Rynek pełen sprzeczności: biznes inwestuje w sztuczną inteligencję, pomijając edukację załogi.

Pomimo, że aż 69% Polaków deklaruje regularne użytkowanie inteligencji sztucznej, brakuje im kwalifikacji, by wykorzystać jej potencjał również w pracy zawodowej. Co gorsza, przedsiębiorstwa niechętnie dążą do zmiany tego stanu – jedynie 13% organizacji, które wprowadziły AI, przeznacza zasoby na edukację zespołów w tym zakresie.

Rynek pełen sprzeczności: biznes inwestuje w sztuczną inteligencję, pomijając edukację załogi. - INFBusiness

Z tegorocznych publikacji jasno wynika, że Polacy zapałali entuzjazmem do AI – wykorzystanie inteligencji sztucznej w naszym kraju przewyższa globalną średnią. Mimo to przedsiębiorstwa zdają się nie wykorzystywać szans, jaką stwarza im ta okoliczność. Jest to tym bardziej zaskakujące, że sztuczna inteligencja stała się dziś instrumentem, który gruntownie przekształca rynek – właściwie rozplanowane wdrożenie AI nie tylko wyrównuje możliwości konkurowania dla podmiotów o różnej skali, ale dla znacznej ich części może być czynnikiem kształtującym przewagę strategiczną. Okazuje się wszakże, że o ile w teorii implementacja AI wydaje się łatwa, w praktyce liczne organizacje nie potrafią sobie poradzić z ogromną dynamiką, w jakiej zachodzi ta ewolucja. Na czym więc zasadza się problem?

Do najczęstszych trudności, przed którymi w tym obszarze stają polskie firmy, należą m.in.:

  • rozziew między udostępnieniem narzędzi AI w firmach, a wiedzą oraz praktyką pracowników;
  • deficyt czasu na zmianę dotychczasowych przyzwyczajeń – w natłoku codziennych zadań często trudno jest wdrożyć się w nowe instrumenty;
  • swobodne użytkowanie przez członków zespołu niezaaprobowanych – i często niebezpiecznych – chatbotów AI;
  • niewielka adopcja narzędzi dostępnych w ramach już opłacanych pakietów aplikacji, czego ilustracją może być Gemini wchodzące w skład każdego planu Google Workspace.

Rozwiązaniem wszystkich tych kwestii jest edukacja. Dobrą wiadomością jest, że w gąszczu komercyjnych kursów AI, można znaleźć nieodpłatne akcje edukacyjne, które pomagają pracownikom rozpocząć swoją podróż ze sztuczną inteligencją. Przykładem jest bezpłatne szkolenie „Uwolnij potencjał AI w Google Workspace”, którego druga edycja realizowana jest już na przełomie listopada i grudnia 2025 roku. W ramach tej inicjatywy – organizowanej przez certyfikowanego partnera Google, firmę FOTC – osoby pragnące rozpocząć korzystanie z Gemini, dowiedzą się, jak bezpiecznie wykonać pierwsze kroki w narzędziach Google AI. Ale o tym szerzej w dalszej części tekstu, teraz natomiast wróćmy na moment do sytuacji polskich przedsiębiorstw w kontekście wdrażania sztucznej inteligencji.

Pomiędzy adopcją a kompetencjami, inaczej paradoks AI w Polsce

Z opublikowanego niedawno raportu KPMG wynika, że w Polsce już przynajmniej 72% firm formalnie wprowadziło AI. Równocześnie zaledwie nieco ponad połowa personelu (54%) regularnie używa dostępnych narzędzi. Pokazuje to, że o ile implantacja sztucznej inteligencji nie stanowi dla przedsiębiorców większego problemu, to sporym wyzwaniem jest dla nich przygotowanie do operowania tym instrumentem. I to zarówno w zakresie indywidualnych umiejętności poszczególnych członków ekipy, jak i firmowych procedur. Sytuacja ta staje się nieco bardziej zrozumiała, kiedy przeanalizujemy dane przedstawione niedawno przez EY. Wynika z nich, że wyłącznie 13% organizacji, które wprowadziły AI, zainwestowały również w edukację personelu w zakresie posługiwania się nowymi narzędziami. W konsekwencji firmy trwonią środki, które zapłaciły za implementację sztucznej inteligencji – albowiem nietrudno się domyślić, że nieużywane narzędzia nie generują spodziewanych zysków z inwestycji.

Rynek pełen sprzeczności: biznes inwestuje w sztuczną inteligencję, pomijając edukację załogi. - INFBusiness

Shadow AI – bezpieczeństwo poświęcone w imię efektywności

Jak już wspomnieliśmy, personel polskich firm jest pozytywnie nastawiony do użytkowania AI w pracy. Co ciekawe, często robią to nawet wbrew oficjalnym zasadom obowiązującym w ich organizacjach. Przejawia się to poprzez narastanie zjawiska shadow AI, które polega na tym, że pracownicy – kierowani chęcią sprawniejszego działania – sięgają po zewnętrzne, nieautoryzowane narzędzia, zamiast po bezpieczne rozwiązania udostępnione przez pracodawcę. I choć osoby te nie dostrzegają nic zdrożnego w tym, że chcą poprawić swoją efektywność, skutki ich poczynań mogą być bardzo dotkliwe. Kiedy użytkownicy wklejają do niekontrolowanych narzędzi AI poufne dane firmowe, takie jak tajemnice handlowe, kody źródłowe, informacje o klientach czy detale strategii, dane te mogą być użytkowane do dalszego uczenia bezpłatnych modeli. Stanowi to bezpośrednie pogwałcenie poufności i może prowadzić zarówno do wycieku informacji, jak i do niezgodności z regulacjami dotyczącymi ochrony danych. Stąd zaś już bardzo blisko do kłopotów prawnych i wysokich kar.

Dubeltowa opłata za zbliżone narzędzia, czyli nieświadomość, która pomnaża koszty

Co ciekawe, ze zjawiskiem shadow AI mają do czynienia nawet przedsiębiorstwa, które już ponoszą koszty za narzędzia bazujące na sztucznej inteligencji. Mowa tu o organizacjach funkcjonujących w ekosystemie Google Workspace. W ramach opłacanej już subskrypcji firmy te dysponują bowiem dostępem do narzędzi Gemini AI, które opracowano z myślą o bezpieczeństwie korporacyjnym. W odróżnieniu od publicznych, nieodpłatnych chatbotów, narzędzia AI w Google Workspace gwarantują, że dane firmowe nie są wykorzystywane do uczenia ogólnodostępnych modeli. Informacje wprowadzane przez pracownika pozostają w zaszyfrowanym otoczeniu firmy, co niweluje zasadnicze zagrożenia związane z poufnością danych. Innymi słowy, firmy już uregulowały należność za bezpieczne rozwiązania, które mogłyby radykalnie zwiększyć produktywność ich zespołów, lecz z nich nie korzystają. Ten niski wskaźnik adopcji Gemini wynika często z braku wiedzy na temat tego, jakie instrumenty składają się na pakiet Google AI i jak można je realnie wykorzystać w codziennej pracy. Użytkownicy wiedzą, że istnieje „jakieś Gemini”, lecz nie są szkoleni w zakresie praktycznego wykorzystania jego potencjału. A możliwości jest tu naprawdę wiele. Wymieńmy chociażby generowanie treści, obrazów, wideo i raportów; dogłębną analizę dokumentów i tworzenie ich skrótów, czy trenowanie osobistych asystentów AI, którzy już zawsze będą w zasięgu ręki.

Rynek pełen sprzeczności: biznes inwestuje w sztuczną inteligencję, pomijając edukację załogi. - INFBusiness

Spersonalizowane szkolenia receptą na potrzeby przedsiębiorców i ich personelu

W Internecie dostępne są liczne szkolenia, za sprawą których użytkownicy mogą podnieść swoje kwalifikacje w obszarze sztucznej inteligencji. Problem polega jednak na tym, że częstokroć przekazywane tam wiadomości są dosyć ogólnikowe, koncentrują się na teorii i trudno od razu wdrożyć je w codzienną pracę. Naturalnie na rynku pojawiły się także fachowe szkolenia Gemini dla zespołów różnej wielkości. Usługi tego rodzaju realizuje m.in. firma FOTC, będąca jednym z największych partnerów Google Cloud w regionie CEE. FOTC specjalizuje się w transformacji cyfrowej przedsiębiorstw, implementując w nich narzędzia AI i zapewniając dostęp do najlepszych rozwiązań chmurowych. Specjaliści FOTC oferują szkolenia z zakresu biznesowego zastosowania AI, dostosowując zakres i poziom trudności spotkań do specyfiki konkretnej firmy, branży oraz projektów realizowanych przez personel. Stawiają na edukację ukierunkowaną na praktyczne zastosowania AI w odniesieniu do istniejących powinności. I to właśnie takie podejście okazuje się kluczem do efektywnej oraz bezpiecznej adopcji nowej technologii.

Szkolenie „Uwolnij potencjał AI w Google Workspace” obecnie dostępne nieodpłatnie

Aby wesprzeć polskie firmy w zwiększaniu bezpiecznej adopcji sztucznej inteligencji, FOTC organizuje również darmowe inicjatywy edukacyjne. Już 20 listopada 2025 roku startuje bezpłatne szkolenie „Uwolnij potencjał AI w Google Workspace”, na które zapraszamy wszystkich zainteresowanych. Pierwsza edycja tej akcji wzbudziła tak ogromne zainteresowanie, że dostępne lokaty rozeszły się w zaledwie parę dni.

Rynek pełen sprzeczności: biznes inwestuje w sztuczną inteligencję, pomijając edukację załogi. - INFBusiness

Kurs powstał w głównej mierze z myślą o osobach, które:

  • są menedżerami lub liderami zespołów, mających problem z całkowitym wykorzystaniem wbudowanych funkcji Google AI, co marnuje zarówno ich osobisty potencjał, jak i budżet przedsiębiorstwa;
  • poszukują sprawdzonego, bezpiecznego planu na wprowadzenie AI do organizacji;
  • rozważają migrację na Google Workspace i chcą przekonać się, jak w praktyce wygląda korzystanie z Gemini i NotebookLM.

Z naszych danych wynika, że w firmach działających w oparciu o aplikacje Google Workspace, średnio jedynie 18% użytkowników aktywnie korzysta też z narzędzi Gemini, które przecież dostępne są w każdym pakiecie. Jestem przekonany, że ludzie pragną posługiwać się AI, lecz nie wiedzą, jak zacząć. Nasze darmowe szkolenie „Uwolnij potencjał AI w Google Workspace” stworzone zostało właśnie po to, by zniwelować tę barierę. Demonstrujemy, że pierwsze kroki z Gemini mogą być naprawdę proste – bez magicznych formuł, skomplikowanych promptów i przeciążenia nadmiarem wiedzy. Koncentrujemy się na pragmatycznym podejściu – tłumaczymy, jak automatyzować nużące zadania, jak atrakcyjniej prezentować trudne do przyswojenia treści oraz – co szczególnie ważne! – jak dbać o bezpieczeństwo danych firmowych. Uczestnicy naszego szkolenia będą mogli od razu wykorzystać nabytą wiedzę do optymalizacji obowiązków służbowych, co zwiększy ich efektywność, a ostatecznie zredukuje koszty operacyjne przedsiębiorstw, w których pracują. Paweł Rybak, CEO, FOTC

W ramach szkolenia odbędą się trzy praktyczne spotkania, z których każde omówi temat sztucznej inteligencji z nieco innej perspektywy:

  • Pierwsze kroki z Google AI – sprawniejsza praca bez obaw o bezpieczeństwo.
  • Zlecanie zadań Gemini w Gmailu, Dokumentach, Prezentacjach i innych aplikacjach.
  • Zaprezentuj to ciekawiej – jako wideo, mapę myśli, podsumowanie audio.

Więcej informacji oraz możliwość rejestracji znajduje się na oficjalnej stronie kursu.

Nie warto marnować okazji

Żyjemy w dobie przewrotu technologicznego, gdzie zdobycie specjalistycznej wiedzy jest fundamentalne, by odnaleźć się w nowej rzeczywistości AI. Tym bardziej warto więc wykorzystać szansę poznania podstaw pracy ze sztuczną inteligencją podczas bezpłatnych szkoleń, takich jak te, organizowane przez FOTC.

Źródła danych:

  • Raport KPMG „Sztuczna inteligencja w Polsce. Krajobraz pełen paradoksów”, lipiec 2025
  • Raport EY „Jak polskie firmy wdrażają AI? Analiza zmian rok do roku”, 2025
  • Wewnętrzne statystyki FOTC

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google. Artykuł sponsorowany Udostępnij artykuł Newsletter Bądź na bieżąco z informacjami ze świata biznesu i finansów Zapisz się

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *