Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the gd-rating-system domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/gibnews/htdocs/gibnews.pl/wp-includes/functions.php on line 6121
Przetargi za 30 mld zł. Zapowiedź wiceministra - Gospodarka i Biznes News

Przetargi za 30 mld zł. Zapowiedź wiceministra

Ważna decyzja w sprawie CPK

Zapadła ważna decyzja dotycząca CPK Marzanny Zielińskiej/Faktów TVN

Organizacja Centralny Port Komunikacyjny (CPK) zamierza ogłosić w tym roku przetargi na kwotę około 30 mld zł, jak stwierdził Maciej Lasek, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK. Wśród nich szczególnie znaczący ma być przetarg na budowę terminala lotniska.

– Do końca roku spółka Centralny Port Komunikacyjny ma ogłosić przetargi o łącznej wartości szacowanej na 30 mld zł. Będą to dodatkowe procesy obok tych, które już trwają – ujawnił Lasek podczas poniedziałkowej konferencji prasowej. Wspomniał, że łącznie z trwającymi postępowaniami o wartości 4 mld zł do 2025 r. suma zbliży się do 34 mld zł.

Filip Czernicki, prezes zarządu CPK, podkreślił, że „przetargi o największej wartości zostaną ogłoszone w drugiej połowie bieżącego roku”.

x.com Rozwiń

Jeden z najważniejszych przetargów

Lasek podkreślił, że w 2024 r. ogłoszono ok. 60 przetargów na kwotę ponad 8,3 mld zł. – To tylko pokazuje (…), że plan, który ustaliliśmy w ubiegłym roku, po uczynieniu projektu CPK bardziej wykonalnym, utrzymuje dynamikę i faktycznie przyspiesza w porównaniu z rokiem ubiegłym – zaznaczył.

Wiceminister infrastruktury zaznaczył, że jednym z najważniejszych przetargów, jakie CPK zamierza ogłosić w tym roku, będzie „dialog konkurencyjny na budowę terminala lotniczego”.

Kolejne dwa przetargi będą dotyczyły budowy pierwszej linii kolejowej (linii nr 85, zwanej linią Y), która ma połączyć Warszawę i lotnisko CPK z Łodzią.

Czwarty przetarg krytyczny dotyczy zaprojektowania i budowy 90 km dróg otaczających lotnisko CPK, w tym włączenia tych dróg do krajowej sieci drogowej. Każdy z tych przetargów ma wartość przekraczającą 1 mld zł.

CPK – schemat Ministerstwa Infrastruktury

Harmonogram projektu

Lasek stwierdził, że projekt CPK jest „konsekwentnie realizowany”. – Trzymamy się harmonogramów ustalonych w ubiegłym roku. Za rok 2032 przewiduje się odlot pierwszego samolotu z nowego lotniska w Baranowie – zapewnił.

Dodał, że obok projektu lotniska i linii „Y” niezbędna jest budowa centralnej magistrali kolejowej do Trójmiasta oraz dokończenie linii 170 od Katowic do granicy z Polską w kierunku Ostrawy. – Trwają konsultacje dotyczące zintegrowanej sieci kolejowej na terenie całej Polski i na podstawie tych rozmów przygotowujemy plan dalszych działań w ramach spółki – stwierdził.

Podczas konferencji prezes CPK Filip Czernicki poinformował, że przetargi w drugim kwartale tego roku będą warte ok. 1 mld zł, w trzecim kwartale blisko 20 mld zł, a w czwartym kwartale 10 mld zł.

Czernicki przypomniał też, że spółka CPK ogłosiła (w piątek – red.) wykonawcę tunelu dalekobieżnego w Łodzi. – Ten projekt jest już dość zaawansowany, złożyliśmy też wniosek o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. (…) Dobrze posuwamy się do przodu z postępowaniem dotyczącym kolei dużych prędkości na odcinku Warszawa-Łódź – zaznaczył.

„Mam również nadzieję na korzystne oferty”

Wspomniał także, że obecnie trwają prace nad procedurą dotyczącą systemu obsługi bagażu (BHS), która – jego zdaniem – „będzie miała kluczowe znaczenie” dla realizacji projektu terminala.

– To trochę jak z krwią u człowieka; ten system bagażowy musi być zintegrowany z rdzeniem terminala, dlatego chcemy wybrać dostawcę tego systemu już teraz. Prowadzimy dialog konkurencyjny, angażując trzech głównych dostawców tego systemu i mam nadzieję na korzystne oferty – zauważył.

Ujawnił, że szacunkowa wartość postępowania dotyczącego systemu BHS wynosi około 2 mld zł. Tymczasem kontrakt na budowę tunelu w Łodzi ma kosztować 1,7 mld zł netto. Łącznie z innymi postępowaniami ich łączna wartość wynosi około 4 mld zł.

Zamówienie na budowę tunelu obejmuje wykopanie tunelu dla pociągów dalekobieżnych z komory Retkinia do komory Fabryczna, wraz z infrastrukturą niezbędną do eksploatacji tunelu, komorami i linią kolejową. Oferta została oceniona najwyżej spośród pięciu złożonych ofert, na podstawie kryteriów, które obejmowały cenę (70%) oraz doświadczenie i kompetencje wykonawcy (30%).

Tunel jest częścią kluczowej linii nr 85 – tzw. linii kolejowej Y, która do 2032 r. połączy Warszawę i lotnisko CPK z Łodzią, a do 2035 r. ułatwi

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *