę.
Piwo bezalkoholowe zyskuje coraz większy udział w rynku
Podkreślił, że chociaż wszystkie segmenty rynku piwa odnotowały spadki w 2023 r., sprzedaż piwa bezalkoholowego wzrosła w 2024 r. Sprzedaż butelek i puszek tych produktów wzrosła o 17,4% w porównaniu z 2023 r.
Pod względem wolumenu ta kategoria stanowi 6,4% całego rynku piwa . Dodatkowo wartość sprzedaży piwa bezalkoholowego
Źródło