PKP Intercity zamierza sfinalizować wykorzystanie 2,1 mld zł przyznanych dla firmy z Krajowego Programu Wsparcia Odbudowy i Zwiększenia Wytrzymałości (KPO) do połowy 2026 r. Dyrektor generalny przedsiębiorstwa, Janusz Malinowski, zapewnia, że urzeczywistnianie inwestycji przebiega zgodnie z harmonogramem i nie istnieje ryzyko niezużycia funduszy.

W rozmowie z Polską Agencją Prasową Malinowski zaznaczył, że na rachunki przewoźnika wpłynęło już przeszło 1,2 mld zł z KPO. „Nasza umowa wynosi 2,1 miliarda. Nie ma jakiejkolwiek obawy, że tych funduszy nie spożytkujemy. Nasze inwestycje taborowe są w takim, można rzec, impucie, że te przedsięwzięcia na pewno urzeczywistnimy” – podkreślił prezes PKP Intercity. Dorzucił również, że spółka jest przygotowana na potencjalne powiększenie finansowania, jeśli nastąpi taka sposobność.
Fundusze z KPO mają być ulokowane w zakup 56 nowoczesnych lokomotyw o wartości 1 mld zł oraz w modernizację 248 wagonów różnego rodzaju, co uszczupli budżet o 1,2 mld zł. Umowa dotycząca wsparcia z KPO została zawarta w październiku 2024 r. z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT). Bezzwrotna dotacja wynosi 2,16 mld zł, zaś poziom dofinansowania ze środków unijnych przekracza 94 proc. kosztów kwalifikowanych.
Dotychczas PKP Intercity otrzymało trzy raty środków. Pierwsza, w wysokości 874,5 mln zł, wpłynęła w kwietniu 2025 r. Następne raty, wynoszące odpowiednio ponad 147 mln zł i 202 mln zł, wzbogaciły konto spółki w maju i sierpniu tego samego roku.
PKP z coraz większą liczbą pasażerów
PKP Intercity w 2024 r. zanotowało przewiezienie 78,5 mln podróżnych, co stanowi wzrost o 15 proc. w porównaniu do roku poprzedniego i o 33 proc. w stosunku do 2022 r.
Firma proponuje podróże w czterech kategoriach pociągów: oszczędnych Twoje Linie Kolejowe (TLK) i InterCity (IC) oraz ekspresowych Express InterCity (EIC) i Express InterCity Premium (EIP), obsługiwanych za pomocą składów Pendolino. Według predykcji spółki, liczba podróżnych w obecnym roku ma powiększyć się do 84 mln, a do 2030 r. osiągnąć pułap 110 mln.
KPO, z którego czerpie PKP Intercity, to wszechstronny plan mający na celu wzmocnienie krajowej gospodarki. Zawiera 57 inwestycji i 54 reformy, a Polsce przydzielono w jego ramach 59,8 mld euro, z czego 25,27 mld euro stanowią dotacje, a 34,54 mld euro korzystne pożyczki.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Źródło