
Organizacja Centralny Port Komunikacyjny (CPK) zamierza ogłosić w tym roku przetargi na kwotę około 30 mld zł, jak stwierdził Maciej Lasek, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK. Wśród nich szczególnie znaczący ma być przetarg na budowę terminala lotniska.
– Do końca roku spółka Centralny Port Komunikacyjny ma ogłosić przetargi o łącznej wartości szacowanej na 30 mld zł. Będą to dodatkowe procesy obok tych, które już trwają – ujawnił Lasek podczas poniedziałkowej konferencji prasowej. Wspomniał, że łącznie z trwającymi postępowaniami o wartości 4 mld zł do 2025 r. suma zbliży się do 34 mld zł.
Filip Czernicki, prezes zarządu CPK, podkreślił, że „przetargi o największej wartości zostaną ogłoszone w drugiej połowie bieżącego roku”.
x.com
Jeden z najważniejszych przetargów
Lasek podkreślił, że w 2024 r. ogłoszono ok. 60 przetargów na kwotę ponad 8,3 mld zł. – To tylko pokazuje (…), że plan, który ustaliliśmy w ubiegłym roku, po uczynieniu projektu CPK bardziej wykonalnym, utrzymuje dynamikę i faktycznie przyspiesza w porównaniu z rokiem ubiegłym – zaznaczył.
Wiceminister infrastruktury zaznaczył, że jednym z najważniejszych przetargów, jakie CPK zamierza ogłosić w tym roku, będzie „dialog konkurencyjny na budowę terminala lotniczego”.
Kolejne dwa przetargi będą dotyczyły budowy pierwszej linii kolejowej (linii nr 85, zwanej linią Y), która ma połączyć Warszawę i lotnisko CPK z Łodzią.
Czwarty przetarg krytyczny dotyczy zaprojektowania i budowy 90 km dróg otaczających lotnisko CPK, w tym włączenia tych dróg do krajowej sieci drogowej. Każdy z tych przetargów ma wartość przekraczającą 1 mld zł.

Harmonogram projektu
Lasek stwierdził, że projekt CPK jest „konsekwentnie realizowany”. – Trzymamy się harmonogramów ustalonych w ubiegłym roku. Za rok 2032 przewiduje się odlot pierwszego samolotu z nowego lotniska w Baranowie – zapewnił.
Dodał, że obok projektu lotniska i linii „Y” niezbędna jest budowa centralnej magistrali kolejowej do Trójmiasta oraz dokończenie linii 170 od Katowic do granicy z Polską w kierunku Ostrawy. – Trwają konsultacje dotyczące zintegrowanej sieci kolejowej na terenie całej Polski i na podstawie tych rozmów przygotowujemy plan dalszych działań w ramach spółki – stwierdził.
Podczas konferencji prezes CPK Filip Czernicki poinformował, że przetargi w drugim kwartale tego roku będą warte ok. 1 mld zł, w trzecim kwartale blisko 20 mld zł, a w czwartym kwartale 10 mld zł.
Czernicki przypomniał też, że spółka CPK ogłosiła (w piątek – red.) wykonawcę tunelu dalekobieżnego w Łodzi. – Ten projekt jest już dość zaawansowany, złożyliśmy też wniosek o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. (…) Dobrze posuwamy się do przodu z postępowaniem dotyczącym kolei dużych prędkości na odcinku Warszawa-Łódź – zaznaczył.
„Mam również nadzieję na korzystne oferty”
Wspomniał także, że obecnie trwają prace nad procedurą dotyczącą systemu obsługi bagażu (BHS), która – jego zdaniem – „będzie miała kluczowe znaczenie” dla realizacji projektu terminala.
– To trochę jak z krwią u człowieka; ten system bagażowy musi być zintegrowany z rdzeniem terminala, dlatego chcemy wybrać dostawcę tego systemu już teraz. Prowadzimy dialog konkurencyjny, angażując trzech głównych dostawców tego systemu i mam nadzieję na korzystne oferty – zauważył.
Ujawnił, że szacunkowa wartość postępowania dotyczącego systemu BHS wynosi około 2 mld zł. Tymczasem kontrakt na budowę tunelu w Łodzi ma kosztować 1,7 mld zł netto. Łącznie z innymi postępowaniami ich łączna wartość wynosi około 4 mld zł.
Zamówienie na budowę tunelu obejmuje wykopanie tunelu dla pociągów dalekobieżnych z komory Retkinia do komory Fabryczna, wraz z infrastrukturą niezbędną do eksploatacji tunelu, komorami i linią kolejową. Oferta została oceniona najwyżej spośród pięciu złożonych ofert, na podstawie kryteriów, które obejmowały cenę (70%) oraz doświadczenie i kompetencje wykonawcy (30%).
Tunel jest częścią kluczowej linii nr 85 – tzw. linii kolejowej Y, która do 2032 r. połączy Warszawę i lotnisko CPK z Łodzią, a do 2035 r. ułatwi
Źródło