Poczta Polska na krawędzi. Powstaje plan ratunkowy

Poczta Polska przejdzie transformację — fakt tworzenia planu zmian w spółce potwierdził resort aktywów państwowych. Pomysł na to, jak w jaki sposób ma funkcjonować zostanie przedstawiony „w ciągi najbliższych tygodni”.

Poczta Polska przejdzie transformację
Poczta Polska przejdzie transformację | Foto: Agnes Kantaruk / Shutterstock

„Aktualnie Poczta jest niedostosowana do potrzeb rynkowych klientów oraz do sprostania konkurencji. Konieczne jest zatem przeprowadzenie szeregu działań w perspektywie krótkoterminowej (zapewnienie płynności, identyfikacja i eliminacja niegospodarności, zwiększenie efektywności wykorzystywanych zasobów), jak i długoterminowej (transformacja z nierentownej firmy listowej na dochodową firmę logistyczno-cyfrową)” — poinformował resort aktywów państwowych w odpowiedzi na interpelację poselską.

Żadna placówka nie zniknie

Równocześnie wskazał, że powstaje „plan transformacji”, które zostanie przyjęty „w perspektywie najbliższych tygodni”. Co istotne, nowy pomysł na działanie Poczty Polskiej ma zakładać wykorzystanie wszystkich istniejących dziś placówek pocztowych.

Zobacz też: Poczta Polska wydaje setki tysięcy na centrum logistyczne. Nie ma komu tam pracować

Obecnie realizowane są działania stabilizacyjne w Poczcie Polskiej, przygotowywane są również projekty warunkujące konkurencyjność firmy na rynku paczkowo-kurierskim (modernizacja i umaszynowienie sortowni, czy też rozszerzenie sieci automatów).

„Zakres niezbędnych zmian w Poczcie Polskiej powinien być odpowiedzią na kluczowe zmiany rynku usług pocztowych w Polsce i ewolucje potrzeb klientów, związane przede wszystkim z transformacją cyfrową całej gospodarki i zjawiskiem e-substytucji. Malejący wolumen tradycyjnych przesyłek listowych jest zastępowany dynamicznie rosnącym strumieniem przesyłek kurierskich, paczkowych i ekspresowych” — napisał resort.

„Spółka zakłada, że spadające przychody z usług listowych mają być stopniowo zastępowane przychodami z usług KEP, logistycznych oraz sprzedaży detalicznej. Jednocześnie spółka realizować będzie określoną przez państwo misję operatora wyznaczonego do realizacji usługi powszechnej. Celem jest zapewnienie efektywności zasobów, alokowanych do tradycyjnych usług listowych i finansowych, oraz jak największe wykorzystanie potencjału obecnej sieci placówek pocztowych” — dodano.

Zobacz też: Rewolucja na Poczcie Polskiej. Kolejki odejdą w zapomnienie?

Problemy Poczty Polskiej

W 2023 r., PP odnotowało straty na poziomie 745 mln zł brutto. „Rzeczpospolita” donosi, że po pierwszym kwartale 2024 r. sytuacja nie uległa poprawie — strata brutto wyniosła ponad 130 mln zł, co jest wynikiem gorszym o prawie 50 proc. w porównaniu do roku poprzedniego.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *